آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ۰۳:۴۳ قبل از ظهر
|
|||||||
عضو
شماره عضویت :
2534
حالت :
ارسال ها :
86
محل سکونت : :
Nova Scotia
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
66
دعوت شدگان :
1
اعتبار کاربر :
1895
پسند ها :
48
تشکر شده : 265
|
صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ(7) راه آنان كه بر ايشان نعمت بخشيدي نه آنان كه مورد غضب اند و نه رهگمكردگان. مصاديق نعمتيافتگان(قسمت اول) در آغاز اين آيه، خداوند مي فرمايد صراط مستقيم راه آن كساني است كه مشمول نعمت خداوند شده اند. حال، پرسش اينجاست كه اولاً نعمتي كه در اختيار اين گروه قرار گرفته از كدام نوع است و ثانياً اين نعمت يافتگان چه كساني هستند؟ در پاسخ به سؤال اول بايد گفت: مراد از نعمت در اين آيه نميتواند نعمتهاي ظاهري باشد؛ زيرا در اين صورت بايد صراط مستقيم راه كساني باشد كه از امكانات مادي و دنيويِ بيشتري برخوردارند. البته اين مطلب بدان معنا نيست كه نعمتهاي ظاهري مذموم هستند، بلكه تمام آنها در جاي خود بجا و پسنديدهاند. خداوند در قرآن كريم نعمتهاي ظاهري را زينت معرفي ميكند و ميفرمايد: (الْمَالُ وَ الْبَنُونَ زِینَۀُ الْحَیاۀِ الدُّنْیا). مال و فرزندان زينت زندگى دنيايند. اما اين نعمتها در محدودۀ جهان مادي معتبرند و زينت روي زمين هستند: (إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْْأََرْضِ زِینَۀً لَهَا) درحقيقت، ما آنچه بر زمين است، زينتي براى آن قرار داديم. درحالي كه نعمتي كه در (صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ) مدّ نظر است، نوعي زينت دروني است؛ مثلاً خداوند ايمان را نعمتي قلبي و باطني معرفي ميكند و ميفرمايد: (حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِكُمْ). [ليكن خدا] ايمان را براى شما دوستداشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست. نعمتهاي ظاهري، زندگي انسان را سامان ميبخشند؛ اما هنگامي که نعمتهاي باطني به ميدان ميآيند، شيوۀ استفاده از نعمتهاي ظاهري براي انسان معنادار ميشود. انسان از دريچۀ شريعت بهتر ميتواند طبيعت را درك كند و كسي كه از نعمت هدايت بهرهمند است، از نعمتهاي مادي نيز به شكل درستتري استفاده ميكند. به بيان ديگر، باوجود نعمتهايي باطني چون ايمان و هدايت، نعمتهاي ظاهري نيز تفسير ديگري يافته و جلوهاي ديگر مييابند. بنابراين همانطورکه بيان شد، نعمتي كه خداوند در اين آيه مطرح ميكند، نعمت باطني است و آن همان نعمت هدايت خاصّه است كه در آيۀ قبل بدان اشاره شد. در روايتي از اميرالمؤمنين(ع) آمده است: مقصود از نعمتيافتگان، آنهايي نيستند كه نعمت مال و تندرستى دارند؛ گرچه همۀ اينها نعمتهاي ظاهري خداوند محسوب ميشوند. مگر نميبينيد كه اينان نعمتيافتگان گاهى از كافران و فاسقان هستند؟ پس شما مأمور نشديد تا دعا كنيد خدا شما را به راه اينان ارشاد كند، بلکه امر شديد تا دعا كنيد خدا شما را به راه آناني راهنمايي كند كه به ايشان نعمتِ ايمان به خدا و تصديق رسول او(ص) و ولايت محمد(ص) و خاندان پاك و اصحاب برگزيدهاش را عطا فرموده و به نعمتِ تقيّۀ نيکو امر شُديد كه به سبب آن از شرّ بندگان خدا و از فزونى گناه دشمنان خدا و كفرشان سالم مانيد و نيز به اينكه با آنها مدارا كنيد و آنها را به آزار خود و ديگر مؤمنان وادار نکنيد و نيز امر شُديد به شناخت حقوق برادران مؤمن خود. اما در پاسخ به اين پرسش كه مصاديق اين راهيافتگان به صراط مستقيم چه كساني هستند، خداوند ميفرمايد: (وَ مَنْ یُطِعِ اللهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولَئِكَ رَفِیقاً). و كسانى كه خدا و پيامبر(ص) را اطاعت كنند، پس آنها در زمرۀ كسانى خواهند بود كه خدا بر ايشان نعمت بخشيده [يعنى] با پيامبران و راستکرداران و شهيدان و شايستگاناند و آنان چه نيكو رفيقاناند. در ابتداي روايتي نيز که در صفحه قبل از اميرالمؤمنين(ع) نقل شد، چنين آمده است كه فرمود: دربارۀ قول خداوند عزّوجل که ميفرمايد: (صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ)، امام(ع) فرمود: (صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ) يعني بگوييد: ما را هدايت کن به راه کساني که به آنها نعمت دادهاي به توفيق در دين و اطاعت از تو و آنها کساني هستند که خداوند تعالي دربارۀ آنها فرمود: «وكسانى كه خدا و پيامبر را اطاعت كنند، پس آنها در زمرۀ كسانى خواهند بود كه خدا بر ايشان نعمت بخشيده؛ يعنى با پيامبران و راستکرداران و شهيدان و شايستگاناند و آنان چه نيكو رفيقاناند». بر اين اساس، خداوند چهار گروه را کساني معرفي ميكند كه مشمول نعمت هدايت خاصّه و لطف ويژۀ خداوند ميشوند. آنان عبارتاند از: انبياء، صدّيقين، شهداء و صالحين. ادامه دارد... بخشهایی از کتاب مشکاة، جلد1، تفسیر سورۀ مبارکۀ حمد، محمدعلی انصاری
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||||
|
اطلاعات نویسنده |
تفسیر یک آیه (زمان مطالعه 110 ثانیه)
یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ۰۵:۵۳ قبل از ظهر
[1]
|
||
عضو
شماره عضویت :
2684
حالت :
ارسال ها :
146
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
53
اعتبار کاربر :
491
پسند ها :
31
تشکر شده : 0
|
بسیار عالی و مفید
می پسندم 0 |
||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
مطالعه ، ثانیه) ، (زمان ، آیه ، تفسیر ، یک ، |
|