آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۴:۲۶ بعد از ظهر
|
|||||||
عضو
شماره عضویت :
535
حالت :
ارسال ها :
286
محل سکونت : :
وطنم ایران
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
257
اعتبار کاربر :
3802
پسند ها :
90
تشکر شده : 639
|
در سوره شورى آیه 30 مى خوانیم: با توجه به آیه شریفه این سؤال مطرح مى شود که مصیبتهائى که ما با آن دست به گریبانیم از کجاست؟ در این آیه نکاتى است که باید به آن توجه داشت:
1 ـ این آیه به خوبى نشان مى دهد مصائبى که دامنگیر انسان مى شود
جالب اینکه در حدیثى از امیرمؤمنان على (علیه السلام) مى خوانیم: که
«این آیه (و ما اصابکم من مصیبة...) بهترین آیه در قرآن مجید است،
به این ترتیب اینگونه مصائب علاوه براینکه بار انسان را سبک مى کند
2 ـ گرچه ظاهر آیه عام است و همه مصائب را دربرمى گیرد، و همچنین مصائبى که گریبان غیر معصومین را مى گیرد و جنبه آزمون دارد.
و یا مصائبى که بر اثر ندانم کاریها و عدم دقت و مشورت و سهل انگارى در امور
و به تعبیر دیگر جمع میان آیات مختلف قرآن و روایات ایجاب مى کند که عموم این آیه
کوتاه سخن اینکه
شکوفائى استعدادها تحت فشار مصائب، هشدار نسبت به آینده، آزمون الهى،
اما از آنجا که بیشتر افراد آن جنبه کیفرى و کفاره اى دارد
و لذا در حدیثى مى خوانیم: ولى امام على بن الحسین (علیه السلام) فوراً در پاسخ فرمود:
چنین نیست، این آیه در مورد ما نازل نشده،
سپس امام افزود:
3 ـ گاه مصائب، جنبه دستجمعى دارد، و محصول گناهان جمعى است،
روشن است که این درباره جوامع انسانى است،
و در آیه 11 سوره رعد آمده است:
و امثال این آیات که گواهى مى دهد
و گاه ممکن است این قضیه در مورد فرد فرد انسانها صادق شود
در این زمینه روایات زیادى در منابع اسلامى وارد شده که
1 ـ در یکى از خطبه هاى نهج البلاغه آمده است:
«هیچ ملتى از آغوش ناز و نعمت زندگى گرفته نشد،
2 ـ در «جامع الاخبار» حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على (علیه السلام) نقل شده است که فرمود: «بلاها براى ظالم تأدیب است، و براى مؤمنان امتحان، و براى پیامبران درجه، و براى اولیاء کرامت و مقام است»(5). این حدیث شاهد گویائى است براى آنچه در مورد استثناهاى آیه بیان کردیم.
3 ـ در حدیث دیگرى در کافى از امام صادق (علیه السلام) آمده است که فرمود:
4 ـ در کتاب کافى بابى براى این موضوع منعقد شده،
تازه همه اینها غیر از گناهانى است که خداوند رفع یک اشتباه
ممکن است کسانى از این حقیقت قرآنى سوء استفاده کنند
هیچگاه قرآن نمى گوید در برابر مصائب تسلیم باش،
و اگر مى بینیم در بعضى از روایات این آیه بهترین آیه قرآن معرفى شده، 1 ـ «مجمع البیان» جلد 9 صفحه 31 شبیه این حدیث در «دّرالمنثور» و تفسیر «روح المعانى» با تفاوتهائى آمده است و حدیث در این زمینه فراوان است. 2 ـ تفسیر «على بن ابراهیم» مطابق «نورالثقلین» جلد 4 صفحه 580. 3 ـ المیزان جلد 18 صفحه 61. 4 ـ نهج البلاغه خطبه 178. 5 ـ بحار الانوار جلد 81 صفحه 198. 6 ـ «کافى» جلد دوم کتاب الایمان والکفر باب تعجیل عقوبة الذنب حدیث 2 7 ـ همان مدرک. 8 ـ تفسیر نمونه 20/440
ویرایش موضوع توسط : عاشق امام رضا
در تاریخ : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۴:۴۱ بعد از ظهر
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|