آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۴ قبل از ظهر
|
|||||||
یکی از پرسش های رایج درباره مسائل ظهور امام مهدی عجل الله تعالی شریف وضعیت دین در دوران ظهور امام است. شاید بتوان گفت بیشترین سؤال ها در این زمینه این است که آیا امام عجل الله تعالی فرجه الشریف با خود دین جدیدی می آورند؟
با توجه به اینکه برخی روایات حکایت از آوردن امری یا کتابی جدید توسط حضرت دارد، آیا آن حضرت بر همان دین جد خود عمل می کنند؟ چطور و چگونه؟ ... نیم نگاهی به روایاتی که در این طمینه وارد شده ایت، حکایت از این دارد كه وقتى امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور كند، مردم را «به امر جدید» و یا «كتاب جدید» دعوت خواهد كرد؛ از جمله آن روایتها می توان به روایتى از امام صادق علیهالسلام اشاره کرد که حضرت فرموده است: « وقتى مهدی ما ظهور كند، به امر جدیدى مردم را دعوت خواهند كرد، همانطور كه پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله مردم را پس از بعثت به امر و آیین جدیدى فرا مى خوانند» 1 از سوی دیگر بر اساس اعتقادات همه مسلمانان، دین اسلام آخرین دین الهى و كتاب قرآن آخرین كتاب وحى است كه به بشر نازل شده است. همچنین در تعداد زیادى از روایات نیز تصریح شده است که امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مردم را به اطاعت كامل از دین اسلام و احكام حیات بخش آن دعوت خواهد كرد؛ همچنانکه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله چنین روایت شده است که حضرت فرمود: « مهدی از فرزندان من است. اسم او اسم من و كنیه او كنیه من و خوى و رفتار او همانند سیره و رفتار من است، مردم را بر اطاعت از احكام دین من فرا مى خواند و آن ها را به رعایت دستورات قرآن دعوت مى كند» 2 حال با چنین شرایطی برای روشن شدن حقیقت امر، باید به این گونه روایات نگاهی دقیق تر انداخت. بررسی این روایات روشنگر آن است كه هدف امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ترویج و حاكمیت بخشیدن به احكام اسلام و تجدید عظمت آن است؛ زیرا موضوع آوردن یا مطرح كردن آیین جدید به غیر از اسلام به دلالت آیات صریح قرآن و روایات متواتر اهل بیت علیهمالسلام منتفى است. امام صادق علیهالسلام در روایتی می فرمایند: « وقتى كه مهدی ما قیام كند، مردم را به اسلام جدید (واقعى) دعوت خواهد كرد و آن ها را بهسوى احكامى كه كهنه به نظر مى رسند و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت خواهد نمود»
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||||||
|
اطلاعات نویسنده |
ظهور و آوردن دین جدید!
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ۰۴:۴۴ بعد از ظهر
[1]
|
||
عضو
شماره عضویت :
1703
حالت :
ارسال ها :
1106
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
197
اعتبار کاربر :
5114
پسند ها :
444
تشکر شده : 0
|
محمد خیلی پستت عالی بود بی نهایت ازت تشکر می کنم
من عاشق این اسلام واقعی دوران ظهور هستم دين کامل و جامع اسلام به صورت تمام و کمال بر وجود مقدس پيامبر(ص) نازل گشت و آنچه را مردم بدان نياز داشتند در اختيار پيامبر قرار گرفت؛ آيه شريفه " الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً "(مائده، 3). بر اين مطلب دلالت دارد. البته بايد توجه داشت که اين اکمال دين و اتمام نعمت و رضايت الهي نسبت به دين اسلام براي مردم هنگامي است که ولايت و امامت امامان معصوم را به عنوان مفسر و معلم دين در متن دين بپذيريم. آيه شريفه: "يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ"(مائده،67). که