انجمن یاران منتظر


آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » مذهبی و دینی » قرآن » تفسیر یک آیه (زمان مطالعه 110 ثانیه)



تفسیر یک آیه (زمان مطالعه 110 ثانیه)

    صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ(7)   راه آنان كه بر ايشان نعمت بخشيدي نه آنان كه مورد غضب اند و نه ره‌گم‌كردگان.   مصاديق نعمت‌يافتگان(قسمت اول) در آغاز اين آيه، خداوند مي فرمايد صراط مستقيم راه آن كساني است كه مشمول نعمت خداوند شده اند. حال، پرسش اينجاست كه اولاً نعمتي كه در اختيار اين گروه قرار گرفته از كدام نوع است و ثانياً اين نعمت يافتگان چه كساني هستند؟ در پاسخ به سؤال اول بايد گفت: مراد از نعمت در اين آيه نمي‌تواند نعمت‌هاي ظاهري باشد؛ زيرا در
jtsdv d; Hdi (clhk lxhgui 110 ehkdi)


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ۰۳:۴۳ قبل از ظهر
عضو
rating
شماره عضویت : 2534
حالت :
ارسال ها : 86
محل سکونت : : Nova Scotia
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 66
دعوت شدگان : 1
اعتبار کاربر : 1895
پسند ها : 48
حالت من :  Sepasgozar.gif
تشکر شده : 265


عضو غایب رسیدگی به کارهای خیر ^_^


|

 


 


صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ(7)


 


راه آنان كه بر ايشان نعمت بخشيدي نه آنان كه مورد غضب اند و نه ره‌گم‌كردگان.


 


مصاديق نعمت‌يافتگان(قسمت اول)


در آغاز اين آيه، خداوند مي فرمايد صراط مستقيم راه آن كساني است كه مشمول نعمت خداوند شده اند. حال، پرسش اينجاست كه اولاً نعمتي كه در اختيار اين گروه قرار گرفته از كدام نوع است و ثانياً اين نعمت يافتگان چه كساني هستند؟


در پاسخ به سؤال اول بايد گفت: مراد از نعمت در اين آيه نمي‌تواند نعمت‌هاي ظاهري باشد؛ زيرا در اين صورت بايد صراط مستقيم راه كساني باشد كه از امكانات مادي و دنيويِ بيشتري برخوردارند. البته اين مطلب بدان معنا نيست كه نعمت‌هاي ظاهري مذموم هستند، بلكه تمام آنها در جاي خود بجا و پسنديده‌اند. خداوند در قرآن كريم نعمت‌هاي ظاهري را زينت معرفي مي‌كند و مي‌فرمايد:


 


(الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَۀُ الْحَیاۀِ الدُّنْیا).


مال و فرزندان زينت زندگى دنيايند.


 


اما اين نعمت‌ها در محدودۀ جهان مادي معتبرند و زينت روي زمين هستند:


 


(إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْْأََرْضِ زِینَۀً لَهَا)


درحقيقت، ما آنچه بر زمين است، زينتي براى آن قرار داديم.


 


درحالي كه نعمتي كه در (صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ) مدّ نظر است، نوعي زينت دروني است؛ مثلاً خداوند ايمان را نعمتي قلبي و باطني معرفي مي‌كند و مي‌فرمايد:


 


(حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ).


[ليكن خدا] ايمان را براى شما دوست‏داشتنى گردانيد و آن را در دل‌هاى شما بياراست.


 


نعمت‌هاي ظاهري، زندگي انسان را سامان مي‌بخشند؛ اما هنگامي که نعمت‌هاي باطني به ميدان مي‌آيند، شيوۀ استفاده از نعمت‌هاي ظاهري براي انسان معنادار مي‌شود. انسان از دريچۀ شريعت بهتر مي‌تواند طبيعت را درك كند و كسي كه از نعمت هدايت بهره‌مند است، از نعمت‌هاي مادي نيز به شكل درست‌تري استفاده مي‌كند. به بيان ديگر، باوجود نعمت‌هايي باطني چون ايمان و هدايت، نعمت‌هاي ظاهري نيز تفسير ديگري يافته و جلوه‌اي ديگر مي‌يابند.


