آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ۱۲:۵۱ قبل از ظهر
|
|||||||
گویند وقتی قیامت شود اهل عبادت را صدا میزنند و اعمال آنها را میسنجند و بعد از آن اهل بلا را میآورند و نامه اعمالشان را بررسی میکنند و چنانچه در دنیا برایشان بلا مقدّر شده بود ، ثواب و مزد جایگزین آن میکنند و اهل نعمت و عافیت از دنیا آرزو میکنند کاش در دنیا بدنهایشان را خود پاره پاره میکردند تا ثوابشان مثل ثواب اهل بلا میشد .
«اجر صبر کنندگان بی حساب به ایشان عطا میشود » ( سوره زمر آیه 12) امّا آیا صابران صرفاً افرادی هستند که در برابر مشکلات و ناملایمات روزگار دم نمیزنند و صبر پیشه میکنند و به رضای خدا راضی هستند ؟ آیا صبر فقط در مواجهه با مصیبتها معنا پیدا میکند ؟ بنا بر دیدگاه امام المتقین در نهجالبلاغه صبر در سه جایگاه مطرح میشود.
فضیلت اخلاقی به نام صبرصبر از مهمترین فضایل اخلاقی و مقدمه موفقیت انسان در جنبههای مادی و معنوی و اخلاقی است . در ذکر اهمیت نفس همین بس امام علی (ع ) در حکمت 31 از کتاب نهجالبلاغه صبر را اولین پایه از چهار پایه استوار ایمان معرفی میکند . پس از واژه تقوا و زهد صبر بیش از سایر مفاهیم اخلاقی در نهجالبلاغه به کار رفته است . هنگامی که از صبر سخن میگوییم اولین مطلبی که به ذهنمان میرسد تحمّل سختیها و مشکلات و صبر در برابر مصائب و بلاها میباشد . اما صبر معنای گستردهای دارد و صبر در برابر ناملایمات یکی از جنبههای آن میباشد .
صبر بر معصیت یکی از سخترین انواع صبر میباشد چرا که نفس انسان به انجام برخی کارها عادت کرده و ترک و خودداری از انجام آن کاری سخت است.
اقسام صبرامام علی (ع)صبر را در سه حوزه مطرح میکند 1. حوزه بلا و مصیبت : از وارد شدن هر مصیبت و شدّتی جز بر ایمان خود نمیافزودیم و بیشتر در پیمودن راه حق و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی و شکیبایی بر درد جراحتهای سوزان ، مصمم میشدیم . ( نهجالبلاغه دشتی / خطبه 122) اخبار و روایات درباره ثواب صبر بر مصیبت و بلا فراوان است . انبیاء و اولیاء دین پیوسته مصیبت و بلا میکشیدند و بر آن صبر میکردند و طالب بلا بودند که بر آن صبر کنند نقل شده که یکی از بزرگان پسرش بیمار شد و نزد او آمد، پدر به او گفت : ای فرزند اگر بمیری و در ترازوی اعمال من باشی دوستتر دارم که من در ترازوی اعمال تو باشم یعنی صبر بر مصیبت تو نزد من محبوبتر از صبر تو بر مصیبت من است . گویند وقتی قیامت شود اهل عبادت را صدا میزنند و اعمال آنها را میسنجند و بعد از آن اهل بلا را میآورند و نامه اعمالشان را بررسی میکنند و چنانچه در دنیا برایشان بلا مقدّر شده بود ، ثواب و مزد جایگزین آن میکنند و اهل نعمت و عافیت از دنیا آرزو میکنند کاش در دنیا بدنهایشان را خود پاره پاره میکردند تا ثوابشان مثل ثواب اهل بلا میشد .بنده مؤمن یقین دارد که همه امور زندگیش دست پروردگار است و بر میل اوست.اما این ایمان ویقین در بنده بعضی وقتها در هنگام افتادن بلا و مصیبت ضعیف میشود .اما اگر بنده مؤمن بداند که بزرگی اجر و پاداشش با بزرگی بلاو مصیبتها ست و این علامت دوست داشتن پروردگار است برای این بنده در چنین شرایطی ایمان و یقینش نسبت به خدا کم نمیشود. و درحدیثی از رسول خدا*ص* آمده که انسان را بر صبر ورضایت بر بلایی که خدا برایش مقدر کرده تشویق میکند.