انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » رهبری » کلام رهبری » بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی (2)



بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی (2)

بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی تعلیم و تزكیه؛ وظیفه اصلی پیغمبر   سوره مباركه جمعه آیه ۲ هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَكّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ﴿۲﴾ و كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند و آن‌ها را تزكیه می‌كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشكاری بودند! تعلیم و تربیت؛ زمینه‌ساز بهره‌مندی از خیرات عالم پیغمبر براى این مبعوث شده بود
fdhkhj lrhl luzl vifvd nv l,vn o,nshcd (2)


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ ۱۲:۳۰ بعد از ظهر
عضو
rating
شماره عضویت : 439
حالت :
ارسال ها : 68
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 27
اعتبار کاربر : 169
پسند ها : 23
تشکر شده : 66
وبسایت من : وبسایت من


مدال ها:1
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت

|

بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی
تعلیم و تزكیه؛ وظیفه اصلی پیغمبر
 
سوره مباركه جمعه آیه ۲

هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الأُمِّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَیُزَكّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ﴿۲﴾

و كسی است كه در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت كه آیاتش را بر آن‌ها می‌خواند و آن‌ها را تزكیه می‌كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشكاری بودند!
تعلیم و تربیت؛ زمینه‌ساز بهره‌مندی از خیرات عالم
پیغمبر براى این مبعوث شده بود كه مردم را تعلیم دهد و تزكیه كند؛ «یعلّمهم الكتاب و الحكمة و یزكّیهم»؛(۱) یا در جاى دیگر «یزكّیهم و یعلّمهم الكتاب و الحكمة».(۲) باید انسان‌ها، هم آموزش داده شوند و هم تزكیه شوند، تا این كره‌ى خاكى و اینجامعه‌ى بزرگ بشرى بتواند مثل یك خانواده‌ى سالم، راه كمال را طى كند و از خیرات این عالم بهره‌مند شود.(۳)
«هو الّذى بعث فى الامیّیّن رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزكّیهم و یعلّمهم الكتاب و الحكمه». «یزكّیهم»؛ یك یك دل‌ها در زیر تربیت پیغمبر قرار مى‌گرفت. پیغمبر به یكایك ذهن‌ها و خرد‌ها، دانش و علم را تلقین مى‌كرد. «و یعلّمهم الكتاب و الحكمة». حكمت یك مرتبه‌ى بالا‌تر است. فقط این نبود كه قوانین و مقررات و احكام را به آن‌ها بیاموزد، بلكه حكمت به آن‌ها مى‌آموخت. چشمهاى آن‌ها را بر روى حقایق عالم باز مى‌كرد. ده سال هم پیغمبر این‌گونه و با این روش حركت كرد. از طرفى سیاست، اداره‌ى حكومت، دفاع از كیان جامعه‌ى اسلامى، گسترش دامنه‌ى اسلام، باز كردنِ راه براى این‌كه گروههاى خارج از مدینه بتدریج و یك به یك وارد عرصه‌ى نورانى اسلام و معارف اسلامى شوند، از طرف دیگر هم تربیت یكایك افراد.(۴)
هدف همه‌ى نبوّت‌ها و بعثت‌ها این است. هركدام از انبیا به نبوّت مبعوث شدند، این اقدام بزرگِ تعلیم و تربیت را تا آن حدّى كه امكانات زمان اجازه مى‌داد، پیش بردند؛ اما دین خاتم و نبىّ خاتم باید این حركت عظیم الهى را ابدیّت بخشد؛ چون پیغمبرِ دیگرى مبعوث نخواهد شد تا بشر به آن سر منزل نهایى خود در این عالم - كه زندگى در كره‌ى خاكى و در خانواده‌ى بشرى، باید همراه با صلح و صفا و عدالت و با بهره‌مندى از خیرات عالم باشد - نزدیك شود و بالاخره به آن برسد. چگونه مى‌شود بشریت را به آن سرمنزل نهایى نزدیك كرد؟ آن وقتى كه این تربیت مستمر باشد. باید تعلیم و تربیت مستمرّى از موضع حكومت و قدرت سیاسى - آن هم قدرت سیاسىِ كسى مثل پیغمبر؛ یعنى معصوم - اینجامعه‌ى بشرى را بتدریج پیش ببرد و تربیت كند و ناهنجاری‌ها را در میان آن‌ها كاهش دهد تا بشریت بتواند به آن نقطه‌اى كه شروع زندگى سعادتمندانه‌ى همه‌ى انسانهاست - كه ما آن دوره را، دوره‌ى حضرت ولىّ‌عصر ارواحنافداه مى‌دانیم - برسد.(۵)