بنابراين همانطورکه بيان شد، نعمتي كه خداوند در اين آيه مطرح مي‌كند، نعمت باطني است و آن همان نعمت هدايت خاصّه است كه در آيۀ قبل بدان اشاره شد. در روايتي از اميرالمؤمنين(ع) آمده است:


 


مقصود از نعمت‌يافتگان، آن‌هايي نيستند كه نعمت مال و تندرستى دارند؛ گرچه همۀ اين‌ها نعمت‌هاي ظاهري خداوند محسوب مي‌شوند. مگر نمي‌بينيد كه اينان نعمت‌يافتگان گاهى از كافران و فاسقان هستند؟ پس شما مأمور نشديد تا دعا كنيد خدا شما را به راه اينان ارشاد كند، بلکه امر شديد تا دعا كنيد خدا شما را به راه آناني راهنمايي كند كه به ايشان نعمتِ ايمان به خدا و تصديق رسول او(ص) و ولايت محمد(ص) و خاندان پاك و اصحاب برگزيده‌اش را عطا فرموده و به نعمتِ تقيّۀ نيکو امر شُديد كه به سبب آن از شرّ بندگان خدا و از فزونى گناه دشمنان خدا و كفرشان سالم مانيد و نيز به اينكه با آن‌ها مدارا كنيد و آن‌ها را به آزار خود و ديگر مؤمنان وادار نکنيد و نيز امر شُديد به شناخت حقوق برادران مؤمن خود.


 


اما در پاسخ به اين پرسش كه مصاديق اين راه‌يافتگان به صراط مستقيم چه كساني هستند، خداوند مي‌فرمايد:


 


(وَ مَنْ یُطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِكَ رَفِیقاً).


و كسانى كه خدا و پيامبر(ص) را اطاعت كنند، پس آنها در زمرۀ  كسانى خواهند بود كه خدا بر ايشان نعمت بخشيده [يعنى] با پيامبران و راست‌کرداران و شهيدان و شايستگان‌اند و آنان چه نيكو رفيقان‌اند.


 


در ابتداي روايتي نيز که در صفحه قبل از اميرالمؤمنين(ع) نقل شد، چنين آمده است كه فرمود:


 


 


دربارۀ قول خداوند عزّوجل که مي‌فرمايد: (صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ)، امام(ع) فرمود: (صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ) يعني بگوييد: ما را هدايت کن به راه کساني که به آن‌ها نعمت داده‌اي به توفيق در دين و اطاعت از تو و آن‌ها کساني هستند که خداوند تعالي دربارۀ آن‌ها فرمود: «وكسانى كه خدا و پيامبر را اطاعت كنند، پس آنها در زمرۀ كسانى خواهند بود كه خدا بر ايشان نعمت بخشيده؛ يعنى با پيامبران و راست‌کرداران و شهيدان و شايستگان‌اند و آنان چه نيكو رفيقان‌اند».


 


بر اين اساس، خداوند چهار گروه را کساني معرفي مي‌كند كه مشمول نعمت هدايت خاصّه و لطف ويژۀ خداوند مي‌شوند. آنان عبارت‌اند از: انبياء، صدّيقين، شهداء و صالحين.


ادامه دارد...


 


بخش‌هایی از کتاب مشکاة، جلد1، تفسیر سورۀ مبارکۀ حمد، محمدعلی انصاری


 















2 تشکر شده از کاربر زهراالسادات برای ارسال مفید :
سپهسالار دلها , programmer ,



  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : زهراالسادات
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
تفسیر یک آیه (زمان مطالعه 110 ثانیه)
یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ۰۵:۵۳ قبل از ظهر نمایش پست [1]
عضو
rating
شماره عضویت : 2684
حالت :
ارسال ها : 146
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 53
اعتبار کاربر : 491
پسند ها : 31
تشکر شده : 0



بسیار عالی و مفید


  می پسندم        0 
گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد


برچسب ها
مطالعه ، ثانیه) ، (زمان ، آیه ، تفسیر ، یک ،

« تفسیر یک آیه (زمان مطالعه 50 ثانیه) | پای درس آیت الله جوادی آملی/نکته های باریکتر از مو »

 






هم اکنون 07:23 بعداز ظهر