انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » مذهبی و دینی » اخلاق و تزکیه نفس » مدعیان اخلاق مداری



مدعیان اخلاق مداری

با عرض معذرت پست حذف گردید.
lnudhk hoghr lnhvd


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴ بعد از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 146
حالت :
ارسال ها : 650
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 465
دعوت شدگان : 19
اعتبار کاربر : 5448
پسند ها : 399
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (8).jpg
تشکر شده : 1546


مدال ها:2
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
کاربران برتر
کاربران برتر

|


با عرض معذرت پست حذف گردید.



ویرایش موضوع توسط : حانیه
در تاریخ : دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۰۴:۲۲ بعد از ظهر
















1 تشکر شده از کاربر حانیه برای ارسال مفید :
مهتاب1 ,



  می پسندم 3     2  1 
 
 
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 2 ) از این کاربر


    * پاسخ با بیشترین پسند
  1. پسندها :3 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  2. پسندها :2 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  3. پسندها :2 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید

















امضای کاربر : حانیه
کدام جمعه موعود می زنی لبخند

به این جهان که پر از قحطی تبسم شد؟...
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
مدعیان اخلاق مداری
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۰۱:۴۸ قبل از ظهر نمایش پست [1]
عضو
rating
شماره عضویت : 2697
حالت :
ارسال ها : 263
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 195
اعتبار کاربر : 2765
پسند ها : 280
محل سکونت : shomal.jpg
تشکر شده : 143



نوشته شده توسط : مرضیه »
‹‹..کسانی که ادعا می‌کنند اخلاق‌مدار یا دین‌مدارند، میزان حساسیّتی که از خود در برابر نقض این ارزش‌ها نشان می‌دهند باید با میزان اهمّیّت ارزش نقض شده متناسب باشد.
یعنی اگر در برابر نقض یک ارزش درجه چندم از خود واکنش شدیدی نشان دهند، امّا در برابر نقض یک ارزش درجه اول سکوت کنند و هیچ واکنشی از خود نشان ندهند، این نشان می‌دهد که انگیزه آنان در دفاع از ارزش‌های اخلاقی یا دینی انگیزه‌ای سیاسی یا اقتصادی است، نه انگیزه‌ای دینی یا اخلاقی. همچنین است اگر در برابر نقض یک ارزش خاص در دوره‌ای سکوت کنند و در دوره‌ای دیگر به آن اعتراض کنند.

بنابراین، روشن است که تعهد دینی و تعهد اخلاقی اقتضا می‌کند که ما برای همه ارزش‌ها درجه یکسانی از اهمیت قائل نشویم، و دربرابر نقض آنها حساسیت و واکنش یکسانی از خود نشان ندهیم. مثلاً حق الناس مهم‌تر از حق الله است، و حرمت دروغ و تزویر و ریا و ریختن آبروی مردم بیشتر از حرمت شرابخواری است. بنابراین، میزان پای‌بندی یک دیندار واقعی به ارزش‌های درجه چندم نمی‌تواند به همان میزان پای‌بندی باشد که او باید نسبت به ارزش‌های درجه اول داشته باشد. همچنین حساسیت و واکنش عاطفی و عملی او در برابر نقض این ارزش‌ها باید با درجه اهمیت ارزش نقض شده متناسب باشد.

برای مثال کسی که نسبت به بدحجابی حساس است، و حاضر است برای مبارزه با بدحجابی کفن بپوشد و تظاهرات کند، امّا نسبت به رواج دروغ و ریا و اختلاس و غارت بیت المال و فقر در جامعه خود بی‌تفاوت است، معلوم می‌‌‌شود که حساسیت‌های او دینی و اخلاقی نیست، بلکه سیاسی و اقتصادی است. متأسفانه در جامعۀ ما هستند کسانی که نسبت به بدحجابی واکنش تند و شدید نشان می‌دهند، امّا اگر در طول روز صدها کودک خردسال را مشاهده کنند که در اثر فقر به جای رفتن به مدرسه مجبورند در سر چهارراه‌ها یا پیاده‌روها جنس بفروشند یا شیشه اتومبیل‌ها را تمیز کنند، و دیدن این صحنه‌ها هیچ واکنشی را در آنان برنمی‌انگیزد.