در روز هيجده ذي الحجة(جريان غدير خم) نازل گشت اين مطلب را ثابت ميکند. بنابراين هر حکمي توسط امامان بيان و يا اجرا ميشود بر گرفته از دين اسلام مي باشد. در روايات به پاره اي از احکام اشاره شده است که در زمان ظهور به اجرا گذاشته ميشود. در مورد اين احکام (در صورت پذيرش صدور آن از معصومين(ع) توجه به چند مطلب ضروري است: الف. برخي از احکام الهي هر چند بر پيامبر نازل شد، ولي شرايط و اجراي آن در زمان ظهور فراهم شده و به مرحله اجرا گذاشته مي شود. ب. با گذشت زمان، به علت سيطره زور مداران و وجود تحريف گران، ممکن است تغييراتي در برخي احکام پديد آمده باشد. در زمان ظهور آنها تصحيح مي شود. ج. چون فقها در استنباط و فهم حکم شرعي، از يک سلسله قواعد و اصول بهره مي برند، ممکن است برداشت مجتهدي مطابق با واقع نباشد(هر چند او معذور بوده و فتواي او لازم الاجرا است). در زمان ظهور، حکم واقعي گفته مي شود. د. برخي از احکام در شرايطي خاص و اضطراري و به علت امر تقيه به صورت غير واقعي اعلام شده است. در زمان ظهور به علت عدم تقيه، حکم واقعي بيان مي گردد. از امام علي(ع) نقل شده است: "گويي هم اکنون شيعيان خود را ميبينم که در مسجد کوفه،خيمه ها زده و قرآن را بدانگونه که نازل شده به مردم مي آموزند". و از امام باقر(ع) نقل شده است: "هيچ بدعتي را وانگذارد مگر اينکه آن را از ريشه برکند و از هيچ سنتي نمي گذرد مگر اينکه آن را برپا کند".(بحار الانوار، ج58، ص11،ح11). می پسندم 0 |
||
|
اطلاعات نویسنده |
ظهور و آوردن دین جدید!
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ۰۵:۲۴ بعد از ظهر
[2]
|
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
شماره عضویت :
1784
حالت :
ارسال ها :
3460
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
ممنون از شما
در دعاى ندبه مىخوانيم: «ايْن محْيي معالم الدين واهْله»؛ كجاست آنكه نشانهها و آثار دين و اهل دين را زنده كند؟ و در تفسير آيه: «ليظْهره على الدين كله»؛ تا او را بر همه [مجموعههاى]دين پيروز گرداند. آمده است: با ظهور حضرت قايمعليه السلام اين كار انجام خواهد شد. پيغمبر اكرمصلى الله عليه وآله فرمود: « على از من است, و من از على هستم, على همسر دخترم, پدرِ نوههايم حسن و حسين است. آگاه باشيد, خداوند متعال, من و آنها را حجتهاى خود بر بندگانش قرار داده و از نسل حسين عليه السلام امامانى قرار داده كه آنها براى اجراى فرمان من قيام ميكنند, و وصيّت مرا حفظ مينمايند نهمين آنها قائم خاندان من و مهدى امت من است، بعد از غيبتى طولانى ظاهر خواهد شد و دين خدا را آشكار خواهد كرد و با كمك الهى تاييد و حمايت و به وسيله فرشتگان خداوند يارى خواهد شد. پس زمين را از عدل و داد پر كند، چنانكه از ستم و بيداد پر شده باشد» می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
ظهور و آوردن دین جدید!
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ۰۷:۴۱ بعد از ظهر
[3]
|
||
عضو
شماره عضویت :
1703
حالت :
ارسال ها :
1106
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
197
اعتبار کاربر :
5114
پسند ها :
444
تشکر شده : 0
|
نوشته شده توسط : محمدELE » ممنون از شما در دعاى ندبه مىخوانيم: «ايْن محْيي معالم الدين واهْله»؛ كجاست آنكه نشانهها و آثار دين و اهل دين را زنده كند؟ و در تفسير آيه: «ليظْهره على الدين كله»؛ تا او را بر همه [مجموعههاى]دين پيروز گرداند. آمده است: با ظهور حضرت قايمعليه السلام اين كار انجام خواهد شد. احسنت کاملا درست و مستنده می پسندم 0 |
||
|
اطلاعات نویسنده |
ظهور و آوردن دین جدید!