 تفاوت راه انبیاء با سایر مكاتب
در بعثت پیغمبر، آنچه به مردم هدیه شد، فقط تعدادى مفاهیم خشك و ارائه طریقى كه رهروى در آن نیست و كسى زمام امور مردم را در آن راه در دست ندارد، نبود. از لحظه اوّل، این بعثت در وجود خودِ آن بزرگوار و سپس در روح و جان و در عمل مؤمنین به این پیام، تحقّق یافت و جاهلیّت، از لحظه اوّل، از این پیام ضربه خورد و با آن مقابله كرد. این، خصوصیت بعثت انبیاست. این، مخصوص نبوّت خاتم هم نیست. انبیا حركت مى‌كنند و آنچه را كه در مقام تعلیم به انسان‌ها هدیه مى‌كنند، در عمل هم نشان مى‌دهند. خودشان اوّلین كسانى هستند كه این راه را طى مى‌كنند. «یعلمهّم الكتاب و الحكمة» فرعِ این است كه علم كتاب و حكمت در وجود مقدّس نبى اكرم، در حدّ اعلى وجود دارد. «یزكیّهم» فرع بر این است كه آن وجود مطهّر در حدّ اعلاى ممكنه براى طبیعتِ بشرى، تزكیه شده است. با این نیروست كه مى‌تواند دنیایى را به سمت تزكیه پیش ببرد. این، آن چیزى است كه رهبران مكاتب مختلف و سررشته‌داران مفاهیم گوناگون فلسفى، اجتماعى، سیاسى و غیره، از آن بیگانه‌اند. آنان چیزهایى به ذهنشان مى‌رسد؛ در عالم تصوّرْ چیزهایى را مى‌فه‌مند و آن‌ها را به مردم هم تحویل مى‌دهند. كسانى هم از آن‌ها یاد مى‌گیرند، یا نمى‌گیرند. این، غیر از ممشاى انبیاست كه از اوّلْ حركت است، از اوّلْ اقدام است، از اوّلْ تحقّق آن شعارهایى است كه در زبان آن‌ها وجود دارد و در عمل آنهاست. این، درست، در زندگى نبىّ اكرم پیش آمد. از لحظه‌ى اوّل، آن تعلیم و تزكیه و آن حركتِ در راه اقامه‌ى قسط، آغاز شد. لذا از لحظه‌ى اوّل هم، مصادمه و معارضه شروع شد؛ از‌‌ همان وقتى كه پیغمبر اكرم دعوت خود را در پاسخِ «و انذر عشیرتك الأقربین»،(۶) در یك سطح گسترش دادند، تا زمانى كه در سطح عمومِ مردم آن را منتشر و علنى كردند و تا وقتى كه در جهت نظام اجتماعى - كه‌‌ همان نظام عدل بود - حركت نمودند و آن را اقامه كردند.(۷) تزكیه و تعلیم، جزو وظایف اصلى پیغمبر است. در جوامع اسلامى، مسؤولان باید‌‌ همان راه را بروند؛ باید تعلیم دهند و تربیت كنند؛ باید ایمان دینى را در ذهن‌ها تقویت و راسخ كنند.(۸)