درواقع مشکلی که ما داریم این است که نظام ارزشی اخلاقی و دینی در جامعه ما کاملاً وارونه شده، و ارزش‌های درجه چندم جای ارزش‌های درجۀ اوّل را گرفته‌اند. و این خود یکی از نشانه‌های یک جامعۀ بد اخلاق است. اتفاقاً هم اولیای دین و هم متفکران بزرگ ما نسبت به وارونه شدن نظام ارزشی بسیار حساس بوده‌اند. برای مثال، حضرت علی(ع) در آنجا که می‌فرماید: اسلام پوستین وارونه بر تن خواهد کرد، مرادشان همین است. یکی از نقدهای اصلی حافظ به جامعه دینی روزگار خود نیز همین است که در این جامعه نظام ارزش‌ها وارونه شده و ارزش‌های درجۀ دوّم یا چندم جای ارزش‌های درجۀ اوّل را گرفته‌اند.

مثلاً آن‌جا که می‌‌گوید: «در میخانه ببستند خدایا مپسند .. . که در خانۀ تزویر و ریا بگشایند»، دقیقاً به همین نکته اشاره دارد که اگر کسی حساسیّت و دغدغۀدینی و اخلاقی درستی داشته باشد و نظام ارزشی مورد قبول او وارونه نباشد، به بازبودن در خانۀ تزویر و ریا باید بیشتر حساسیّت داشته باشد تا باز بودن در میخانه.

به‌علاوه، نکتۀ اخلاقی مهّم دیگری که در این بیت نهفته است این است که سلب آزادی مردم و تحمیل ارزش‌های درجۀ دوّم دینی و اخلاقی بر آنها با استفاده از زور موجب شیوع و رواج تزویر و ریا در جامعه می‌‌‌شود و این به معنای دفع فاسد به افسد است. غزالی نیز وقتی علم اخلاق را فقه باطن می‌نامد و آن را برتر از فقه ظاهر می‌نشاند و از احیای علوم دین سخن می‌گوید، درواقع در صدد اصلاح این وارونگی است. مقصود او از احیای علوم دین احیای علوم باطنی مانند اخلاق و عرفان است، وگرنه می‌دانیم که در زمان او علوم ظاهری مانند فقه و کلام پررونق بودند..››


برگرفته از گفت‌وگویی با استاد ابوالقاسم فنایی با عنوان اخلاق دینی و اخلاق فرادینی
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب...
با تشکر از متن ارسالی لازم شد چند نکته رو در مورد آنچه بنده دیدم عرض کنم...
اولا این که مواردی رو که به عنوان متغییر رفتار بر شمردید کامل و جامع نیست و به نظر بنده درست نیست که ما به کسی که دغدغه ی حجاب داره(هر چند تند و شدید-البته قبول دارم اشتباهه-)برچسب اقتصادی یا سیاسی بزنیم...
ثانیا کلمه ی مقابل ارزش ضد ارزش هست، و نه ارزش درجه ی دو و سه...در واقع وارونگی ارزش در صورتی اتفاق میوفته که تمام ارزش ها به ضد خودش تبدیل بشه نه این که ارزش درجه ی دو پر رنگ تر از ارزش درجه ی یک بشه(هر چند از نظر جامعه شناختی میشه دلیل این پر رنگی رو پیدا کرد و این امر لزوما به معنی وارونگی ارزش ها نیست )هر چند لازمه ی حاکمیت ضد ارزش رواج ارزش های درجه ی دو و سه هست ولی توجه داشته باشیم که ارزش درجه ی دو فی نفسه ضد ارزش نیست و ربطی به وارونگی نداره...
ثالثا همانطور که در مثال حافظ بیان کردید جمله ی در میخانه ببستند رو به روی جمله ی باز شدن در تزویر و ریا قرار گرفته و در واقع این دو نقیض هم هستند ولی آیا به نظر شما مبارزه با بی حجابی رو به روی کمک کردن به کودکان فقیر قرار میگیره؟...پس مثال و نتیجه گیریتون منتفی هست...
مثال ها و نقل های خوبی بیان شده اما نتیجه گیری مناسبی صورت نگرفته...
  و لذا به این امر توجه کنیم که باید به افراد دلسوزی که اهمیت و الویت موضوعات براشون مبهم هست روشن سازی کرد تا ارزش ها به ضد خودش تبدیل نشه ،چرا که هر کس به اندازه ی فهم خودش از دین دست به اقدام میزنه... 
با تشکر


