با سلام خدمت شما! چرا طبق قرآن کریم با توجه به این که آیه در مورد زنان پیامبر است ولی اهل تشیع بر این باورند که زنان پیامبر از جمله ام المومنین عایشه جزو اهل بیت نیستند؟؟
]vh xfr rvHk ;vdl hl hgl,lkdk uhdai kfhdn [c, hig fdj fhan?
با سلام خدمت شما! چرا طبق قرآن کریم با توجه به این که آیه در مورد زنان پیامبر است ولی اهل تشیع بر این باورند که زنان پیامبر از جمله ام المومنین عایشه جزو اهل بیت نیستند؟؟
با سلام بنده نتونستم صبورباشم که استادان بزرگوار انجمن بیان به این سوال پاسخ بدن
پاسخ مختصری رو خدمتتون عرض میکنم تا ان شالله اساتید بیان و به صورت کاملتر وجامع تر به سوال شما پاسخگو باشن
قبل از هر چیزی اگر منظورتون از آیه ایی که درباره زنان پیامبر آمده که جزء اهل بیت میباشند آیه تطهیر هستش باید خدمتتون عرض کنم که این آیه
طبق روایات مستند اهل تسنن فقط در شآن 5 تن آل عبا(حضرت رسول-حضرت علی ابن ابی طالب-حضرت صدیقه طاهره-امام حسن -و امام
حسین)صلوات االله علیهم اجمعین هستش
هيچگاه نه عايشه و نه حفصه ادعائي در مورد اينکه جزو اهل بيت مي باشند نکرده اند. و اما اگر زندگي عايشه را در زمان حيات همسرش حضرت
محمد(ص) مورد بررسي قرار دهيم، گناهان زيادی به چشممان مي خورد.که به هيچ وجه نمي توان او را با اين اعمال جزو افرادی که رجس و پليدی
از آنها دور شده قرار داد .
در كتاب صحيح مسلم ـ كه آقايان أهل سنت اين كتاب را قبول دارند و صحيحترين كتاب بعد از قرآن ميدانند، ـ در جلد 7، صفحه 130، حديث 6414
روايتي از أم المؤمنين عايشه نقل شده كه ميگويد:
خرج النبي صلى الله عليه و سلم غداة و عليه مرط مرحل من شعر أسود، فجاء الحسن بن علي فادخله، ثم جاء الحسين فدخل معه، ثم جاءت فاطمة فأدخلها،
ثم جاء على فادخله، ثم قال: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (احزاب / 33)»
پيامبر (صلي الله عليه و سلم) در يك صبحگاهي از خانه بيرون آمد و يك عبايي از موي بز بر تن داشت. حسن بن علي آمد و پيامبر (صلي الله عليه و
سلم) او را داخل عبا قرار داد و حسين بن علي آمد و حضرت او را داخل عبا قرار داد و فاطمه آمد و حضرت او را داخل عبا قرار داد و علي آمد و
حضرت او را داخل عبا قرار داد و سپس فرمود: «خداوند فقط مىخواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد».
در اين روايت، اسامي حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، حضرت علي (عليه السلام)، امام حسن (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) آمده
است. اين خيلي واضح و روشن است. و خود
عایشه میگوید که من جز اهل بیت نیستم و شما را گول نزنند که این ایه چون بین بقیه آیات مربوط به زنان پیامبر آمده پس مربوط به من و بقیه زنان
پیامبر میباشد
و وقتي آيه مباهله نازل شد، پيامبر (صلي الله عليه و سلم)، علي و فاطمه و حسن و حسين را صدا كرد و گفت: خدايا! اينها اهل بيت من هستند.
صحيح مسلم، ج7، ص120، حديث6373 ـ مسند احمد، ج1، ص185 ـ مستدرك الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج3، ص150
و خود ابنتيميه در منهاج السنة ميگويد:
وقتي آيه مباهله نازل شد، پيامبر (صلي الله عليه و سلم) با اينکه تعدادي از صحابه مانند عمر و ابوبکر و عثمان و طلحه بودند، ولي از ميان صحابه،
علي را براي مباهله بود. فرزندان پيامبر (صلي الله عليه و سلم) در قيد حيات بودند، ولي حسن و حسين را برد. ديگر زنان پيامبر (صلي الله عليه و سلم)
مانند عايشه و حفصه بودند، ولي فاطمه را برد. چون اينها اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هستند.
اجالب اينكه در مسند احمد، جلد 6، صفحه 323 أم سلمه ميگويد: فرفعت الكساء لأدخل معهم، فجذبه من يدي و قال: إنك على خير.
با توجه به فضيلتي كه پيامبر (صلي الله عليه و سلم) براي أهل بيت گفت، آمدم عبا را گرفتم تا من هم زير عبا بروم. پيامبر (صلي الله عليه و سلم) عبا
را از من گرفت كشيد و فرمود: تو ٱدم خوبي هستي (ولي جزء أهل بيت نيستي)
یا در صحيح مسلم، جلد 7، صفحه 123، حديث 6122 از زيد بن أرقم سؤال ميكنند:من أهل بيته نساؤه؟ قال: لا و أيم الله! ان المرأة تكون مع الرجل
العصر من الدهر، ثم يطلقها فترجع إلى أبيها و قومها.
