آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۵:۵۹ بعد از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
![]() می پسندم 1 0 1 ![]() تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ۰۶:۰۲ بعد از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
می پسندم 1 0 1 ![]() تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۳۳ قبل از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
نوشته شده توسط : دختر چادری » نوشته شده توسط : محمدELE » نوشته شده توسط : دختر چادری » ![]() کی گفته خطرناکه؟ ![]() حجامت ۷ هزار سال قدمت تاریخی در دنیا دارد ![]() و الان هیچ پزشکی نمی تونه حجامت را با دلیل علمی رد کنه وای خون!!!!!!!!!!!!! ![]() درد حجامت=درد آمپول!شایدم بدتتتتتتتتر ![]() الفرار ![]() اما شنیدم خیلی خوبه هرکی دلشو داره حتما انجام بده من ک خیلی میترسم ![]() نه درد داره نه ترس / امتحان کنید تا متوجه بشید می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۳۷ قبل از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
- عن أبی عبدالله علیه السلام فی قِصّةِ المِعراجِ عَن رَسولِ الله صلی الله علیه وآله أنّه قال : « ... ثُمّ صَعِدنا إلی السّماءِ السّابِعَةِ فَمَا مَرَرتُ بِمَلکٍ مِنَ المَلائِکَةِ الّا قالوا یا مُحمّدُ إحتَجِم وَأمُر أمَّتَکَ بِالحِجامَةِ...»[1].
امام صادق علیه السلام در مورد معراج پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند : پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند : سپس به آسمان هفتم صعود کردیم پس بر هیچ گروهی از فرشتهها گذر نکردیم مگر اینکه به من گفتند : «ای محمد، حجامت کن و أمتت را به حجامت امر کن». 2- قال رسول الله صلی الله علیه وآله : « ...وَلَقَد أوصانِی جِبرِیلُ بِالحَجمِ حتّی ظَنَنتُ أنّهُ لابُدَّ مِنهُ»[2]. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند : جبرئیل به قدری مرا به حجامت کردن سفارش نمود، که گمان کردم حجامت بر من واجب شده است. 3- عن الصادق علیه السلام قال : قال رسول الله صلی الله علیه وآله : « ... وَ إنَّ خَیرَ الدّواءِ الحِجامَةُ وَ الفَصَادُ وَ الحَبَّةُ السَّوداءُ»[3]. امام صادق علیه السلام فرمود : پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند : « ... و به درستی که بهترین دوا حجامت و فصد و سیاهدانه است». 4- قال ابوعبدالله علیه السلام : خَیرُ مَا تَداوَیتُم بِهِ، الحِجامَةُ وَ السُّعُوطُ و الحَمّامُ وَ الحُقنَةُ[4]. امام صادق علیه السلام فرمودند : بهترین چیزی که با آن مداوا میکنید، حجامت کردن و سعوط کردن و حمام کردن و حقنه کردن است. 5- قال رسول الله صلی الله علیه وآله : خَیرُ ما تَداوَیتُم بِهِ، الحِجامَةُ و القُسطُ البَحرِیُّ.[5]و[6] پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند : بهترین چیزی که با آن مداوا میکنید حجامت کردن و استفاده از قسط دریایی است. 6- عن الباقر علیه السلام أنّه قال : خَیرُ مَا تَداوَیتُم بِهِ، الحُقنَةُ وَ السُّعُوطُ وَ الحِجامَةُ وَ الحَمّامُ[7]. امام باقر علیه السلام فرمودند : بهترین چیزی که با آن مداوا میکنید، حقنه کردن و سعوط کردن و حجامت کردن و حمام است. 7- قال رسول الله صلی الله علیه وآله : « ... وَ خَيرُماتَداوَيتُم بِهالحِجامَةُوالشُّونيزُوالقُسطُ»[8]. