چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود؟ بسم الله الرحمن الرحیم به طور كلی خدای تعالی ما را آفریده كه به ما محبت كند و به هیچ وجه نمی خواهد كه كوچكترین ناراحتی به ما برسد و از طرفی حوائج و نیازهای ما را بهتر از خود ما می داند. منتها به دو دلیل عمده هر چه را ما می خواهیم در محدوده كوتاهی از عمر ما كه همین عمر دنیوی است آن موقع كه ما می خواهیم نمی دهد و یا در موارد قلیلی ممكن است اصلا ندهد. در پرانتز عرض
]vh nuhihd lh lsj[hf kld a,n?
به طور كلی خدای تعالی ما را آفریده كه به ما محبت كند و به هیچ وجه نمی خواهد كه كوچكترین ناراحتی به ما برسد و از طرفی حوائج و نیازهای ما را بهتر از خود ما می داند. منتها به دو دلیل عمده هر چه را ما می خواهیم در محدوده كوتاهی از عمر ما كه همین عمر دنیوی است آن موقع كه ما می خواهیم نمی دهد و یا در موارد قلیلی ممكن است اصلا ندهد. در پرانتز عرض كنم كه ما همواره باید متوجه باشیم كه عمر ما همین محدوده كوچك دنیا نیست و باید اینگونه بیندیشیم و باور داشته باشیم كه تا ابد و به صورت همیشگی هستیم. نهایت مكان زندگی ما عوض شده و به جایی كه فوق العاده از اینجا برتر و بهتر است نقل مكان می نماییم انشاءالله.
دلیل اول اینكه آن موقع كه ما آن خواسته را داریم ممكن است صلاح ما نباشد هرچند با محاسبات و فكر ما نیاز شدید باشد. هر چه باشد ما محدود هستیم و علم ما اندك و از عاقبت امور اطلاعی نداریم اما خداوند از عواقب امور آگاه است چون علمش بی نهایت است و هیچ چیز نیست كه در علم او نگنجد:
و لله العاقبه الامور، انّه بكل شیء علیم و …
و از همین روست كه خدای تعالی در قرآن كریم می فرماید:
عسی ان تكرهوا شیئا و هو خیر لكم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لكم والله یعلم و انتم لا تعلمون؛ یعنی چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد و آن چیز برای شما خوب باشد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید و آن چیز برای شما بد باشد و خدا می داند و شما نمی دانید.
به عنوان مثال برخی افراد با رسیدن به حاجتی دنیوی دیگر به كلی از خدا و اخلاقیات غافل شده و سرنوشت خود را خراب می كنند و خدا كه آنها را دوست دارد و ارزش آنها را بیش از این متاع دنیا می داند، این خواسته آنها را برآورده نمی كند تا میلیاردها میلیارد نه بلكه بی نهایت به خاطر مثلا 100 سال خراب نشود.
دلیل دوم اینكه اكثر آنچه نفس انسان به آن اشتها دارد مورد نیاز او هست (جز در موارد اندكی كه به خاطر دور شدن از فطرت ممكن است ذائقه انسان عوض شده باشد) اما این دنیا گنجایش برآوردن آن حاجتها را ندارد چون اساسا این دنیا تنها محل امتحان و تعیین نمره برای موقعیت در دنیای اصلی است نه رسیدن به تمام حوائج و شهوات. مثلا دوست دارد كه 100 زن با 100 ویلا و هزاران غلام و …داشته باشد. اصلا برای حركت نیازمند زحمت و راه رفتن و وسائل سریعتر از هواپیما هم نباشد و … همه اینها را خدا به انسان می دهد منتها در سرای دیگر كه خداوند به هر نفر بهشتی می دهد كه پهنای آن به اندازه آسمان ها و زمین است. به گونه ای كه ما الآن می گوییم این همه جا را می خواهیم چه كنیم؟ در صورتی كه حتما مورد نیاز است كه خدا می دهد و انسان قدرت استفاده از آن را دارد. تازه اینها مثالهایی است كه ما درك می كنیم و الا آنچه از معرفت و انس خدا به انسان های تزكیه نفس كرده می دهد، با تمام اینها قابل مقایسه نیست. البته اینها تلاش را می طلبد و باید لااقل ما هم قدمی در راه سعادت خود با تفكر حول سود سرشاری كه دارد داشته باشیم؛ همانطور كه در معاملات و زندگی دنیوی منافع و ضررها را دقیقا حساب می كنیم و بهترین را بر می گزینیم.
فی المثل این همه ثوابهایی كه برای اعمال عبادی گذاشته اند كه با محاسبات ما جور در نمی آید از ره لطف خداست كه چون می داند ما آن همه نیاز داریم به ما لطف می كند و به حساب ما واریز می كند تا در آخرت با حساب خودمان به ما عطا كند. به عنوان نمونه یك ركعت نماز جماعتی كه به 10 نفر برسد از نظر دنیوی ثوابش قابل محاسبه نیست. یا كسی كه حضرت معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت كند (به شرط آنكه نگهدار آن باشد) و با حق معرفت به آن حضرت باشد بهشت بر او واجب است و … تازه اینها را پروردگار برای كسانی كه خود را با تزكیه نفس پاك كرده باشند مضاعف می كند:
من ذاالذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له و له اجر كریم(سوره حدید آیه 11).
سابقوا الی مغفره من ربكم و جنّه عرضها كعرض السماء و الارض اعدّت للذین آمنوا بالله و رسله ذلك فضل الله یوتیه من یشاء و الله ذوالفضل العظیم (سوره حدید آیه 21).
و گاهی بدون توجه به اعمال اندك ما بی حساب عوض می دهد و این به درجات پاكی و گذراندن مراحل كمالات تا مرحله خلوص دارد.
والله یرزق من یشاء بغیر حساب و …
همچنانكه دنیا حتی گنجایش كیفر را نیز ندارد، اگر كسی میلیونها نفر را با بمب اتم قتل عام كند تنها یك بار می شود او را اعدام كرد و ما بقی برای عالم بعد می ماند.
علاوه بر اینها برخی از امور هست كه در استجابت دنیا تاثیر فراوان دارد كه برخی از آنها در بحث"گنجی پر ارزش" آمد و علاوه بر آن یكی از چیزهایی كه مانع استجابت دعاست كینه به دل داشتن از شیعیان و دوستان اهل بیت است اگر چه فاسق باشند و در حق ما ظلم كرده باشند؛ چون اگر بدون ظلم باشد كه اصلا نباید كینه ای بوجود آید. نهایت ما باید از اعمال آنها منزجر باشیم و بد بدانیم و نهی از منكر كنیم و خود به آنها آلوده نشویم اما نباید كینه آنها را به دل بگیریم. اما نسبت به دشمنان خاندان عصمت و طهارت و شیعیان باید بغض داشته باشیم.
و یكی از چیزهایی كه باعث استجابت دعا می شود قرار دادن حاجت بین چند صلوات است كه اگر انشاءالله خدا توفیق داد در مورد ان خواهم گفت.
التماس دعا (چون دعا در حق دیگران به استجابت نزدیك است و باعث استجابت دعای خود انسان نیز می شود).
اللهم عجل لولیك الفرج
1 تشکر شده از کاربر غروب کربلا 313 برای ارسال مفید :