  می پسندم 3     2  1 
 
 
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 2 ) از این کاربر

















امضای کاربر : متین23
بسم الله الرحمن الرحیم
               
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
مدعیان اخلاق مداری
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۰۹:۰۱ قبل از ظهر نمایش پست [2]
بانو
rating
شماره عضویت : 146
حالت :
ارسال ها : 650
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 465
دعوت شدگان : 19
اعتبار کاربر : 5448
پسند ها : 399
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (8).jpg
تشکر شده : 1546





ویرایش ارسال توسط : حانیه
در تاریخ : دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۰۴:۲۳ بعد از ظهر



  می پسندم 2     1  1 
 
 
تعداد پسند های ( 2 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 1 ) از این کاربر

















امضای کاربر : حانیه
کدام جمعه موعود می زنی لبخند

به این جهان که پر از قحطی تبسم شد؟...
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
مدعیان اخلاق مداری
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۵۲ قبل از ظهر نمایش پست [3]
عضو
rating
شماره عضویت : 2697
حالت :
ارسال ها : 263
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 195
اعتبار کاربر : 2765
پسند ها : 280
محل سکونت : shomal.jpg
تشکر شده : 143



نوشته شده توسط : مرضیه »
نوشته شده توسط : متین23 »
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب...
با تشکر از متن ارسالی لازم شد چند نکته رو در مورد آنچه بنده دیدم عرض کنم...
اولا این که مواردی رو که به عنوان متغییر رفتار بر شمردید کامل و جامع نیست و به نظر بنده درست نیست که ما به کسی که دغدغه ی حجاب داره(هر چند تند و شدید-البته قبول دارم اشتباهه-)برچسب اقتصادی یا سیاسی بزنیم...
ثانیا کلمه ی مقابل ارزش ضد ارزش هست، و نه ارزش درجه ی دو و سه...در واقع وارونگی ارزش در صورتی اتفاق میوفته که تمام ارزش ها به ضد خودش تبدیل بشه نه این که ارزش درجه ی دو پر رنگ تر از ارزش درجه ی یک بشه(هر چند از نظر جامعه شناختی میشه دلیل این پر رنگی رو پیدا کرد و این امر لزوما به معنی وارونگی ارزش ها نیست )هر چند لازمه ی حاکمیت ضد ارزش رواج ارزش های درجه ی دو و سه هست ولی توجه داشته باشیم که ارزش درجه ی دو فی نفسه ضد ارزش نیست و ربطی به وارونگی نداره...
ثالثا همانطور که در مثال حافظ بیان کردید جمله ی در میخانه ببستند رو به روی جمله ی باز شدن در تزویر و ریا قرار گرفته و در واقع این دو نقیض هم هستند ولی آیا به نظر شما مبارزه با بی حجابی رو به روی کمک کردن به کودکان فقیر قرار میگیره؟...پس مثال و نتیجه گیریتون منتفی هست...
مثال ها و نقل های خوبی بیان شده اما نتیجه گیری مناسبی صورت نگرفته...
  و لذا به این امر توجه کنیم که باید به افراد دلسوزی که اهمیت و الویت موضوعات براشون مبهم هست روشن سازی کرد تا ارزش ها به ضد خودش تبدیل نشه ،چرا که هر کس به اندازه ی فهم خودش از دین دست به اقدام میزنه... 
با تشکر
سلام قبل از هر توضیحی یاداوری میکنم که مرجع این متن زیرش نوشته شده و گفته ی من نیست. فکر نمیکنم منظور این باشه که کسیکه دغدغه حجاب داره هدفش الزاما اقتصادی و سیاسی هست. بلکه کسیکه با برخورد تند مقابل بدحجابی می ایسته (که اشاره شده مساله رو بدتر میکنه) اما نسبت به سایر ارزش ها بی تفاوته اخلاق دینی نداره. گفتین وارونگی ارزش یعنی ضد ارزش. منظور از وارونگی، وارونگی اولویت بندی ارزش ها هستش. که به قول شما این اتفاق لازمه حاکمیت ضدارزش هم هست. برای مثال حافظ، دو تا مصرع مقابل هم قرار نگرفتن! این بیت به همون موضوع اهمیت درجه ارزش ها اشاره داره و میگه خدا نکنه در خانه تزویر و ریا باز باشه ولی همه ی هم و غم ما بستن در میخانه باشه.