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند : « ... و بهترین چیزی که با آن مداوا میکنید، حجامت و سیاهدانه و قسط است». 8- عَن أبی عبدالله عليه السلام : قالَ حَدَّثنِی أبی عَن جَدّی عَن آبائهِ أنّ أميرالمؤمنينَ عليه السلام... قالَ : «إنَّ الحِجامَةَ تُصَحِّحُ البَدنَ وَ تَشُدُّ العَقلَ...»[9]. امام صادق عليه السلام فرمودند : پدرم از جدم و ایشان از پدرانش نقل میکند که امیرالمومنین عليه السلام .... فرمودند : « به درستی که حجامت کردن بدن را صحیح و سالم میکند و عقل را مستحکم مینماید و ... » توضیح : «شدّ» به معنی بستن چیزی به چیز دیگر برای محکم نگهداشتن آن است، مثل «شَدَدتُ الحَملَ» یعنی بار را بستم. منظور از «الحِجَامَةُ تَشُدُّ العَقلَ» این است که حجامت همچون طنابی است که عقل را بوسیله آن محکم میبندند و از انحراف آن جلوگیری میکنند و به عبارت دیگر حجامت قدرت تفکر و تعقل و درک و تحلیل عقلی را افزایش میدهد. 9- عن أبی جعفر الباقر علیهما السلام أنّه قال : مُااشتَكى رَسُول ُالله صلى الله عليه وآله وَجَعَا ًقَطّ ُإلّا كان َمَفزَعُهُ إلَى الحِجامَةِ.[10] امام باقر عليه السلام فرمودند : پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله هیچ دردی را احساس نکرد، مگر اینکه به حجامت کردن روی آورد. 10- عَن جَعفَر بن مُحمّد عَن أبیه عَن جَدّه علی بنِ الحُسَینِ عَن أبِیهِ عَن عَلی بنِ أبیطالبٍ علیهم السلام قالَ : مَا وَجِعَ رَسولُ الله صلی الله علیه وآله وَجَعَاً قَطُّ إلّا کانَ فَزَعُهُ إلَی الحِجامَةِ[11]. امام صادق علیه السلام از پدرشان و ایشان از امام سجاد علیه السلام و ایشان از پدرشان نقل میکنند که امام علی علیه السلام فرمودند : هیچ دردی را پیامبر صلى الله عليه وآله احساس نکرد مگر اینکه به حجامت پناه برد . می پسندم 1 0 1 ![]() تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۰۴ قبل از ظهر
![]() |
|||
بانو
![]()
شماره عضویت :
1957
حالت :
![]()
ارسال ها :
863
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
124
اعتبار کاربر :
12898
پسند ها :
948
تشکر شده : 1235
|
همیشه فک میکردم فقط از رانندگی کردن میترسم ولی جدیدا متوجه شدم از حجامت کردنم میترسم
حجامت خوبه درسته درد نداره اما من از اسمشم میترسم وای به حال وقتی که بخوام حجامت کنم می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ۰۳:۳۵ بعد از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
11- عَنِ الرّضا علیه السلام عَن آبائه عليهم السلام عَن رَسول الله صلى الله عليه وآله و سلّم أنّه قالَ :إن يَكُن فِي شَئٍ شِفاءٌ فَفِي شَرطَةِ حَجّامٍ أو شَربَةَ عَسَلٍ [12].
امام رضا علیه السلام از پدران معصومش علیهم السلام از حضرت پیغمبر صلى الله عليه وآله نقل میکند که ایشان فرمودند : اگر در چیزی شفا باشد، در حجامت کردن است یا در خوردن جرعهای از عسل. 12- قال ابوعبدالله علیه السلام: نَزَلَ جبرئیلُ عَلَی رَسولِ الله بِالسِواکِ وَ الخِلالَ وَ الحِجامَةِ[13]. امام صادق علیه السلام فرمودند : جبرئیل بر پیامبر نازل شد و ایشان را به مسواک و خلال دندان و حجامت سفارش نمود. 13- عن النبی صلى الله عليه وآله قال : شِفاءُ أمّتِی فِی