آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ ۱۱:۲۹ بعد از ظهر
|
|||||
عضو
شماره عضویت :
26
حالت :
ارسال ها :
2229
محل سکونت : :
همدان
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
256
دعوت شدگان :
2
اعتبار کاربر :
5894
پسند ها :
746
تشکر شده : 2625
|
“ابوذر به رسول خدا “صلی الله علیه و آله “ عرض کرد: مرا توصیهای کن .
ابوذر : باز هم بفرمایید، بیشتر. “ابوذر: باز هم بیفزای ، ای رسول خدا “ص “! پیامبر :بر تو باد “جهاد” . چرا که رهبانیت آیین من ، جهاد است . ابوذر :با زهم بیشتر، یا رسول اللّه “ص “! پیامبر: بر تو باد “سکوت “ ، مگر آنجا که حرف نیک بگویی ، چرا که سکوت و خموشی شیطان را از تو طرد میکند و در امور دینی هم یاور توست این هم جهاد است ، لیکن در جبهه درونی و در جهاد با نفس . گاهی کنترل زبان و مهار کردن سخنان ، از یک جنگ بیرونی دشوارتر است و قوّتی بیشتر میطلبد. چه بسیار حرفها که بی پایه و بی مایه است و خاستگاه نفسانی دارد و وسوسههای ابلیسی انگیزه آن گفتار است ، پس خموشی گزیدن و رعایت سکوت و کم حرفی ، بستن راه شیطان است . “ابوذر: ای پیامبر، باز هم موعظهام کن ، و بیشتر! پیامبر از خنده زیاد بپرهیز، چرا که دل را می میراند و نور چهره را از بین میبرد. ابوذر باز هم ، یا رسول اللّه “ص “!… پیامبر به پایینتر از خودت نگاه کن ، نه به بالاتر از خویش ، چرا که این سبب میشود نعمتهای خدا را درباره خودت ، کم مشماری
در احادیث دیگر، این نکته با تفصیل بیشتری آمده است . در امور دنیایی و برخورداریها و مال و معیشت و زندگی ، باید به پایینتر از خود نگریست نه بالاتر. چون نظر به پایینتر، سبب میشود انسان آنچه را هم که دارد قدر بشناسد و شکرگزار باشد. اما اگر به بالاتر از خود بنگرد و تمتعات و امکانات و رفاه و خانه و حقوق و… دیگران را ببیند، همیشه احساس کمبود میکند و به دنیاطلبی و “تکاثر” میگراید. “ابوذری رسول خدا “ص “ باز هم بر موعظههای خود بیفزای . پیامبر با خویشاوندانت رفت و آمد داشته باش ، هرچند آنها از تو قطع رابطه کنند. بینوایان محروم را دوست داشته باش و با آنان مجالست و همنشینی کن . (قبلاً هم گذشت که این کار، سبب زدودن “تکبر” میشود و گُل تواضع را بر شاخه زندگیمان می شکوفاند.)ابوذر یا رسول الله ، باز هم !پیامبر حق را بگو، هر چند تلخ باشد! ابوذر باز هم ، ای پیامبر! پیامبر در راه خدا، از ملامت و نکوهش ملامتگران نترس .” (راستی ، در تعارض راه خدا و پسند مردم ، کدام یک را باید برگزید؟ کسانی از سرزنش و حرفهای مردم میهراسند و به همین خاطر، حرف حق را نمیگویند، به وظیفه عمل نمیکنند و از گرفتن یک “موضع مکتبی “ میهراسند. اما مرد حق ، در راه خدا از هیچ ملامتی نمیترسد. دیگران هرچه میخواهند بگویند، اگر کارشان طبق رضای خدا باشد، دیگران و حرفهایشان مهم نیست …) “ابوذر: (آخرین سؤ ال ) یا رسول الله ، بیشتر موعظهام کن ! ای ابوذر!…آنچه از عیب و مسائل خویش میدانی ، باید تو را از پرداختن به دیگران باز دارد و آنچه خود انجام میدهی ، بر دیگران ستم مکن . در عیب انسان ، همین بس که از عیوب دیگران آن را بشناسد که از خودش نمیشناسد…” (۵) در امثال فارسی ما نیز این گونه سخن زیاد است . سیر، یک روز به پیاز طعنه میزند که چه قدر بدبویی !… پیاز میگوید: تو از عیب خود بی خبری ، از این رو به عیبجویی دیگران پرداختهای . و به تعبیر دیگر: یک سوزن به خودت بزن ، یک جوالدوز به دیگری . سبب پرداختن به ضعفها و عیوب دیگران ، آن است که از عیوب خود بی خبریم و یا فراموش میکنیم و چیزی را بر دیگران ناروا و زشت می شماریم که در خودمان نیز، همانها یافت میشود. این خود، عیبی است بزرگ .
