انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » ویژه نامه ماه محرم و صفر » مطالب ویژه محرم و صفر » أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(6) مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ در آزمون سخت ولایت پذیری



أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(6) مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ در آزمون سخت ولایت پذیری

أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(6) مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ در آزمون سخت ولایت پذیری   مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ از جمله روسای شیعه کوفه بود که امام حسین (علیه السلام) را به کوفه دعوت کرد ولی نتوانست در کربلا ایشان را یاری کند و در نهایت به همراه توابین در عین الورده کشته شد. بسم الله الرحمن الرحیم مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ ابن ربيعة بن رباح بن عوف بن هلال بن شمخ بن فزارة الفزاري‏[1]، از قدمای تابعین، روسای شیعه و از زاهدین[2] و از اصحاب حضرت علی(علیه السلام)[3] ، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام)
Ndk hkwhvY vdca ih , v,da ih nv uha,vh(6) lSsdFAf‌fk‌kA[AfAZ‌ nv Hcl,k soj ,ghdj \bdvd


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۱۳ قبل از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 47
حالت :
ارسال ها : 6234
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1183
دعوت شدگان : 16
اعتبار کاربر : 92776
پسند ها : 4934
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (13).jpg
تشکر شده : 14911
وبسایت من : وبسایت من


مدال ها:6
بهترین ارسال کننده
بهترین ارسال کننده
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
نفر اول مسابقه
نفر اول مسابقه
کاربر با ارزش
کاربر با ارزش
ستارهء انجمن
ستارهء انجمن
کاربران برتر
کاربران برتر

|

أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(6)

مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ در آزمون سخت ولایت پذیری
 

مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ از جمله روسای شیعه کوفه بود که امام حسین (علیه السلام) را به کوفه دعوت کرد ولی نتوانست در کربلا ایشان را یاری کند و در نهایت به همراه توابین در عین الورده کشته شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة‌ ابن ربيعة بن رباح بن عوف بن هلال بن شمخ بن فزارة الفزاري‏[1]، از قدمای تابعین، روسای شیعه و از زاهدین[2] و از اصحاب حضرت علی(علیه السلام)[3] ، امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) است[4] که ساکن کوفه بود.

مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة از جمله کسانی است که در جنبش توابین حضور داشت از اینرو بیشترین گزارش های تاریخی درباره وی تحت تاثیر همین حادثه قرار دارد. با این حال اخبار پراکنده ای هم در منابع درباره قبل از این دوران وجود دارد. از جمله اینکه مسیب بن نجبه در جنگ قادسیه و فتوحات عراق حضور داشت[5]. در دوران خلیفه سوم، جزء کسانی است که بر شیوه حکمرانی کارگزاران خلیفه اعتراض می کند. [6] وی همچنین از امرای حضرت علی(علیه السلام) در جنگ های جمل، صفین و نهروان بود[7].

شرایط زمانه و سختی های آن همواره معیار خوبی برای سنجش  اعمال و رفتار انسان هاست. مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة از جمله روسای شیعه است که در دوران امامت امام حسن مجتبی(علیه السلام) در آزمون سختی قرار گرفت.وی از جمله شیعیانی است که بر صلح حضرت با معاویه اعتراض می کند[8] و علت آن بخاطر سخنانی است که معاویه با ورود خود به کوفه در مسجد ایراد کرد.

به نوشته صاحب «الفتوح»، بعد از سخنان معاویه در مسجد کوفه، «مسيّب بن نجبه الفزارىّ برخاست و به نزد امام حسن (علیه السلام) آمد و گفت:چندانكه تأمّل مى‏كنم به هيچ نوع مرا اين مشكل حلّ نمى‏شود و تعجب من از تو به آخر نمى ‏رسد كه چرا با معاويه صلح كردى و چهل هزار مرد شمشير زن در خدمت تو. اين چه كار بود كه كردى و نفس خويش و فرزندان و اهل بيت و شيعه را از او عهدى نستدى؟ صلحنامه‏ اى نوشته‏ اى كه ميان تو و ميان اوست و ديگر مردمان چنانكه مى ‏بايد از آن خبر ندارند و بدين سبب است كه معاويه بر منبر مى‏رود و مى‏ گويد عهدى كه كرده ‏ام اختيار به دست من است خواهم بدان وفا كنم خواهم نكنم. در حضور تو چنين سخن مى‏ گويد. و الله كه اين سخن با تو مى‏گفت و با هيچ كس ديگر نمى‏ گفت، سهوى بزرگ تو را افتاد، عاقبت آن كار خير باد».[9]

این در حالی بود مُسیَّب‌بن‌نَجَبَة درک درستی از شرایط زمانه نداشت و تحت تاثیر احساسات خود قرار گرفته بود. در حالی که امام حسن مجتبی(علیه السلام) بر اساس سنجش شرایط زمانه و فراهم نبودن ادامه جنگ با معاویه برای حفظ جان شیعیان تصمیم به این کار گرفته بود.