ثَلاثٍ، آیةٍ مِن کِتابِ اللهِ أو لُعقَةٍ مِن عَسَلٍ أو شَرطَةِ حَجّامٍ[14]. پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله فرمودند : شفای امت من در سه چیز است، آیهای از کتاب خدا یا جرعهای عسل یا حجامت کردن. 14- عن أبی جعفر الباقر علیهما السلام :طِبُّ العَرَبِ فی ثَلاثٍ، شَرطَةِ الحِجامَةِ وَ الحُقنَةِ وَ آخِرُ الدّوَاءِ الکَیُّ[15]. امام باقر علیه السلام فرمودند : طب عرب در سه چیز است، حجامت کردن و حقنه کردن (استعمال دارو از مقعد) و داغ کردن که آخرین روش درمان است. 15- عن أبی عبدالله علیه السلام : طِبُّ العَربِ فی خَمسَةٍ، شَرطَةِ الحِجامَةِ و الحُقنَةِ و السُّعُوطِ و القَیءِ و الحَمّامِ و آخِرُ الدّواءِ الکَیُّ.[16] امام صادق علیه السلام فرمودند : طب عرب در پنج چیز است، حجامت کردن و حقنه کردن و سعوط (دارو در بینی ریختن) و قی کردن (استفراغ کردن آنچه در معده است) و حمام کردن و داغ کردن که آخرین روش درمان است. 16- عن أبی جعفر الباقر علیه السلام : طِبّ العَربِ فی سَبعَةٍ، شَرطَةِ الحِجامَةِ وَ الحُقنَةِ و الحَمّامِ و السُّعوطِ و القَیءِ و شَربَةِ العَسَلِ و آخِرُ الدّواءِ الکَیُّ. [وَ رُبَّمَا یُزادُ فیهِ النّورَةُ][17]. امام باقر علیه السلام فرمودند : طب عرب در هفت چیز است، حجامت کردن و حقنه کردن و حمام کردن و سعوط کردن و قی کردن و عسل خوردن و داغ کردن که آخرین روش درمان است. [راوی اضافه میکند که: گاهی استفاده از نوره نیز به این موارد اضافه میشود]. 17- قال رسول الله صلى الله عليه وآله: الشِّفاءُ فی ثَلاثَةٍ، شَربَةِ عَسَلٍ و شَرطةِ مِحجَمٍ وَ کَیَّةٍ بِنارٍ و أنهَی أُمَّتی عَنِ الکَیِّ.[18] پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله فرمودند : شفاء در سه چیز است، خوردن عسل و حجامت کردن و داغ کردن و امتم را از داغ کردن نهی میکنم. توضیح : معصومین علیهم السلام در بعضی از روایات داغ کردن را از انواع طب و روشهای درمان شمرده، ولی در بعضی دیگر مثل روایت اخیر از آن نهی کرده اند. طریقهی جمع میان این روایات شاید این گونه باشد که ؛ اولاً : آخرین روش درمانی که به آن توصیه شده داغ کردن است. یعنی هنگامی که شخص بیمار از روشهای دیگر، برای درمان بیماری خویش اقدام نمود ولی درمان نشد، اکنون به عنوان آخرین راه چاره، به داغ کردن پناه بیاورد و به تحمل سوزش و درد آن تن بدهد. نه اینکه از ابتدای مشاهده علائم بیماری به سراغ داغ کردن برود زیرا داغ کردن خطرها و مشقتهای بیشتری نسبت به باقی روشهای درمانی دارد. دوماً : میتوان گفت که این روش درمانی بدلیل نهی پیامبر، در حالت عادی مذموم و مکروه است ولی در هنگام اضطرار اینگونه نیست. 18- قال أبوعبدالله علیه السلام : مِن دَواءِ الأنبیاءِ، الحِجامَةُ وَالنُّورَةُ و السُّعوطُ[19]. امام صادق علیه السلام فرمودند : حجامت کردن و نوره استعمال کردن و سعوط کردن از دواءهای انبیاء هستند. 