ابوذر میگوید: پیامبر آنگاه دست بر سینهام نهاد و فرمود: “ای ابوذر!…هیچ عقلی ، همچون تدبیر و آینده نگری نیست ،هیچ تقوا و وَرَعی ، همچون پرهیز از حرامهای خدا نیست . و… هیچ افتخار و شرافتی ، همچون “حسن خلق “ و خوش اخلاقی نیست در اینجا، این سلسله نور و این آبشار حکمت ، پایان میپذیرد. اساسیترین حکمتها و اندرزهایی که برای دین و دنیایمان سودبخش است ، توجه به آنها، ما را به فلسفه بلند و ناب هستی و حیات ، نزدیکتر میسازد. در این نوشتار، در آستان روایت شریفی بودیم که نصایح حضرت رسالت را صحابی گرانقدر، “ابوذر غفاری “ به رایمان نقل میکرد. امید است روشنی بخش دل و جانمان بوده باشد و چراغ راه و راهگشای زندگیمان ، که ما “حیات طیبه “ خویش را، مدیون ارشادهای اولیاء خداییم . 1 -قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ اءوْصِنِی . قالَ: اءُوصِیکَ بِتَقوَى اللّه ، فإ نّهُ رَاءسُ اءمْرِکَ کُلِّهِ. فقلتُ: یا رسولَ اللّه زِدْنی . قال صل الله علیه و آله و سلم : عَلیک بِتِلاوَةِ الْقُرْاَّنِ وَذِکْرِ اللّهِ عَزَّ وَجَلَّ، فَإ نَّهُ ذِکْرٌ لَکَ فِی السَّماءِ وَنُورٌ فِی الاْ رْضِ. ۲-قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : عَلَیْکَ بِالْجِهادِ، فَإ نَّهُ رُهْبانِیَّةُ اءُمَّتِی . قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : عَلَیْکَ بِالصَّمْتِ إ لاّ مِنْ خَیْرٍ، فَإ نَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّیْطانِ عَنْکَ وَعَوْنٌ لَکَ عَلى اءُمُورِ دِینِکَ. ۳-قُلْتُ: یا رَسُولِ اللّهِ زِدْنِی . قالَ صل الله علیه و آله و سلم : إ یّاکَ وَکَثْرَةَ الضِّحْکِ، فَإ نَّهُ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَیَذْهَبُ بِنُورِ الْوَجْهِ. قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : اُنْظُرْ إ لى مَنْ هُوَ تَحْتَکَ وَلا تَنْظُرْ إ لى مَنْ هُوَ فَوْقَکَ، فإ نَّهُ اءجْدَرُ اءنْ لا تَزْدَرِی نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکَ. ۴-قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : صِلْ قَرابَتَکَ وَإ نْ قَطَعُوک وَاءحِبَّ الْمَساکِینَ وَاءکثِرْ مُجالَسَتَهُم . قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : قُلِ الْحَقَّ وَإ نْ کانَ مُرّا. قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : لا تَخَفْ فِی اللّهِ لَوْمَةَ لائِمٍ. ۵-قُلْتُ: یا رَسُولَ اللّهِ زِدْنِی . قال صل الله علیه و آله و سلم : یا اءباذر: لِیَرُدَّکَ عَنِ النّاسِ ما تَعْرِفُ مِنْ نَفْسِکَ وَلا تَجُرْ عَلَیْهِمْ فِیما تَاءْتِی ، فَکَفى بالرَّجُلِ عَیْبا اءنْ یَعْرِفَ مِنَ النّاسِ ما یَجْهَلُ مِنْ نَفْسِهِ. ۶-یا اءباذر! لا عَقْلَ کَالتَّدْبِیرِ، وَلا وَرَعَ کالْکَفِّ عَنِ الَْمحارِمِ، وَلا حَسَبَ کَحُسْنِ الْخُلْقِ.
می پسندم 0
|
|||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|