رسول الله*ص*در حدیثی که انس بن مالک روایت کرده میگوید: ان عظم الجزاء مع عظم البلاء.وان الله عزوجل اذا احب قوما ابتلاهم.فمن رضی فله الرضا.ومن سخط فله السخط.همانا اجر بزرگ با بلای بزرگ است.وخداوند اگر قومی را دوست بدارد.ان قوم را به بلای بزرگ گرفتار میسازد.پس هر که به بلا راضی شود خدا از او راضی است.و هر که به بلا راضی نشود*خشمگین و ناراحت باشد*خدا از او راضی نمیشود.در این حدیث پیامبر اقرار کرده که هر گاه بلا و مصیبت انسان بزرگتر باشد در مقابل اجرو پاداشش نزد خداوند بزرگتر میشود.چنانچه بلای کم و ضعیف پاداش کمی دارد. 2.حوزه معصیت : شکیبایی دو گونه است ، شکیبایی بر آنچه خوش نداری و شکیبایی بر آنچه دوست داری . ( نهجالبلاغه دشتی / حکمت 55 ) صبر بر معصیت یکی از سخترین انواع صبر میباشد چرا که نفس انسان به انجام برخی کارها عادت کرده و ترک و خودداری از انجام آن کاری سخت است . 3.حوزه طاعات : با صبر و استقامت نعمتهای خدا را بر خود تمام گردانید . ( نهجالبلاغه دشتی /خطبه 188 ) . انجام کارهای واجب و مستحب دشوار است و صبر طلب میکند . طاعت کردن یعنی بندگی کردن و این در حالی است که انسان غالباً تمایل به ریاست و برتری دارد و بندگی و ذلّت برای او ناپسند است به هر حال بندگی خدا را کردن نیاز به صبر جمیل دارد .
شیوه تقویت صبراز شیوههای تقویت صبر توجّه دادن به آثار و ثمرات آن است . برخی از این آثار که در نهجالبلاغه به آن اشاره شده عبارتاند از : 1. راحتی و امنیت دراز مدّت ، پرهیزکاران ایّام کوتاهی صبر نمودند و به دنبال آن به راحتی دراز مدت رسیدهاند . ( نهجالبلاغه دشتی / خطبه 193 ) 2. صبر برطرف کننده اندوه ، (فرزندم )اندوه چون بر دل نشیند آن را به نیروی شکیبایی و حسن یقین از دل بزدای . (نهجالبلاغه دشتی / نامه 31) 3.
صبر مقدمه پیروزیشکیبا پیروزی را از دست نمیدهد هر چند پیروزی به طول انجامد . از شیوههای دیگر تقویت صبر عادت دادن نفس به صبر است اگر انسان خود را به صبر عادت دهد به تدریج این عادت در او شکل میگیرد . فرزندم خود را به شکیبایی در آنچه ناخوشایند است عادت ده و چه نیکو خویی است شکیبایی در راه حق (نهجالبلاغه دشتی / نامه 31). از روشهای دیگر ارائه الگوست ، چنانچه حضرت علی برای تشویق به تحصیل صبر الگوهای شکیبا را معرفی نموده است . او در جایی پیامبر اکرم (ص) را به عنوان الگو معرفی میکند و یکی از سختترین نمونههای صبر خود را صبر بر مسئله خلافت بعد از رسول اکرم (ص ) بیان میکند .
حکایت صبری مثال زدنیحضرت ایّوب که پیغمبر خدا بود چندین سال به انواع بلاها مبتلا شد . روایت کردهاند چهل سال پیش از بلا در نعمت و رفاه بود و روزی هزار سفره برای اطعام مردم پهن میکرده و به روایتی دیگر بیست هزار اسب در طویله او بود و زراعت او به اندازهای بود که دستور داده بود هیچ حیوان و انسانی را منع نکنند تا هر یک هر چه خواهند استفاده کنند . روزی جبرئیل گفت : ای ایّوب ایام راحت سرآمد و زمان محنت رسید ، آماده باش . حضرت گفت : باکی نیست ما تن به رضای دوست دادیم .
