آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
دوشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۰۲ بعد از ظهر
|
|||||||||||||
بانو
شماره عضویت :
1001
حالت :
ارسال ها :
4221
محل سکونت : :
DAMAVAND
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
273
دعوت شدگان :
1
اعتبار کاربر :
69947
پسند ها :
5815
تشکر شده : 6939
وبسایت من :
وبسایت من
|
«مکن در مهمی که داری شتاب ز راه تأنی عنان بر متاب که اندر تأنی زیان کس ندید ز تعجیل بسیار خجلت کشید»[۱] عجله یکی از صفات ناپسند و مذمومی است، که باعث میگردد قبل از آماده شدن شرایط و مقدمات، انسان اقدام زود هنگام نسبت به انجام کاری داشته باشد، و البته نتیجهای جز پشیمانی نیز به ارمغان نخواهد آورد. در مقابل عجله، «تأنى» و «تثبّت» قرار دارد که به معناى درنگ و سنجش، و انجام دادن کاری بعد از فراهم شدن مقدمات، میباشد. امام صادق علیه السلام در این زمینه میفرمایند: «مع التَّثَبُّتِ تَكُونُ السَّلَامَةُ وَ مَعَ الْعَجَلَةِ تَكُونُ النَّدَامَةُ...»، [۲]؛ «با آرامش و درنگ، سلامت [از خطا و لغزش] همراه است و با شتابزدگى، پشيمانى» مانند آنکه انسان میوه را در غیر فصل و زمان مناسبش بچیند، که نتیجهاش ضایع شدن و غیر قابل استفاده بودن محصول خواهد بود. امام صادق علیه السلام در بیانی هر یک از «عقل» و «جهل» را دارای هفتاد و پنج سرباز دانستهاند، که در آن میان، شتابزدگى، بىثباتى و بىقرارى از سربازان جهل و ضد آن كه تأنّى و تثبّت باشد را از صفات عقل بر میشمارند.[۳] عجله دارای اقسامی است که به برخی از آنها اشاره میکنیم: الف: عجله در اندیشه گاهی اوقات انسان حرکتی از شخصی میبیند، بلافاصله و بدون هیچ تحقیقی در ذهن خود حکمی را بر علیه او جاری میکند، که نتیجه این سوء ظن، تهمت زدن به دیگران میباشد. امام صادق علیه السلام میفرماید: «إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ فِي قَلْبِهِ كَمَا يَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاء»،[۴]؛ «آنگاه که انسان به برادر مؤمن خود (سوء ظن برد و) تهمت بزند، ایمان وى اندک اندک از او سلب مىگردد. چنانکه نمک در آب از بین مىرود.» ب: عجله در گفتار همیشه انسان باید اول فکر کند، بعد سخن خویش را بر زبان جاری سازد که امام صادق علیه السلام فرمودند: «قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمُوسَى اجْعَلْ لِسَانَكَ مِنْ وَرَاءِ قَلْبِكَ تَسْلَم...»،[۵]؛ «حقتعالی به حضرت موسی علیه السلام فرمودند: اى موسى! زبانت را پسِ دلت قرار ده تا سالم بمانى» که عجله کردن و بدون تامل و دقت، حرف زدن باعث میگردد انسان به گناهانی مانند سخن چینی، غیبت، دروغ، مسخره کردن، عیب جویی و...مبتلا گردد. «اول اندیشه و انگهی گفتار پای بست آمده است و پس دیوار»[۶] ج: عجله در اجابت دعا گاهی اوقات انسان به واسطه آنکه صبر و استقامت ندارد، همین که چند صباحی دعا کرد و نتیجهای ندید، عجله میکند و دست از دعا کردن میکشد، و خود را از ارتباط داشتن با حقتعالی محروم میسازد. امام صادق علیه السلام در مورد این قسم از عجله میفرمایند: «لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ بِخَيْرٍ وَ رَجَاءٍ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ فَيَقْنَطَ وَ يَتْرُكَ الدُّعَاءَ قُلْتُ لَهُ كَيْفَ يَسْتَعْجِلُ قَالَ يَقُولُ قَدْ دَعَوْتُ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا وَ مَا أَرَى الْإِجَابَة»،[۷]؛ «مؤمن پيوسته در خير و اميدوارى و رحمت خداست مادام كه عجله نشان ندهد و نوميدانه دست از دعا نكشد. [راوى مىگويد:]عرض كردم چگونه عجله نشان مىدهد؟ فرمود: مىگويد: مدّتهاست دعا مىكنم و اجابتى نمىبينم.» در حالیکه انسان باید وظیفه خود را انجام دهد و نتیجه را به خود خدا واگذار نماید: «حافظ وظیفه تو دعا گفتن و بس در بند آن مباش نشنید یا شنید» د: عجله در قرآن خواندن یکی از آداب قرائت قرآن، آنستکه با آرامش، طمأنينه و به صورت منظم، و بدون عجله و شتاب و همراه با تدبر و تفکر خوانده شود كه در چنين حالتى هم در خواننده اثر خود را مىگذارد و هم شنونده را تحت تأثير جاذبه خود قرار مىدهد. امام صادق علیه السلام در این زمینه میفرمایند: «...إِنَّ الْقُرْآنَ لَا يُقْرَأُ هَذْرَمَةً وَ لَكِنْ يُرَتَّلُ تَرْتِيلًا إِذَا مَرَرْتَ بِآيَةٍ فِيهَا ذِكْرُ النَّارِ وَقَفْتَ عِنْدَهَا وَ تَعَوَّذْتَ بِاللَّهِ مِنَ النَّار...»،[۸]؛ « به درستي که قرآن با سرعت و عجله خوانده نمی شود بلکه شمرده، شمرده و با ترتيل خوانده میشود. پس زمانی که رسيدی به آيهای که در آن ذکر بهشت بود توقف کن، پس بخواه از خداوند بهشت را و زمانی که رسيدی به آيهای که در آن ذکر آتش بود توقف کن و به خدا از آتش جهنم پناه ببر.» بنابراین باید در اندیشه، گفتار، اجابت دعا، قرائت قرآن عجله ننمود و با تامل و تثبت این امور را پیگیری نمود. ............................................. پینوشت: [۱].فردوسی [۲].ابن بابويه، محمد بن على، الخصال، ج۱ ص۱۰۰،جامعه مدرسين،قم،۱۳۶۲ ش [۳].برقى، ابوجعفر، احمد بن محمد بن خالد؛ المحاسن (للبرقي)، دارالكتب الإسلامية، ج۱، ص ۱۹۶. قم، چاپ دوم، ۱۳۷۱ ق، [۴]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول،ج۱۱ ص۱۳،دار الكتب الإسلامية،تهران،۱۴۰۴ ق [۵].كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق،الكافي( ط- الإسلامية)،ج۲ ص۴۹۸، دار الكتب الإسلامية،تهران،۱۴۰۷ق [۶].سعدی [۷].مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،بحار الأنوار( ط- بيروت)،ج۹۰ ص۳۷۴،دار إحياء التراث العربي،بيروت،۱۴۰۳ ق می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||||||||||
|
اطلاعات نویسنده |
عجله از دیدگاه امام صادق علیه السلام
سه شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۰۶ قبل از ظهر
[1]
|
||
عضو
شماره عضویت :
1703
حالت :
ارسال ها :
1106
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
197
اعتبار کاربر :
5114
پسند ها :
444
تشکر شده : 0
|
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
||
|
اطلاعات نویسنده |
عجله از دیدگاه امام صادق علیه السلام
سه شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۶ قبل از ظهر
[2]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
253
حالت :
ارسال ها :
422
محل سکونت : :
.
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
316
دعوت شدگان :
3
اعتبار کاربر :
4034
پسند ها :
355
تشکر شده : 584
|
مطالب مفیدی بود صبا خانم ...
صبوری کردن خیلی سخته ... ان شا الله خداوند به همه ماها صبر در امور بهمون عطا کنه ... می پسندم 0
|
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
عجله ، از ، دیدگاه ، امام ، صادق ، علیه ، السلام ، |
|