19- عن أبی عبدالله علیه السلام: الدّواءُ أربَعَةٌ، السُّعوطُ و الحِجامَةُ و النّورَةُ و الحُقنَةُ[20]. امام صادق علیه السلام فرمودند : درمان، در چهار چیز است، سعوط کردن و حجامت کردن و نوره استعمال کردن و حقنه کردن. 20- عن أبی عبدالله علیه السلام: الدّواءُ أربَعَةٌ، الحِجامَةُ و السُّعوطُ و الحُقنَةُ و القَیءُ[21]. امام صادق علیه السلام فرمودند : درمان، در چهار چیز است، حجامت کردن و سعوط کردن و حقنه کردن و قی کردن. 21- عَن جَعفَر بن مُحمّدٍ علیهما السلام : الدّواءُ أربَعَةٌ، الحِجامَةُ و الطّلَاءُ و القَیءُ و الحُقنَةُ[22]. امام صادق علیه السلام فرمودند : درمان، در چهار چیز است، حجامت کردن و نوره استعمال کردن و قی کردن و حقنه کردن. 22- عَن رسول الله صلى الله عليه وآله: الدّواءُ فی أربَعَةٍ، الحِجامَةِ و الحقنةِ و النّورةِ و القَیءِ[23]. پیامبر اکرم صلى الله عليه وآله فرمودند : درمان در چهار چیز است، حجامت کردن و حقنه کردن و نوره استعمال کردن و قی کردن. توضیح : همه میدانیم که یک طبیب برای درمان بیماریها از روشهای گوناگون درمانی بهره میبرد که به امور مختلفی از جمله نوع بیماری، شخص بیمار و شرایط تأثیرگذاری بیماری و ... بستگی دارد لکن باید اذعان کرد که بعضی از روشهای درمانی اثرگذاری وسیعتر و بیشتری نسبت به دیگر روشها دارند مثلاً ممکن است که بعضی از روشهای درمانی فقط برای درمان چند بیماری معدود و بلکه نادر مورد استفاده قرار گیرند. کلام مبارک معصومین علیهم السلام در روایات مذکور به این معنا نیست که طب و درمان تنها در این چند روش منحصر است، بلکه اشاره به این مطلب است که اصول و پایههای روشهای درمانی، این موارد است هر چند روشهای دیگری نیز وجود دارد (مثل استفاده از مسهل و ...) . در این بین حجامت که مورد توجه طبیبان قدیم و جدید قرار گرفته و معصومین علیهم السلام به آن به عنوان یک روش اساسی از روشهای درمان تأکید و سفارش فراوان نمودهاند از روشهایی است که میتوان گفت وسعت شمول درمانی آن بینظیر است. می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۲۰ قبل از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
چه حجامتي براي درمان جوش و كورك مفيد است؟
الإمام الرضا عليهالسلام : إنَّ الحِجامَةَ . . . الَّتي توضَعُ بَينَ الكِتفَينِ تَنفَعُ مِنَ الخَفَقانِ الَّذي يَكونُ مَعَ الاِمتِلاءِ وَالحَرارَةِ . وَالَّتي توضَعُ عَلَى السّاقَينِ قَد يَنقُصُ مِنَ الاِمتِلاءِ فِي الكُلى ، وَالمَثانَةِ ، وَالأَرحامِ ، ويُدِرُّ الطَّمثَ غَيرَ أنَّها مَنهَكَةٌ لِلجَسَدِ ، وقَد تَعرِضُ مِنهَا العَشوَةُ الشَّديدَةُ ، إلاّ أنَّها نافِعَةٌ لِذَوِي البُثورِ وَالدَّماميلِ . امام رضا عليهالسلام : حجامتى . . . كه ميان شانهها صورت مىگيرد ، در بهبود ضربان قلب ناشى از شكمْ پُرى و حرارت ، سودمند است . آن [حجامتى] كه در ساق پا صورت پذيرد ، ممكن است از كليه ، مثانه و زِهدان بكاهد و خون قاعدگى را به جريان اندازد . تنها مشكلى كه دارد ، اين است كه تن را ضعيف مىكند و ممكن است از آن ، شبْكورى شديدى بر شخص عارض گردد . با اين همه ، براى كسانى كه جوش و كورَك دارند ، سودمند است . في بحار الأنوار : «الغَشُي الشَّديدُ» بدل «الغشوة الشديدة» .طبّ الإمام الرضا عليهالسلام ، صفحه 55 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 318 نحوه دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 486 می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۵۵ قبل از ظهر
![]() |
||
عضو
![]()
شماره عضویت :
2255
حالت :
![]()
ارسال ها :
90
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
89
اعتبار کاربر :
561
پسند ها :
52
