بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم بررسی مسئله ی کشتار تدریجی هویت زنان توسط جین کیلبورن، کارشناس و محقق آمریکایی بدن زن؛ کالایی برای تجارت در دنیای اقتصاد امروز بدن زنان تبدیل به یکی از مهم ترین ابزارهای خرید و فروش انواع کالاها شده است. این امر موجب شده تا زنان تصور غیرواقعی از بدن خود داشته باشند و مردان نیز به دنبال تصویری ایده آل و البته غیرواقعی از زنان در ذهن و دنیای واقعی بگردند. مطابق یکی از تحقیقات به عمل آمده فقط 30 دقیقه
ck ih vh kvl f;adn!!
بررسی مسئله ی کشتار تدریجی هویت زنان توسط جین کیلبورن، کارشناس و محقق آمریکایی
بدن زن؛ کالایی برای تجارت
در دنیای اقتصاد امروز بدن زنان تبدیل به یکی از مهم ترین ابزارهای خرید و فروش انواع کالاها شده است. این امر موجب شده تا زنان تصور غیرواقعی از بدن خود داشته باشند و مردان نیز به دنبال تصویری ایده آل و البته غیرواقعی از زنان در ذهن و دنیای واقعی بگردند.
مطابق یکی از تحقیقات به عمل آمده فقط 30 دقیقه تماشای برنامه های تلویزیون و آگهی های تبلیغاتی می تواند تصور زنان نسبت به بدنشان را تغییر دهد و این یعنی زنان با مشاهده آنچه که عنوان «شکل ایده آل بدن» در برنامه ها و آگهی ها به تصویر در می آید، به مقایسه بدن خود با ایده آل ساخته شده می پردازند و در نهایت به دلیل آنکه این تصویرها اغلب شباهتی به زنان معمولی ندارند، احساس سرخوردگی می کنند. «جین کیلبورن»(1)، یکی از محققان فمینیست، با مطالعه 160 آگهی تبلیغاتی و پیام های بازرگانی تلویزیون به نقد تصاویری که آگهی های تبلیغاتی از زنان به نمایش میگذارند، پرداخته است. او در این فیلم مستند، مقدمات گفتگویی خلاقانه و سازنده را فراهم می آورد و از تماشاگران می خواهد تا با دیدی دیگر به تصاویر آشنا نگاه کنند؛ کیلبورن امیدوار است این اقدامات باعث شود تا زنان تحت تأثیر قرار گیرند و با استفاده از توانمندی های خود فعالیت هایی را در جهت از بین بردن چنین تصاویری انجام دهند.
کیلبورن از شرکت های تبلیغاتی مختلف و روش آنها برای انسانیت زدایی زنان در آگهی ها انتقاد می کند. به باور او، این رویکرد فضایی را به وجود می آورد که بر عزت نفس زنان تأثیر می گذارد، زیرا بدن زنان به کالا تقلیل پیدا می کند. کیلبورن تصویر ایده آل از زیبایی را بدتر و ظالمانه تر از هر زمان دیگر می داند و بر این باور است که تأثیر این تصاویر به قدری زیاد بوده که حتی ذهن کودکان را به خود مشغول کرده است. آگهی های تبلیغاتی از همان سنین بسیار پایین به دختران یاد می دهد که باید جاذبه جنسی و زیبایی بی عیب و نقص داشته باشند و بیش از حد لاغر باشند.
تصویر ایده آل از بدن زنان- که اغلب زنی لاغر، جوان و سفیدپوست است- تقریباً در تمامی آگهی های تبلیغاتی، از مجله ها گرفته تا ایستگاه های اتوبوس یا مترو، تلویزیون و اینترنت، به چشم می خورد. تصاویر افراد رنگین پوست با چهره طبیعی به ندرت در این آگهی ها دیده می شود؛ مگر آنکه به قدری تغییر کرده باشند تا نزدیک به ایده آل زیبایی سفیدپوست درآمده باشند. زنان سیاه پوست و سایر زنان رنگین پوست به شدت به دنبال سفیدکردن پوست، روشن کردن رنگ مو، صاف کردن مو، استفاده از آرایش های روشن تر، لنزهای رنگی و رژیم های غذایی سخت برای کاهش سایز بدن هستند.
