آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ۰۱:۳۱ بعد از ظهر
|
||||||||||||
عضو
شماره عضویت :
1510
حالت :
ارسال ها :
4899
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
424
اعتبار کاربر :
39747
پسند ها :
1767
تشکر شده : 10239
وبسایت من :
وبسایت من
|
چگونه فرزندانمان را با امام زمان مأنوس کنیم؟ یکی از مسائل مربوط به تربیت در بحث انتظار، این است که «چه کسی را می خواهیم تربیت کنیم؟» در کار تربیتی و آموزشی - که آموزش ابزاری است برای کار تربیت - پیوسته صحبت از اهداف می شود و امروزه هدفهای رفتاری بیشتر مورد توجه است . این که مشخص شود چه رفتاری مورد انتظار است که در نهایت فرد به آن برسد . اگر بخواهیم دانستن را که یک امر پنهانی است به رفتار که امری آشکار است تبدیل کنیم، باید فعلش را طوری ادا کنیم که آن فعل با گفتن یا نوشتن، قابل مشاهده باشد; هر چند این تبدیل اهداف رفتاری گام خوبی است و در جهت این که در تربیت و در آموزش به کجا می رسیم و به چه سمتی قدم بر می داریم، بسیار مؤثر و سازنده است; ولی در عین حال انتقادهای بسیار بزرگی به آن وارد است . و آن این که در تعریف رفتاری افراد نمی توان بسیاری از ابعاد شخصیتی شان را در قالب ریخت; بنابراین حد میانه ای را باید در نظر گرفت; یعنی باید از یک طرف اهداف کلی را در نظر گرفت و از طرف دیگر اهداف رفتاری را، تا آن اهداف رفتاری در حقیقت به ما نشان بدهد که به کجا می خواهد برسد و به کجا باید برسد . ما، در تربیت نسل منتظر، هر دو مقوله را احتیاج داریم تا ویژگیهای شخصیتی شخص منتظر را بیان کنیم . وجود مقدس امام زمان (ع) در نفس امر، در واقعیت خودش و در تکوین عالم جایگاهی دارد که اگر کسی منتظر او باشد یا نباشد، خود او وجود مستقلی برای عالم دارد و آن وجود خلیفة اللهی خداوند در عالم است; بقیة الله روی زمین است; امان اهل زمین است . خداوند، زمین را به وسیله او پر از عدل و داد می کند . حال ما انسانها نسبت به او چه موضع و موقعیتی باید داشته باشیم . در حقیقت انتظار از آن ماست; او منتظر است، ما منتظریم . انتظار یکی از بنیادیترین مفاهیم در فرهنگ شیعه است. شیعه به انتظاری فعال و پویا باور دارد که معنای آن ایجاد زمینه لازم برای تشریففرمایی آخرین امام از خاندان رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم است. بیشک یکی از بارزترین جلوههای انتظار فعال، تربیت نسلی است که بتواند این میراث غنی را پاس بدارد و اگر شرایط زمانی اجازه دهد، توفیق همراهی و یاری در کنار امام موعود ارواحنا له الفداء خود را داشته باشد. بر این پایه، پرورش مهدوی کودکان یا به عبارتی دیگر، تربیت مهدییاوران، کاری بسیار مهم و همراه با ظرافت است و آشناسازی فرزندان با این موضوع مهم، نیازمند فراگیری مهارتهای لازم است. الف. آموزش معارف مهدوی در آموزش مفهوم انتظار، آشناسازی و ایجاد انس میان کودکان و حضرت مهدی ارواحنا له الفداء، توجه به نکات زیر میتواند سودمند باشد: 1. هر گونه آموزش و کار تربیتی باید متناسب با سن، درک و توان کودک انجام شود. 2. کودکان با محدودیتهای خاصی از نظر شناختی روبهرو هستند و پذیرش پارهای از مفاهیم مرتبط با موضوع مهدویت، مانند طول عمر، پنهان بودن و انتظارِ طولانی برای آنها دشوار است. 3. یكی از مهمترین نمونهها در سیره پیشوایان، نمونههایی است كه در آنها برخوردی صمیمی، مهربان و دلنشین با كودكان داشتهاند و نیز سفارشهایی كه در جهت احترام، مهربانی و همزبانی با كودكان بیان كردهاند؛ یا نمونههایی كه خصوصیات ممتاز آنان را در كودكی مطرح میكند. این نمونهها از آنجا كه به طور مستقیم با كودكان سر و كار دارند، تأثیر بسیاری نیز در بر خواهند داشت. 4. داستانهای مربوط به کودکی حضرت را تعریف کنید. 5. به زبانی ساده درباره علت و فلسفه غیبت (مخفی شدن) حضرت از سوی خداوند توضیح دهید. 6. فلسفه، نحوه و شکل غیبت را به روشی قابل فهم برای فرزند خود شرح دهید: «خداوند ایشان را به صورت انسانی ناشناس در میان مردم قرار داد تا دشمنان نتوانند مزاحمتی برای ایشان داشته باشند.» 