انجام کارهای واجب و مستحب دشوار است و صبر طلب میکند . طاعت کردن یعنی بندگی کردن و این در حالی است که انسان غالباً تمایل به ریاست و برتری دارد و بندگی و ذلّت برای او ناپسند است به هر حال بندگی خدا را کردن نیاز به صبر جمیل دارد
در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم رأی آنچه تو اندیشی، حکم آنچه تو فرمایی
بعد از گذشت مدتی هنگام نماز صبح چوپان ایّوب فریاد زنان خبر آورد که سیلی آمد و تمام گله را به دریا برد ، در همین لحظه ساربان آمد و خبر از هلاک شتران داد و باغبان خبر از سوختن درختان آورد و حضرت میشنید و تسبیح خدا میگفت . ناگهان معلّم پسران او از راه رسید و با ناله گفت : دوازده پسرت مهمان برادر بزرگ بودند که سقف خانه بر سر ایشان فرو ریخت و همه از دنیا رفتند ، در این هنگام حضرت از هوش رفت و هنگامی که به هوش آمد گقت : الهی چون تو را دارم همه چیز دارم . حضرت مبتلا به بیماری گشتند و دوستان و آشنایان همه از او دوری میکردند . چند سال به همین منوال گذشت و گوشتهای بدن مبارک او تمام ریخت و مردم میگفتند که چون او به دروغ ادّعای پیغمبری کرده خدا او را به این بلا مبتلا ساخته و حضرت همچنان میگفت : پروردگارا به این بلا راضیم و جز رضای تو نمیجویم .
مزن ز چون و چرا دم که بنده مقبول قبول کرد به جان هر سخن که سلطان گفت انسان مؤمن در دنیا به اندازه ایمان و دینش مورد آزمایش الهی قرار میگیرد،.یعنی اگر ایمان بنده قوی باشد.بلایش شدید تر است، واگر دین و ایمانش ضعیف باشد.بلایش نیز ضعیف و کم میباشد.ومعمولا هر انسانی در بلا وغم ومصیبت گرفتار میشود. بعضی از بلاها در راه شیطان هست و بعضی هاش در راه خدا هست وصبر یک سبب هست برای بالا بردن درجات انسان مؤمن نزد خداوند وبخشیدن گناهان او . خداوند میفرماید: إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ ..الزمر: 10 وهمچنین میفرماید:وَبَشِّرْ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُهْتَدُونَ.. البقرة: 155-157 ومژده بده صابران را آنانی را کسانی که چون مصیبتی به آنها برسد گویند:ما از آن خداییم و به سوی او باز میگردیم.آنان درود و رحمت خدا شامل حالشان است .وایشان اند هدایت شوندگان. پیامبر ص در حدیثی میفرماید:ما یصیب المؤمن من نصب ولا وصب ولاهم و لاحزن و لاغم ولا اذی.حتی الشوکه یشاکها الا کفر الله بها من خطایاه.متفق علیه مسلمان دچار هیچ گونه خستگی، بیماری، نگرانی، ناراحتی، گرفتاری و غمی نمیشود مگر اینکه خداوند به وسیله آنها گناهانش را میبخشد حتی خاری که به پایش می رود باعث کفره گناهانش میشود . و در یک حدیث دیگر میفرماید:مایزال البلاء بالمؤمن والمؤمنه في نفسه و ماله وولده حتی یلقی الله تعالی وما علیه خطیئه. همواره آزامیش در بدن و مال و فرزندان مؤمن هست تا اینکه به ملاقات خداوند ميرد وهیچ گناهی بر گردنش نیست. و در این حدیث میفرمایند:ما من عبد تصیبه مصیبه فیقول:انا لله وانا الیه راجعون.اللهم اجرنی فی مصیبتی و اخلفنی خیرا منه.الا اجره الله فی مصیبته واخلفه خیرا منها. هیچ بنده مؤمنى نیست که مصیبتی به او برسد پس بگوید:ما از آن خداییم و به سوی او باز میگردیم، مگر اینکه خدا پاداش مصیبت به او میدهد وبهتر از آنچه را که از دست داده بهش میدهد. بعضی از انسانها خیال میکنند که نازل شدن گرفتاری نشانه غضب خداوند هست ، اما پیامبرص این را انکار کرده وگرفتاری هارا دلیل دوست داشتن خداوند می داند. میفرماید: ا ذا اراد الله بعبده الخیر عجل له العقوبه فی الدنیا .واذا اراد الله بعبده الشر امسک عنه بذنبه حتی یوافی به یوم القیامه.*رواه الترمذی و صححه*.