شاید بتوان باربی را نماد انتقال سبک زندگی غربی به کشورهای شرقی به ویژه ایران معرفی کرد. باربي نماد يک زن ۱۹- ۲۰ ساله است که از شخصيت يک زن ولگرد خياباني آلماني به نام لي لي گرفته شده که پس از جنگ به عنوان زني محبوب خودفروشي مي کرده است.
جک رايان به خاطر استعداد ويژه اش در شناخت فرم بدن زنان، لي لي را به چهره اي آنگلوساکسون تبديل نمود و سرانجام باربي را خلق کرد. دختر ۲۰ ساله اي که پاهاي بلند و فيزيک بدني لاغري داشته و نمايشگر يک قد ۱۹۵ سانتي متري است. بايد توجه داشت که اين ويژگي نمايشگر دوران جواني يک دختر است و از همين جا مي توان به الگوسازي باربي براي آينده کودکان به خوبي پي برد. در حقیقت باربی نه یک اسباب بازی کودکانه بلکه مدل فیزیکی و پوششی زنان جامعه را معرفی می کند.
طراحي چهره باربي به گونه اي اغراق گونه صورت گرفته که جامع اکثر زيبايي هاي متصور باشد و البته اين طراحي بسيار ماهرانه صورت پذيرفته است. «موي بور و طلايي، گردن باريک و کشيده، گونه هاي برآمده، دماغ و دهان کوچک، چشماني درشت و آبي، لباني پرگوشت، چهره شاداب، پوست روشن، پيشاني و سري متناسب و ... مجموع اعضاي چهره ي باربي را تشکيل مي دهد که به ندرت- حتي با هنرمندي تيغ جراحي پزشکان حاذق- هم زمان در يک فرد جمع مي شود.
لباس هاي ظريف، خوش رنگ و خوش دوخت باربي محصول هنر و دستان بزرگترين طراحان لباس دنياست که در کمپاني متل گرد هم آمده اند. هيچ عروسکي تا به حال به اندازه باربي لباس متنوع، زيبا و اشرافي به تن نکرده و اين تنها اختصاص به دختري دارد که نماينده فرهنگ آمريکايي و نمايشگر يک زن تمام عيار آمريکايي است.
«عريان گرايي، اشرافي گرايي و مصرف گرايي سه مولفه اصلي لباس هاي باربي است؛ لباس هايي که زرق و برق خيره کننده اش، جلوه ي شهواني اندام باربي را مضاعف مي کند.»
باربي براي اينکه بتواند نقش تربيتي خود را ايفا کند بايد پاسخگوي تمامي سلايق و علاقه ها باشد و در نقش هاي گوناگوني ظاهر شود.
باربي پرستار، باربي معلم، باربي خلبان، باربي ژيمناست، باربي خواننده و ... براي تحکيم الگوسازي اين عروسک متولد شده اند. همچنين براي پذيرش اين عروسک از سوي مليت هاي گوناگون باربي با حفظ استيل بدني اش (اصالت آمريکايي) در رنگ ها و مليت هاي گوناگون نيز ظاهر شد؛ باربي هندي، آفريقايي، چيني، لهستاني و ...
اطلاع رسانی صحیح و پررنگ کردن ارزش های معنوی و اخلاقی در روابط میان افراد تا حد بسیار زیادی افراد را از روی آوردن به جراحی های زیبایی غیرلازم دور می کند.
اهمیت این مساله تا جایی است که حتی افراد برای انتخاب فرد مورد نظر برای زندگی خود باید به این نکته که وی عمل جراحی زیبایی انجام داده یا نه توجه کنند، زیرا فردی که چهره ی خدادادی خود را قبول ندارد، پس نخواهد توانست چهره ی فرد دیگری را بپذیرد.
آگاهی از علل و پیامدهای روحی و جسمی جراحی های زیبایی غیر ضروری هر عقل سلیمی را به این فکر وا می دارد که به چه قیمتی باید اندام سالم و بی نقص خود را که همانا نعمت خداوندی است، بی جهت به دست تیغ جراحی بسپرد و زیبایی طبیعی را به خطر اندازد.