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ۰۸:۳۴ بعد از ظهر
[4]
|
|||
مدیر انجمن انجمن دفاع مقدس
شماره عضویت :
1784
حالت :
ارسال ها :
3460
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
462
اعتبار کاربر :
72225
پسند ها :
2031
تشکر شده : 2670
|
امّا شاید این سؤال پیش بیاید که چرا از عملكرد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان امر جدید یاد مى شود؟
علت آن را شاید بتوان این گونه بیان کرد كه در طول تاریخ ـ به ویژه در دوران غیبت ـ در اثر كوتاهى و غفلت یا جهل و نادانى مردم، بدعت هاى زیادى در دین ایجاد مى شود و مردم به جهت منافع زودگذر دنیوى خود، به خیال اینكه عدول از احكام الهى آن ها را زودتر و یا راحت تر به آن اهداف مى رساند، بسیارى از احكام قرآن و اسلام را نادیده مى انگارند و یا آن ها را بنا بر امیال خود تفسیر و تأویل مى کنند. در چنین شرایطی است که اسلام واقعى و احکام حقیقی اش به فراموشى سپرده مى شود. بنابراین وقتى امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور مى كند، بدون توجه به میل و خواست مردم احكام خداوند را به همان صورت كه صادر شده است، به اجرا درمى آورد. روشن است که این كار در نظر مردمى كه خیلى از این احكام را به كنار نهاده بودند یا آن ها را به گونه اى دیگر معنى مى كردند، دارای تازگى خواهد بود و با اسلام مصطلح و رایج در عرف آنها فرق خواهد داشت؛ از همین روست که با خود فکر می کنند آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف به اسلامى غیر از آن اسلامى كه آن ها مى شناسند، دعوت مى كند. در حقیقت چون مردم در آن زمان بسیاری از اركان مهم و اساسى اسلام را رها می کنند و به ظواهر آن اكتفاء می نمایند و به طور کلی اسلام را در نماز و روزه و... خلاصه می کنند، با دیدن اینكه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در تمام زمینه ها احكام خاصى را رعایت می کند كه ریشه هاى وابستگى به دیگران و تأثیرپذیرى از فرهنگ بیگانگان را قطع مى كند و هر گونه ظلم و ستم و امتیاز طلبى هاى نادرست اجتماعى را از متولیان دروغین امور سلب مى كند و بر اجرای این احکام نیز پافشارى مى نماید، درحالی كه آن ها این امور را تا كنون به اسم قوانین اسلامى ایجاد و رواج داده بودند، بدیهى است كه با مشاهده چنین وضعى حتى برخى از متولیان مراكز مذهبى و فرهنگى نیز به مقابله با آن حضرت بر می خیزند؛ زیرا كه هم مضمون دعوت آن حضرت را به ضرر موقعیت خویش مى بینند و هم آن ها را مخالف با آنچه كه تا آن روز به اسم اسلام مى شناختند، ارزیابى مى كنند. امام صادق علیهالسلام در روایتى به این حقیقت اینگ چنین اشاره مى كند: « وقتى كه مهدی ما قیام كند، مردم را به اسلام جدید (واقعى) دعوت خواهد كرد و آن ها را بهسوى احكامى كه كهنه به نظر مى رسند و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت خواهد نمود».3 بر همین اساس است که در روایات به آوردن امر یا کتابی جدید توسط حضرت اشاره شده است. با چنین شرایطی شاید بتوان گفت یكى از حكمت هاى اصلى نامیده شدن امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به «مهدى»، آن است كه آن حضرت مردم را به آنچه كه از آن دور شده اند، یعنى احكام واقعى اسلام هدایت خواهد كرد. پی نوشت ها : 1. شیخ حر عاملی، اثباة الهداة، ج 7، ص 110. 2. همان، ج 7، ص 52. 3. ارشاد مفید، ص 343. می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
ظهور و آوردن دین جدید!