تشکر شده : 19
|
منم میترسم
می پسندم 0 |
||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۰۹:۲۰ قبل از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
قبل و پس از حجامت انار بخورید »
مكارم الأخلاق عن زيد الشحّام : كُنتُ عِندَ أبي عَبدِاللّهِ عليهالسلام فَدَعا بِالحَجّامِ ، فَقالَ لَهُ : اِغسِل مَحاجِمَكَ وعَلِّقها ، ودَعا بِرُمّانَةٍ فَأَكَلَها ، فَلَمّا فَرَغَ مِنَ الحِجامَةِ دَعا بِرُمّانَةٍ اُخرى فَأَكَلَها ، وقالَ : هذا يُطفِئُ المِرارَ . مكارم الأخلاق - به نقل از زيد شحّام: نزد امام صادق عليهالسلام بودم كه حجامتگرى را طلبيد . پس به او گفت : «ابزارهاى حجامت خود را بشوى و بياويز» و آنگاه ، انارى طلبيد و خورد . چون حجامت را نيز به پايان برد ، انارى ديگر طلبيد و خورد و فرمود : «اين كار ، تلخه(صفرا) را فرو مىنشانَد» . مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 170 ، حديث 494 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 124 ، حديث 61 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 312 ------------------------------------------------------ الإمام العسكريّ عليهالسلام : كُلِ الرُّمّانَ بَعدَ الحِجامَةِ رُمّانا حُلوا ؛ فَإِنَّهُ يُسَكِّنُ الدَّمَ ، ويُصَفِّي الدَّمَ فِي الجَوفِ . امام عسكرى عليهالسلام : پس از حجامت ، انار بخور ، انارى شيرين ؛ چرا كه خون را فرو مىنشاند و خون را در درون ، تصفيه مىكند . طبّ الأئمّة لابني بسطام ، صفحه 59 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 123 ، حديث 52 دانش نامه احاديث پزشكي : 2 / 314 می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۱:۳۳ بعد از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
باتوجه به آغاز فصل پاییز»
زمان انجام حجامت بهترین و مناسب ترین فصل برای انجام حجامت جهت پیشگیری بهار است؛ زمان جوشش و غلیان خون. در این فصل حجامت برای اکثریت قریب به اتفاق مردم از نوجوان گرفته تا سالمند مفید و مؤثر است. زمستان اخلاط سکون و رکود دارند و کمتر دفع می شود و رسوب گذاری در آوندهای بدن افزایش خواهند یافت. به محض ایجاد غلیان خون به خاطر حلول فصل بهار مواد غلیظ کننده خون به آوندها و سطوح بدن هجوم آورده و زمینه را برای سکته های قلبی و مغزی، عود و مزمن شدن بیماری ها آماده می سازند. در چنین حالتی بهترین روش پیشگیری و حفظ سلامت بدن خونگیری و حجامت است که اخلاط اضافی را به خارج از بدن می کشد. بنابراین جوشش و غلیان خون به وجهی صحیح کنترل می یابد. پس از آن فصل پائیز است که اهمیت زیادی دارد و حجامت در آن نیز بسیار مفید است.در فصول دیگر سال حجامت مفید است اما درجۀ آن پس از پائیز است. به طور کلی در گرما و سرمای شدید انجام نمی گیرد مگر در صورت اضطرار و با تشخیص پزشک. بهترین زمان حجامت اواسط هر ماه(ماه قمری) است که ماه بالا آمده و باعث تحریک اخلاط در بدن می شود. همانطور که باعث جزر و مد در دریاها می گردد، در بدن و خون انسان نیز باعث تحریکاتی می شود(بدن انسان نمونه کوچک زمین است). بهترین ساعت حجامت در طول روز ساعت 2 الی 3 بعد از ظهر است که شکم نه زیاد سیر و نه زیاد خالی است و از طرفی بدن زیاد خسته نمی باشد. در صورتی که شخص خون غلیظ دارد، قبل از حجامت به حمام