گفته ی هر بزرگواری باشه این متن از نظر بنده قابل نقده و جبهه گیری تیزی علیه به قول خودتون ارزش های درجه ی دو گرفته شده(باید مراقب باشیم پازل دشمن تکمیل نشه).خب اگه ارزشهای درجه ی دو و سه دارن خیلی پررنگ میشن دلیل بر اهمیت موضوع در نگاه عوام هست(هر چند شرایط و مراتب امر به معروف رو ندونن و تند برخورد کنن)بنده قبول دارم که این موارد تا حدودی به دین هم ضربه میزنه و نباید زیاد بهش دامن زد اما نوع مقابله ی این استاد بزرگوار که این موارد رو رو به روی ارزش قرار دادن کم لطفی محسوب میشه در برابر کسانی که دارن خالصانه در این زمینه زحمت میکش(بازم میگم هر چند کارشون دچار مشکل باشه).نقل قول از خودتون"برای مثال کسی که نسبت به بدحجابی حساس است، و حاضر است برای مبارزه با بدحجابی کفن بپوشد و تظاهرات کند، امّا نسبت به رواج دروغ و ریا و اختلاس و غارت بیت المال و فقر در جامعه خود بی‌تفاوت است، معلوم می‌‌‌شود که حساسیت‌های او دینی و اخلاقی نیست، بلکه سیاسی و اقتصادی است."
این برداشت تحت هر شرایطی ناقصه و رای متقن دادن در این زمینه نوعی اجحاف محسوب میشه...
و در مثال دوم

درواقع مشکلی که ما داریم این است که نظام ارزشی اخلاقی و دینی در جامعه ما کاملاً وارونه شده، و ارزش‌های درجه چندم جای ارزش‌های درجۀ اوّل را گرفته‌اند. خب اگه نظام ارزشی وارونه شده باید نظام ضد ارزشی حاکم بشه نه نظام ارزش درجه ی دو.و اگر منظور از وارونگی، وارونگی ارزش درجه ی اول با درجه ی دوم و سوم هست که دیگه به این موضوع کلمه ی وارونگی اطلاق نمیشه و باید یه لفظ دیگه به کار برده بشه...از فردی که عنوان استادی رو یدک میکشه این جنس مثال ها و برداشت ها بعیده زده بشه

مثال حافظ هیچ ربطی به موضوعاتی که قبل و بعد از مثال بدان اشاره کرده شده ندارد چرا که عرض کردم در مثال حافظ دو جمله رو به روی هم قرار گرفته اند .میتوان گفت منظور حافظ اینگونه بوده است که خدایا با بسته شدن یک منکر کمک کن منکر دیگری(منکری بزرگتر) باز نشود و در حالی که موضوعاتی که این استاد مطرح کرده اند(مبارزه با بد حجابی و فقر کودکان خیابانی و مبارزه با ریا و مبارزه با دروغ و ...)نمیتواند مرتبط باشد چرا که رو به روی هم نیستند.به طور ساده میتوان گفت در مثال اول بستن میخانه میشه کار خوب و باز شدن در تزویر میشه کار بد و در مثال مرتبط با حجاب میتوان گفت مبارزه با بی حجابی کار خوب و مبارزه با دروغ و ریا و تزویر کار خوبتر...دیدیم که این دو مورد رو به روی هم یا عین هم نیستند و قابل ربط دادن به هم نیستند





  می پسندم 2     2  0 
 
 
تعداد پسند های ( 2 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 2 ) از این کاربر

















امضای کاربر : متین23
بسم الله الرحمن الرحیم
               
گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد


برچسب ها
مدعیان ، مداری ، اخلاق ،

« فرهنگ و اخلاق در فضای مجازی | بندگی »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 03:53 بعداز ظهر