 منحرف شدن علم درصورت همراه نبودن با تزكیه
بعضی‌ها از جلو قرار گرفتن «یزكّیهم» در دو آیه‌ى قرآن بر «یعلّمهم»، استفاده كرده‌اند كه تزكیه از تعلیم هم بالا‌تر است. مى‌تواند این طور باشد. حدّاقل این است كه تزكیه در كنار تعلیم است؛ «یزكّیهم و یعلّمهم الكتاب و الحكمة»؛ آن هم تعلیم كتاب و حكمت، نه تعلیم چیزهاى پیش پا افتاده. این در كنار تزكیه است. بنابراین تزكیه خیلى والاست.(۹)
به قدر تعلیم، یا شاید بیش از تعلیم، به تربیت بیندیشید. بجز در یك جا در قرآن، كه «یعلّمهم» جلو‌تر از «یزكّیهم» است،(۱۰) همه جا «یزكّیهم» - تزكیه - بر تعلیم مقدم است؛ «یزكّیهم و یعلّمهم الكتاب و الحكمة».(۱۱) این شاید نشان دهنده‌ى این است كه تزكیه جایگاه برترى دارد. مخاطبان خودتان را تزكیه كنید، تربیت كنید. این تربیت هم همین طور كه عرض كردیم، «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره»،(۱۲) سخت است. این كار سخت را هم باید انجام داد.(۱۳) آن علمى كه ما می‌خواهیم، همراه با تزكیه است. اول، تزكیه است. تربیت دین، تربیت قرآن، تربیت اسلام این است. چرا اول تزكیه؟ براى اینكه اگر تزكیه نبود، علم منحرف می‌شود.(۱۴) بدون تزكیه، علم هم ابزارى براى فساد و انحطاط و گمراهى و سقوط بشر خواهد شد؛ همچنان‌كه مى‌بینید امروز در دنیا علم وسیله‌ى سقوط بشر است و از علم براى به زنجیر كشیدن ملت‌ها و دگرگون جلوه دادن حقایق و گرسنگى دادن به انسان‌ها استفاده كرده‌اند. چقدر انسان‌ها در اطراف عالم به‌خاطر سلطه‌ى استعمارگرانى كه با ابزار علم بر آن‌ها تاختند و سلطه پیدا كردند، امروز از منابع حیاتىِ متعلّق به خود محرومند و در فقر و مسكنت و محرومیت و بیچارگى زندگى مى‌كنند! امروز هم همین‌طور است. امروز استكبار جهانى - استعمار به شكل نوین در دنیا - با تكیه به علم و با ابزار علم انسان‌ها را بیچاره مى‌كند؛ آن‌ها را به زنجیر مى‌كشد و دچار مرگ و نیستى و نابودى مى‌كند. نتیجه‌ى علمِ بدون تزكیه، اینهاست.(۱۵) علم یك ابزار است، یك سلاح است؛ این سلاح اگر در دست یك انسان بدطینت، بددل، خبیث و آدمكش قرار بگیرد، جز فاجعه چیز دیگرى نمى‌آفریند؛ اما همین سلاح می‌تواند در دست انسان صالح، وسیله‌ى دفاع از انسان‌ها، دفاع از حقوق مردم، دفاع از خانواده باشد. این علم را بایستى آن وقتى در دست گرفت كه با تزكیه همراه باشد.(۱۶)

پی‌نوشت:
۱) بقره: ۱۲۹
۲) جمعه: ۲ و آل عمران: ۱۶۴
۳) بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز عید سعید غدیر خم‌ ۱۳۷۹/۱۲/۲۴
۴) ‌بیانات‌ در دیدار كارگزاران نظام و سفراى كشورهاى اسلامى در سالروز عید مبعث ۱۳۸۵/۰۵/۳۱
۵) بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز عید سعید غدیر خم‌ ۱۳۷۹/۱۲/۲۴
۶) شعراء: ۲۱۴
۷) بیانات در دیدار كارگزاران نظام ۱۳۷۴/۰۹/۲۹
۸) بیانات در دیدار كارگزاران نظام ۱۳۸۰/۰۳/۲۰
۹) بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش‌ ۱۳۸۱/۰۴/۲۶
۱۰) بقره: ۱۲۹
۱۱) جمعه: ۲ و آل عمران: ۱۶۴
۱۲) نهج‌البلاغه قصار شماره ۷۳. «وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَكُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ». حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: آنكه خود را در مرتبه پیشوایى قرار مى‌دهد باید پیش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام كند، و پیش از آنكه دیگران را به گفتار ادب نماید، باید به كردارش مؤدب به آداب كند، و آنكه خود را بیاموزد و ادب نماید به تعظیم سزاوار‌تر است از كسى كه فقط دیگران را بیاموزد و تأدیب كند.
۱۳) بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت كرمانشاه‌ ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
۱۴) بیانات در دیدار نخبگان جوان‌ ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
۱۵) بیانات در دیدار كارگزاران نظام ۱۳۸۲/۰۷/۰۲
۱۶) بیانات در دیدار نخبگان جوان‌ ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
 



















  می پسندم        0 
گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

موضوعات مشابه
عنوان موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین پاسخ
عکس نوشته / بیانات مقام معظم رهبری در مورد بسیج و بسیجی قمرخانم
3 10013 قمرخانم
بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی (4) ندای فطرت
0 593 ندای فطرت
بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی (3) ندای فطرت
0 1528 ندای فطرت
بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی (1) ندای فطرت
0 467 ندای فطرت


« توصیه رهبر معظم انقلاب به استاندار قم | بیانات مقام معظم رهبری در مورد خودسازی (3) »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 01:35 پیش از ظهر