برود و سپس بعد از یک ساعت حجامت کند. ایام تربیع دوم و سوم ماه قمری بهترین ایام ماه برای حجامت توصیف میشوند که عبارتست از هفتم تا بیست و یکم ماه قمری و در این ایام به محققین اجازه داده میشود تا بیماریهای گوناگون را با حجامت درمان نمایند. منع کلی در مورد زمان حجامت وجود ندارد؛ به این معنی که اگر تشخیص فوری و اضطراری داده شد، در هر زمانی باید بی درنگ حجامت انجام شود تا بیمار از خطر برهد. در کانون اول (از ماههای رومی) که تقریباً معادل دی ماه است و هنگام طوفان و باد و سرما و کوران شدید حجامت نهی شده و در کم خونی شدید و ضعف مفرط نیز چنین است، در ماه آذار رومی(معادل فروردین) توصیه به حجامت شده است. اول و آخر ماه قمری برای حجامت مناسب نیست چراکه اخلاط در بدن ساکن هستند و میل به باطن دارند. از زمانی که ماه شروع به نقصان می گذارد یعنی 16 و 17 ماه بهترین زمان برای انجام حجامت است. زیرا در این زمان اخلاطی که در نیمه ماه به سطح آمده بودند اخلاط رقیق آن به عمق بازگشته و اخلاط غلیظ تر در سطح باقی می مانند و حجامت در این زمان اخلاط غلیظ بیشتری را خارج می کند. در برخی از روایات اسلامی روزهای 17، 19 و 21 ماه قمری در درجه اول و ایام چهاردهم ماه قمری در درجه دوم و ایام هفتم ماه قمری در درجه سوم اهمیت قرار دارند و باز تابع همین قاعده بهترین ساعت برای حجامت، ساعت حضور ماه در وسط مدار آسمان است که در جدولی در کتاب حجامت از دیدگاه اسلام مطرح شده است. همچنین امام رضا(ع) در رساله ذهبیه می فرماید: هرگاه تصمیم به حجامت داشتی از روزهای 12- 15 ماه قمری انجام بده که برای سلامتی بدنت بهتر است و هنگامی که ماه کامل شد حجامت نکن مگر آن که اضطراری داشته باشی چراکه خون با کاسته شدن از هلال ماه کم و با زیاد شدن آن زیاد می شود. همچنین روزهای ابری و طوفانی، روزهای نامناسب برای حجامت دانسته شده اند. در ایام هفته تقریباً در تمامی ایام هفته به جز روز جمعه حجامت قابل انجام است. در روایات برخی از روزها برای حجامت بهتر توصیف شدهاند که به ترتیب روزهای پنجشنبه و سهشنبه، دوشنبه و یکشنبه هستند. روز چهارشنبه و شنبه نیز روزهایی هستند که ائمه در آنها حجامت کردهاند، لکن برای عموم توصیه به قرائت آیت الکرسی در حین حجامت کردهاند. ائمه (علیهمالسّلام)روز جمعه را برای حجامت مناسب ندانستهاند و برای حجامت اضطراری در روز جمعه قرائت آیتالکرسی ضروری و در ساعت یازده تا دوازده شرعی در روز جمعه حجامت را مطلقاً ممنوع اعلام نمودهاند و دلایل ویژهای را برای آن ذکر کردهاند که باید با قوانین متافیزیک تفسیر شود[1]. بهتر است حجامت در ساعت دوم روز در فصل گرما و ساعت سوم و چهارم در فصل سرما انجام شود. بهترین ساعت حجامت در روز زمانی است که گرما به سردی میل می کند چرا که حرارت باعث ذوب خون می شود پس اخراج آن را آسان می کند ولی نباید در حرارت خیلی شدید انجام گیرد. همچنین اگر حجامت در ظهر انجام شود به ناچار باید قبل یا بعد از آن غذا(ناهار) میل نمایند که هر دوی آنها به دلایلی که بعداً ذکر خواهد شد مضر بدن می باشد. همچنین در ظهر اخلاط خفیفه لطیفه صالح می شود برخلاف فصد که چون جذب از باطن می کند در این ساعات توصیه می شود. نکته: در روایات تاکید شده است که هر گاه ضرورت برای حجامت وجود داشت آیه الکرسی و حجامت انجام شود.
