آيا شيعيان ، مخالفان خود را «حرام زاده» ميدانند؟ عثمان خميس ، تئوريسين معاصر وهابي و از ليدرهاي اصلي آنان ، در سال گذشته در نماز جمعه كويت سخنراني كرد و اتهامات بسياري عليه شيعه مطرح نمود. در همان زمان پاسخ شبهات او داده شد واستاد قزويني نيز در مدرسه فيضيه چندين جلسه از سخنرانيهاي خود را به اين شبهات اختصاص داد.
طرح شبهه :
يكي از اتهامات عثمان خميس در اين سخنراني ، اين بود كه شيعيان فقط خود را حلال زاده و ديگر مسلمانان را حرام زاده ميدانند، وي ميگويد :
المسألة الثالثة : القول بكفر من عدا الشيعة :
كل من عدا الشيعة فهو كافر بل لم يتوقف الأمر على ذلك بل كل من عدا الشيعة كافر وولد زنا ... .
2 . ويروي الكليني في الكافي عن محمد بن علي الباقر ، أن الناس كلهم أولاد بغايا ما خلا شيعتنا ، وهذا في الروضة من الكافي . صفحة 239
شيعه مي گويد: غير از شيعه همه كافر بلكه بالاتر ولد الزنا هستند، كليني در كتاب كافي از امام محمد باقر عليه السلام نقل مي كند: غير از شيعيان ما همه مردم فرزندان نامشروع هستند.
نقد و بررسي :
مرحوم كليني در كتاب شريف اصول كافي ، اين روايت را با سند ذيل ، اين گونه نقل ميكند :
ابو حمزه مىگويد : به امام باقر عليه السّلام عرض كردم : برخى از هم كيشان ما به دگرانديشان دروغ مىبندند و آنها را به حرامزادگى نسبت مىدهند . امام باقر عليه السّلام فرمود : سخن نگفتن در باره آنان نيكوتر است ، و سپس فرمود : اى ابا حمزه ! به خدا سوگند! جز شيعيان ما، همه مردم زادهي فحشايند .
الكليني الرازي ، أبي جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاي328 هـ) ، الأصول من الكافي ، ج8 ، ص275 ـ 287 ، ناشر: اسلاميه ، تهران ، الطبعة الثانية ،1362 هـ .ش .
ضعف سند روايت:
اولاً : در سند اين روايت دو مشكل وجود دارد : يكي در حسن بن عبد الرحمن و ديگري در علي بن العباس .
حسن بن عبد الرحمن مجهول است و در هيچ يك از كتابهاي رجالي شيعه توثيق ندارد .
بنابراين روايات او معتبر نيست .
مشكل اصلي و اساسي در سند، علي بن عباس است كه از غلات به شمار ميرود .
مرحوم نجاشي در باره وي مينويسد :
علي بن العباس الجراذيني الرازي ، رمي بالغلو وغمز عليه ، ضعيف جداً .
علي بن عباس جراذيني رازي جدّا ضعيف و محكوم به غلوّ شده است.
النجاشي الأسدي الكوفي ، أبو العباس أحمد بن علي بن أحمد بن العباس (متوفاي450هـ) ، فهرست أسماء مصنفي الشيعة المشتهر ب رجال النجاشي ، ص 255 ، تحقيق : السيد موسى الشبيري الزنجاني ، ناشر : مؤسسة النشر الاسلامي ـ قم ، الطبعة: الخامسة ، 1416هـ .
ابن داود حلي مينويسد :
علي بن العباس الجراذيني ، بالجيم والراء والذال المعجمة ، الرازي لم ( جش ) رمي بالغلو وغمز عليه ، ضعيف جداً .
علي بن عباس جراذيني رازي، ضعيف و غالي است.
الحلي ، تقى الدين الحسن بن علي بن داود (متوفاى بعد 707هـ) ، كتاب الرجال مشهور بـ رجال ابن داود ، ص 261 ، تحقيق : السيد محمد صادق آل بحر العلوم ، ناشر : منشورات المطبعة الحيدرية – النجف ، 1392هـ ـ 1972م
علامه حلي مينويسد :
علي بن العباس الجراذيني ، بالراء بعد الجيم ، والذال المعجمة بعد الألف ، وقبل الياء المنقطة تحتها نقطتين ، وبعدها النون ، الرازي ، رمي بالغلو ، وغمز عليه ، ضعيف جدا ، له تصنيف في الممدوحين والمذمومين يدل على خبثه وتهالك مذهبه ، لا يلتفت إليه ، ولا يعبأ بما رواه .
علي بن عباس جراذيني رازي ضعيف و غا لي است. نوشته هايي در مدح و ذم دارد كه نشانگر نابودي مذهبش و پستي خود وي است، نه خود او ارزشي دارد و نه به رواياتش توجهي مي شود.
الحلي الأسدي ، أبي منصور الحسن بن يوسف بن المطهر (متوفاي 726هـ) خلاصة الأقوال في معرفة الرجال ، ص 367 ، التحقيق : فضيلة الشيخ جواد القيومي ، ناشر : مؤسسة نشر الفقاهة ، الطبعة : الأولى ، 1417هـ .
بنابراين ، روايت چنين افرادي در مذهب شيعه ، هيچ جايگاهي ندارد ؛ از اين رو است كه احدي از علماي شيعه در طول تاريخ بر طبق چنين رواياتي فتوا ندادهاند و بلكه عكس آن را معتقد هستند ؛ زيرا بر مبناي فقه شيعه تمام كساني كه پيوند زناشوئي و ازدواج آنان بر اساس مذهب خودشان صورت گرفته و به اصطلاح صيغه عقد جاري شده است ، حلال زاده هستند ؛ حتي اگر غير مسلمان باشند تا چه رسد به مسلمانان.
پس اين روايت علاوه بر ضعف سند با ديدگاه فقهي شيعه نيز در تضاد است.
ثايناً : روايات بسياري در كتابهاي اهل سنت وجود دارد كه ثابت ميكند ، كساني كه محبت امير مؤمنان عليه السلام را ندارند ، حرامزاده هستند .
از آن جايي كه روايات بسياري در اين زمينه در كتابهاي اهل سنت نقل شده است ، به چند روايت اشاره و دوستان علاقهمند را به كتابهاي مفصل ؛ از جمله كتاب شريف الغدير ، ج4 ، ص320 به بعد و همچنين به اثر گران سنگ الإمام علي بن أبي طالب عليهما السلام ، نوشته احمد رحماني همداني ، فصل 19 ، ارجاع ميدهيم .
ویرایش موضوع توسط : خیرالبریه
در تاریخ : یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ۰۵:۳۰ بعد از ظهر