با مرگ معاویه و شروع حکومت یزید، سليمان بن صرد و مسيّب بن نجبه و رفاعة بن شدّاد و حبيب بن مظاهر ، جزء اولین شيعيان مؤمن و مسلمان كوفه بودند که به امام حسين(علیه السلام)‏ نامه نوشتند و او را به عراق دعوت کردند.[10] شرایط کوفه آنگونه که رهبران شیعی کوفه پیش بینی کرده بودند جلو نرفت و با آمدن عبیدالله به کوفه همه برنامه ها تغییر یافت و سخت گیری های وی باعث شد که عملا رهبران شیعه نتوانند حسین بن علی(علیه السلام) را یاری کنند. کشته شدن امام(علیه السلام) در کربلا غم و اندوه سنگین بر رهبران بزرگ شیعه کوفه برجای گذاشت و از اینکه نتوانسته بودند امام را یاری کنند پشیمان بودند.[11]

در چنین شرایطی پنج تن از بزرگان شیعه کوفه از جمله سليمان بن صرد الخزاعى، مسيب بن نجبه الفزارى ، عبد الله بن سعد بن نفيل الازدى، عبد الله بن وال التيمى و رفاعة بن شداد البجلى که همگی از اصحاب حضرت امیرالمومنین بودند[12]در خانه سليمان بن صرد الخزاعى گرد آمدند و هر يك سخنانى گفتند و عزم جزم كردند كه انتقام خون حسين(علیه السلام) را از قاتلان او بگيرند.[13] اینگونه بود که جنبش توابین شکل گرفت.

 در پایان نبرد سخت عین الورده، مسیب بن نجبه و بسیاری از توابین دیگر در سال(65 ه.ق) كشته شدند.[14] پس از پایان جنگ، حصين بن نمير سر مسيب بن نجبه را همراه ادهم بن محرز باهلى پيش عبيد الله بن زياد فرستاد و ابن زياد هم آن را براى مروان بن حكم به دمشق فرستاد و او آن را در دمشق بر نيزه نصب كرد.[15]

پی نوشت ها:


[1] - ابن سعد، ج‏6،ص241؛ ابن حجر عسقلانی،ج‏6،ص234

[2] -کشی، ص69

[3] - ثقفی کوفی، ج‏2،ص:774؛ طوسی، ص81

[4] -خویی،ج18 ، ص162

[5] - ابن سعد، ج‏6،ص:241؛ ابن حجرعسقلانی، ج‏6،ص234

[6] -ابن اعثم کوفی، ج‏2،ص390

[7] - ابن سعد، ج‏6،ص241؛ ابن خلدون، ج2، ص614

[8] -ابن شهرآشوب، ج‏4، ص 35

[9] - ابن اعثم کوفی، ،ج‏4،ص294،295

[10] -ابومخنف کوفی، ص90، ابن شهرآشوب، ج‏4، ص 89

[11] -ابن سعد، ج‏4،ص219

[12] -ثقفی کوفی، ج‏2،ص775

[13] -طبری، ج‏5،ص552، یعقوبی، ج‏2،ص257

[14] -طبری، ج‏5،ص599؛ ابن سعد، ج‏6،ص241؛یعقوبی، ج‏2،ص257، مسعودی، مروج الذهب، ص 269؛ ابن خلدون، ج‏3،ص216

[15] -ابن سعد، ج‏6،ص241

منابع و ماخذ:

ابو اسحاق ابراهيم بن محمد ثقفى كوفى، الغارات، تحقيق جلال الدين حسينى ارموى، تهران، 1353ش؛  أبو الحسن على بن الحسين بن على مسعودي، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقيق اسعد داغر، قم، 1409؛ أبو جعفر محمد بن جرير طبري، تاريخ الأمم و الملوك ، تحقيق محمد أبو الفضل ابراهيم ، بيروت، 1387/1967؛ أبو محمد أحمد بن اعثم كوفى، الفتوح، تحقيق على شيرى، بيروت، 1411/1991؛ ابومخنف كوفى ‏، وقعة الطفّ‏،مصحح: يوسفى غروى، محمد هادى، قم، 1417؛ احمد بن أبى يعقوب بن جعفر بن وهب واضح الكاتب العباسى المعروف باليعقوبى، تاريخ یعقوبى، ، بيروت ، دار صادر، [بى تا]؛ احمد بن على بن حجر عسقلانى، الإصابة فى تمييز الصحابة، تحقيق عادل احمد عبد الموجود و على محمد معوض، بيروت، 1415/1995؛ خويى‏، معجم رجال الحديث‏، قم،1410؛طوسی، رجال الشيخ الطوسي‏، نجف، 1381؛ عبد الرحمن بن محمد بن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر فى تاريخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأكبر، تحقيق خليل شحادة، بيروت، ، 1408/1988؛محمد بن سعد بن منيع الهاشمي البصري، الطبقات الكبرى، تحقيق محمد عبد القادر عطا، بيروت، 1410/1990؛ محمد بن على‏ ابن شهر آشوب مازندرانى،مناقب، قم،1379 ؛ محمد بن عمر كشى‏، رجال الکشی، مشهد، 1348ش‏.
















1 تشکر شده از کاربر قمرخانم برای ارسال مفید :
محمدELE ,



  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : قمرخانم

گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

موضوعات مشابه
عنوان موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین پاسخ
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها درعاشورا(12) عَمروبن ‌حجّاج ؛دعوتگر بی بصیرت قمرخانم
0 231 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(11) احنف بن قیس؛ از مردودین امتحان خواص قمرخانم
0 238 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(10) خولی بن یزید اصبحی؛ چهره منفور تاریخ کربلا! قمرخانم
0 250 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(7) ابوالشعثاء دلداده بی قرار حسین قمرخانم
0 281 قمرخانم
أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(5) بِشْرِ بْنِ‏ غَالِب؛ صحابی جامانده از عاشورا قمرخانم
0 197 قمرخانم


« أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(5) بِشْرِ بْنِ‏ غَالِب؛ صحابی جامانده از عاشورا | أین انصار؛ ریزش ها و رویش ها در عاشورا(7) ابوالشعثاء دلداده بی قرار حسین »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 11:21 بعداز ظهر