7. به کودک خود بگویید که امام دوست ما است و برای برآورده شدن آرزوهای ما تلاش میکند. 8. امام از سوی خداوند دارای قدرتهای ویژهای است؛ به همین خاطر میتواند از زندگی همه ما باخبر باشد. 9. امام میتواند به سبب قدرتی که خداوند به او داده، حرفهای ما را بشنود و کارهایی که ما برای ایشان انجام میدهیم را ببیند و خوشحال شود. 10. وقتی امام زمان ارواحنا له الفداء بیایند، مردم با خوبی و مهربانیِ بیشتری با هم زندگی میکنند. 11. شما میتوانید از همان خردسالی با تهیه کتابهای شعر، رنگآمیزی، قصه و نیز تهیه نرمافزارهای مناسب مهدوی، کودک خود را غیرمستقیم با آن حضرت آشنا کنید. 12. تهیه و اشتراک مجلات مهدوی و مذهبی موجود مانند «سه، یک، سه» و «باران» نیز میتواند شما را در رسیدن به هدف مقدستان یاری کند. ب. پرورش احساسات مهدوی ارواحنا له الفداء لازم است در سنین پایینتر، به جای تمرکز روی آموزش مفاهیم مهدوی، از تمایل فطری کودکان به انسان کامل بهره جوییم و با معرفی اجمالی و قابل فهم، به پرورش احساسات پاک کودکانه همت گماریم و آنها را در ایجاد یک رابطه قلبی با امام عصر ارواحنا له الفداء یاری دهیم؛ بدین منظور پیشنهادهای زیر میتواند مفید باشند: 1. کودک، زمانی از امام خود پیروی میکند که نسبت به آن حضرت علاقه داشته باشد و ایجاد این علاقه از همان دوران کودکی آغاز میشود. 2. سفارشهای امام زمان ارواحنا له الفداء را برای فرزند خود در برنامهای ساده بگنجانید و او را تشویق به ایجاد یک رابطه معنوی و دوستانه با حضرت کنید. 3. جشن تولد امام زمان ارواحنا له الفداء را با شکوه بیشتری اجرا کنید. 4. فرزند خود را در فعالیتهایی که برای حضرت انجام میشود، مشارکت دهید. 5. کودک را به فضاهایی ببرید که در آنجا میتواند درباره امام زمان ارواحنا له الفداء بیشتر فکر کند. 6. مراسم مهدوی مانند دعای ندبه، حضور در مسجد جمکران و دیگر کارها را برای کودک، لذتبخش کنید. 7. خودِ شما میزبان چنین برنامههایی باشید تا کودک شما فرصت بیشتری برای فعالیت داشته باشد. 8. به نیازهای کودک خود توجه داشته باشید و گاهی سفرهای معنوی خود را با تفریحاتی مانند صرف غذا در فضای مسجد جمکران، بازی با کودک در آن فضا و تهیه هدیههای مناسب در این سفر همراه کنید. 9. به کودک، دعا کردن برای امام زمان ارواحنا له الفداء را آموزش دهید. 10. صدقهای که هر روز در صندوق میاندازید، میتواند به نیت سلامتی آقا و به دست کودکتان باشد. 11. خودتان محبت قلبی و واقعی خود را نسبت به امام زمان ارواحنا له الفداء نشان داده و بر زبان بیاورید. کودکان چون به شما علاقه دارند، به علاقههای شما هم دل میبندند. ج. مراقبتهای لازم 1. نباید تنها به جنبه قدسی و احترام معنوی امام زمان ارواحنا له الفداء بسنده كرد، بلکه به جنبههایی از رفتارهای آن بزرگوار که برای کودک قابل اجرا باشد مانند احترام، مهربانی، کمک به دیگران و... توجه کافی داشته باشید. 2. از طولانی کردن مراسم مهدوی که سبب اذیت کودک شود، بپرهیزید. 3. اصرار نداشته باشید که کودک هم به اندازه شما درباره امام زمان ارواحنا له الفداء بداند و به همه برنامههای مربوط به حضرت مقیّد باشد. 4. تربیت مهدوی امری تدریجی است و نباید با شتاب و تندی همراه شود. 5. دوست واقعی امام زمان ارواحنا له الفداء، باید فردی قابل اعتماد و مهربان باشد؛ بنابراین سعی کنید در نقش خود بهترین همراه برای کودکتان باشید. 6. کودکان خود را از پرسش درباره ابعاد گوناگون زندگی حضرت منع نکنید؛ بلکه تلاش کنید علاوه بر برخورد مشوّقانه با پرسشهای آنها، از قبل آمادگی لازم برای پاسخگویی را در خود ایجاد کنید. 7. نسبت به برداشتهای خام کودکان از این موضوع، نگران نباشید. 8. رابطه کودک با امام خود را منفعتگرایانه نکنید؛ بلکه آن را بر عشق و علاقه پایهریزی کنید. 9. از ترساندن کودک با گفتوگوی زیاد درباره جنگهای هنگامۀ ظهور پرهیز نمایید. 10. مراقب ذهنی شدن برداشت کودک از امام زمان ارواحنا له الفداء باشید و آن حضرت را در ارتباط با دوستانش و کارهایی که برای دیگران انجام میدهد، معرفی کنید. می پسندم 0
|
||||||||||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|