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ۰۵:۵۰ بعد از ظهر
[5]
|
||
عضو
شماره عضویت :
1703
حالت :
ارسال ها :
1106
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
197
اعتبار کاربر :
5114
پسند ها :
444
تشکر شده : 0
|
نوشته شده توسط : محمدELE » امّا شاید این سؤال پیش بیاید که چرا از عملكرد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به عنوان امر جدید یاد مى شود؟ علت آن را شاید بتوان این گونه بیان کرد كه در طول تاریخ ـ به ویژه در دوران غیبت ـ در اثر كوتاهى و غفلت یا جهل و نادانى مردم، بدعت هاى زیادى در دین ایجاد مى شود و مردم به جهت منافع زودگذر دنیوى خود، به خیال اینكه عدول از احكام الهى آن ها را زودتر و یا راحت تر به آن اهداف مى رساند، بسیارى از احكام قرآن و اسلام را نادیده مى انگارند و یا آن ها را بنا بر امیال خود تفسیر و تأویل مى کنند. در چنین شرایطی است که اسلام واقعى و احکام حقیقی اش به فراموشى سپرده مى شود. بنابراین وقتى امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور مى كند، بدون توجه به میل و خواست مردم احكام خداوند را به همان صورت كه صادر شده است، به اجرا درمى آورد. روشن است که این كار در نظر مردمى كه خیلى از این احكام را به كنار نهاده بودند یا آن ها را به گونه اى دیگر معنى مى كردند، دارای تازگى خواهد بود و با اسلام مصطلح و رایج در عرف آنها فرق خواهد داشت؛ از همین روست که با خود فکر می کنند آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف به اسلامى غیر از آن اسلامى كه آن ها مى شناسند، دعوت مى كند. در حقیقت چون مردم در آن زمان بسیاری از اركان مهم و اساسى اسلام را رها می کنند و به ظواهر آن اكتفاء می نمایند و به طور کلی اسلام را در نماز و روزه و... خلاصه می کنند، با دیدن اینكه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در تمام زمینه ها احكام خاصى را رعایت می کند كه ریشه هاى وابستگى به دیگران و تأثیرپذیرى از فرهنگ بیگانگان را قطع مى كند و هر گونه ظلم و ستم و امتیاز طلبى هاى نادرست اجتماعى را از متولیان دروغین امور سلب مى كند و بر اجرای این احکام نیز پافشارى مى نماید، درحالی كه آن ها این امور را تا كنون به اسم قوانین اسلامى ایجاد و رواج داده بودند، بدیهى است كه با مشاهده چنین وضعى حتى برخى از متولیان مراكز مذهبى و فرهنگى نیز به مقابله با آن حضرت بر می خیزند؛ زیرا كه هم مضمون دعوت آن حضرت را به ضرر موقعیت خویش مى بینند و هم آن ها را مخالف با آنچه كه تا آن روز به اسم اسلام مى شناختند، ارزیابى مى كنند. امام صادق علیهالسلام در روایتى به این حقیقت اینگ چنین اشاره مى كند: « وقتى كه مهدی ما قیام كند، مردم را به اسلام جدید (واقعى) دعوت خواهد كرد و آن ها را بهسوى احكامى كه كهنه به نظر مى رسند و عموم مردم از آن دور افتاده اند، هدایت خواهد نمود».3 بر همین اساس است که در روایات به آوردن امر یا کتابی جدید توسط حضرت اشاره شده است. با چنین شرایطی شاید بتوان گفت یكى از حكمت هاى اصلى نامیده شدن امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به «مهدى»، آن است كه آن حضرت مردم را به آنچه كه از آن دور شده اند، یعنى احكام واقعى اسلام هدایت خواهد كرد. پی نوشت ها : 1. شیخ حر عاملی، اثباة الهداة، ج 7، ص 110. 2. همان، ج 7، ص 52. 3. ارشاد مفید، ص 343. احسنت محمد خیلی توضیحاتت عالی بود می پسندم 0 |
||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
ظهور ، آوردن ، دین ، جدید! ، |
|