آيا زنان پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هم جزء أهل بيت پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هستند؟ گفت: قسم به خدا! نه. چون زن يك عمر با شوهرش زندگي
ميكند و وقتي شوهرش او را طلاق داد، به طرف خانه پدرش و قومش برميگردد.
حتما میدونید که یکی از ویژگیهای مومنین حسادت نداشتن است حال سوالی که پیش می اید این است که آیا صفتی مثل حسادت ، در شان و مقام کسی که
ام المومنین نامیده می شود ، هست ؟
یک نمونه از حسادتهایی که عایشه میورزید وخودش بهش اغراق کرده حسادت به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بوده
عايشه نقل ميكند و ميگويد:ما غرت علي إمرأة ما غرت علي خديجة.صحيح مسلم، جلد 7، صفحه 134، حديث 6171
بر هيچ زني غيرت به خرج ندادم و حسادت نورزيدم، همانند غيرت و حسادتي كه نسبت به خديجه ورزيدم.
و لقد هلكت قبل أن يتزوجني بثلاث سنين، لما كنت أسمعه يذكرها و لقد أمره ربه عز وجل ان يبشرها ببيت من قصب في الجنة و إن كان ليذبح الشاة ثم
يهديها إلى خلائلها.
خديجه هلاك شد 3 سال قبل از اينكه من ازدواج كنم. پيامبر (صلي الله عليه و سلم) همواره از خديجه ذكر خير ميكرد و خداوند به او بشارت داده كه
خديجه در بهشت، داراي قصري از طلاست و پيامبر (صلي الله عليه و سلم) گوسفندي را قرباني ميكرد و به بستگان خديجه هديه ميداد.
كلمه هلكت تعبير زشت و توهين آميزي است.
در صحيح مسلم از قول عایشه آمده است:خديجه غير از اينكه پيرزني بود كه دندان نداشت و جاي دندانهايش سفيد شده بود، چيز ديگري نبود.
و در كتاب الإستيعاب في معرفة الأصحاب إبن عبد البر كه از كتابهاي معتبر أهل سنت است و شرح حال صحابه را دارد، عايشه نقل ميكند و ميگويد:
كان رسول الله صلى الله عليه و سلم لا يكاد يخرج من البيت حتى يذكر خديجة فيحسن الثناء عليها.
پيامبر (صلي الله عليه و سلم) به خديجه علاقه شديدي داشت و در هر فرصت مناسبي از او تعريف ميكرد.
روزي از خديجه سخن گفت و من به او حسادت ورزيدم و گفتم: آيا خديجه، غير از اينكه پيرزني باشد، چيز ديگري بود؟ خداوند من را كه بهتر از او
هستم، به جاي او به تو داده است. پيامبر (صلي الله عليه و سلم) غضبناك شد، به طوريكه موهاي جلوي سرش از شدت غضب سيخ شد و سپس فرمود:
به خدا قسم! خداوند هرگز همسري بهتر از او را نصيب من نكرده است. روزي كه مردم به من كفر ميورزيدند، او به من ايمان آورد و روزي كه مردم
مرا تكذيب ميكردند، او مرا تصديق ميكرد و وقتي مردم مرا از همه حقوقم محروم كردند، او تمام اموالش را در اختيار من قرار داد و خداوند از ميان
زنانم، تنها خديجه را انتخاب كرد كه اولادي نصيب من كند.
الإستيعاب في معرفة الأصحاب لإبن عبد البر، ج 4، ص 1823 ـ أسد الغابة في معرفة الصحابة لإبن الأثير الجزري، ج 5، ص 438 ـ الإصابة في تمييز
الصحابة لإبن حجر العسقلاني، ج 8، ص 103 ـ مسند احمد للإمام احمد بن حنبل، ج 6، ص 117 ـ البداية و النهاية لإبن كثير، ج 3، ص 158
البته حسادت های عایشه فقط به حضرت خدیجه (علیه السلام)ختم نمیشد
مواردی همچون حسادت به ماریه یکی دیگر از همسران پیامبر(صلی الله علیه و آله) و یا زنانی که خودشان را به پیامبر هبه میکردند هست که به نظرم
در اینجا دیگه لازم به گفتنشون نیست و همین اندازه کفایت میکنه که ثابت بشه عایشه جزء اهل بیت نبوده ونه آیه تطهیرو نه آیه مباهله هیچکدومشون شاملش
نمیشه
التماس دعا
یا علی
ویرایش ارسال توسط : بانوی آفتاب
در تاریخ : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ۰۸:۵۳ بعد از ظهر
سلام کاربر محترمی فرمودند با این حرف شما پس ایه تطهیر شامل حال حضرت زهرا نیمشود چون ضمیر در ایه مذکر امده است ؟
در زبان عربی وقتی عده ای مدنظر باشند که در بین این عده مردها بیشتر باشند و زنها کمتر وقتی بخواهند در مورد این عده صحبت کنند ضمیری رو به کار میبرند که بیشترین جنس افراد رو در بر بگیره این رو به هش میگند اغلبیت و یا این که ضمیر استفاده شده از باب تغلیب
در بحث مورد نظر هم اهل بیت شامل 12 امام از جنس مرد و یک معصوم از جنس زن هست لذا ضمیر از باب اغلبیت مذکر امده و همه اهل بیت رو در بر میگیره اما این مطلب در مورد زنان پیامبر اکرم صدق نمیکنه چون تماما زن بودند
ویرایش ارسال توسط : یاسر
در تاریخ : یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ۰۸:۱۷ بعد از ظهر