ویرایش ارسال توسط : محمدELE
در تاریخ : شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۲:۰۰ بعد از ظهر می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۶:۱۶ بعد از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
قبل و بعد از حجامت چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
الف - خوراك قبل و بعد از حجامت: ائمهى معصومين(ع) در احاديث خود به خوراك مناسب براى قبل و بعد از حجامت اشاره فرمودهاند كه در اينجا برخى از آنها را بيان مىكنيم : 1- در روايتى از عبدالملك نوفلى آمده كه بر امام صادق(ع) وارد شدم. در دست ايشان انارى ديدم. فرمود: « انارى بياور، چرا كه من از هيچ چيز به اندازهى شريك گرفتن در خوردن انار ناراحت نمىشوم. سپس حجامت نمود و امر فرمود كه حجامت كنم و من نيز حجامت كردم. سپس انار ديگرى خواست...» 2- در روايت ديگرى حميرى مىگويد: « به امام صادق(ع) نامه نوشتم و عرض كردم كه من خون و صفرا دارم. زمانى كه حجامت مىكنم، صفرا بر من غلبه مىكند و زمانى كه حجامت را به تأخير مىاندازم خون به من ضرر مىرساند. نظر شما در اين مورد چيست؟ سپس حضرت به من نامه نوشت كه حجامت كن و براى تاثير حجامت ماهى تازه بخور. دوباره مسئله را سئوال كردم. ايشان نوشت حجامت كن و ماهى تازه با آب و نمك بخور. اين كار را انجام دادم و سلامت يافتم.» البته از متن حديث چنين برمىآيد كه دستور مصرف ماهى تازه براى چنين شخصى با وضعيت خاص خود بوده است نه براى همهى مردم. 3- مرد ديگرى روايت مىكند كه خدمت امام صادقعليه السلام بودم. حضرت، حجّام خواست و فرمود : ابزار حجامت را بشوى و انارى خواست و ميل فرمود و پس از اين كه از حجامت فارغ شد، انار ديگرى خواست و ميل كرد و فرمود اين كار مُرار (صفرا) را فرو مىنشاند. 4- امام حسن عسكرى عليه السلام مىفرمايد : « بعد از حجامت انار شيرين ميل كنيد، چون انار خون را آرام مىكند و آن را در مسير خود صاف مىگرداند.» 5- يك روز امام رضا عليه السلام فرمود : « اى معتب، براى من ماهى تازه تهيه كن. مي خواهم حجامت كنم. تهيه كردم. پس فرمود: اى معتب براى من سوپى درست كن. سوپ را براى ايشان درست كردم و حضرت از آن تناول فرمود.» 6- امام رضا عليه السلام در رسالهى ذهبيّه، فرمايش مفصّلى در مورد خوراك بعد از حجامت دارند كه قسمتى از آن را در اينجا مىآوريم: « پس از استحمام بايد موضع فصد و حجامت را به وسيلهى پارچهى كركى يا ابريشمى يا دستمال نخى كه لطيف و نرم باشد، بپوشانيد. بعد يك حبه از تِرياق اكبر (نام يك داروى قديم) به اندازهى ماش ميل كنيد. پس از حجامت و فصد، آب ميوه بنوشيد(آبمیوه طبیعی)و اگر ميوه نيست، شربت بالنگ مصرف كنيد و در جايى كه اين امكانات وجود ندارد، بالنگ را زير دندان بگيريد و روى آن جرعهاى آب نيمگرم بنوشيد. اما در فصل سرما بايد سكنجبين عسلى استفاده شود كه اين شربت شما را از بيمارىهاى خطرناك لقوه، برص، بهق و جذام به ارادهى خداوند ايمن خواهد داشت. امام رضا (ع): سفارش مىكنم كه پس از حجامت يا فصد، آب انار را با مكيدن آن بنوشيد. مكيدن آب انار خون را زنده و تن را با نشاط خواهد ساخت. پس از حجامت و فصد از خوردن غذاهاى نمكدار تا مدت 3 ساعت بپرهيزيد، چون اگر اين پرهيز مراعات نشود، بعيد نيست كه انسان به بيمارى جرب(نوعی بیماری پوستی) دچار شود...» می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
اطلاعات نویسنده |
![]()
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ ۰۸:۱۲ بعد از ظهر
![]() |
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
![]()
شماره عضویت :
1784
حالت :
![]()
ارسال ها :
3460
جنسیت :
![]()
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
ب - پرهيز از حجامت به هنگام گرسنگى :
از مجموعهى احاديث و روايات برمىآيد كه حجامت بايد در زمان سيرى انجام شود و انجام آن به هنگام گرسنگى مضرّ است. از امام صادقعليه السلام روايت شده كه: « حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوّتبخش بدن است.» حضرت صادقعليه السلام فرمود : « از حجامت در حال گرسنگى بپرهيزيد.» حضرت همچنين فرمود: « بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مىشود و بيمارى دفع مىگردد. اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع مي شود، ولى بيمارى در بدن مىماند.» می پسندم 0
|
|||
![]() ![]() |
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
موضوعات مشابه | ||||
عنوان موضوع | نویسنده | پاسخ | بازدید | آخرین پاسخ |
رازهای زندگی * قسمت بیست و هشتم |
محمدELE |
0 | 219 | محمدELE |
برچسب ها
|
رازهای ، زندگی ، قسمت ، هشتم ، |
|