اگر خداوند خیری را برای بنده اش بخواهد عذابش را دردنیا براش نازل میکند ، واگر خداوند شر را برای بنده اش بخواهد گناهانش را نگه میدارد برای روز آخرت و آن وقت عذابش میدهد.فضل بن سهل میگوید: در سختیها نعمتهایی هست که نباید هیچ عاقلی از آن غافل شد . زیرا در آن بخشیدن گناهان هست، و همچنین پاداش صبر، و بیدار شدن از غفلت، و یاد آوری نعمتها در حالت سلامتی وآمادگی برای توبه کردن. ما من بليه الا و لله فيها نعمه تحيط بها(تحف العقول ص489)
درست است بلا سخت است مريضي است گرفتاري است حرف مردم است مشكلات روحي است مشكلات جسمي است ناروايي هاي جامعه است ناهنجاري ها هستند بلا ظاهرش تلخ است سخت است اما گاهي همين تلخيها دواي تلخ مسكن است گاهي دواي تلخ شفا مي آورد ظاهرش سخت است اما باطنش توش رحمت است نعمت خوابيده امام يازدهم سلام الله عليه مي فرمايد هيچ بلايي نيست الا اينكه خداي متعال در او يك نعمتي خوابانده كه آن نعمت احاطه كرده بلا را خصوصا براي مومن گرفتاريها پيشامدها راهش را مي بندد پاكيزه اش مي كند كفاره گناهانش مي شود خيلي موقع اين ابتلائات اصلا مرگ و قيامت انسان را جلوي انسان جلوه مي دهد. اما اگر بلا آمد گرفتاري آمد بايد صبر كنيم تحمل كنيم جنبه هاي مثبتش را ببينيم ببينيم در آن خيري خوابيده مثلا ابن ابي يعفور از بهترين ياران امام صادق سلام الله عليه بوده خيلي شخص بزرگواري بوده امام صادق سلام الله عليه فرمود در روي زمين مطيع تر حرف شنواتر از عبد الله بن ابي يعفور براي من نبوده يعني شيعه كاملا خالص بوده خيلي ارادت به امام صادق عليه السلام داشته همان شخصيتي كه به حضرت گفت از يك درخت از يك باغ يك انار اگر بفرماييد نصفش حلال است و نصفش حرام است من مي گويم درست است واقعا نصفش حلال است و نصفش حرام است حضرت فرمودند رحمك الله رحمك الله خدا تو را رحمت كند خيلي ايمانش قوي بود ولي همين عبد الله بن ابي يعفور : كان مسقاما(الکافي ج2ص255) مسقام مي دانيد از ماده سقم به معني مريضي است مسقام صيغه مبالغه است يعني دائم مريض بود حالا يا معده اش ناراحت بود يا سرش درد مي كرد يا كمرش درد مي كرد به قول يك آقايي مي گفت خدا اگر يك گوشه را خوب مي كند جابجا مي كند مي گذارد جاي ديگر مي خواهد ناله ما را در بياورد هي مي خواهد مشت و مالمان بدهد هي مي خواهد فشارمان بدهد خوشش مي آيد حالا هر تعبيري كه شما مي خواهيد بكنيد ما هم بايد بگويم الحمدلله علي كل حال خدايا ممنونتيم ابن ابي يعفور بهترين شيعه خالص امام صادق سلام الله عليه مي گويد كه من مريض بودم آنقدر مريضي زياد مسقام يعني دائم المريض به حضرت يك روزي شكايت كرد كه آقا من همه اش مريضي مي كشم حضرت فرمودند كه آنچه كه براي مومن پيش مي آيد خير او است اگر انسان بداند كه خدا چقدر به انسان مهربان است مخصوصا به مومن و هر چه كه برايش پيش مي آيد خير و صلاح او است مي گويد اي كاش من با قيچي قطعه قطعه مي شد بدن من يعني اگر با قيچي قطعه قطعه بشود خير و صلاح است و اگر هم مالك شرق و غرب عالم بشود خير و صلاحش است. درخواست كردن بلا چيز پسنديده اي نيست اما ما بحثمان اين است اگر بلا مي آيد بخواهي يا نخواهي مي آيد كدام خانواده در دنيا هست ابتلا ندارد همه دارند حالا يا مريضي است يا فقر است يا مرگ و مير است كي هست كه از حرف مردم در امان باشد كسي هست مردم پشت سرش حرف نزنند ما كه سراغ نداريم خلاصه دوست يا دشمن يك چيزي به آدم مي گويند.
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||||||
|
اطلاعات نویسنده |
انواع و اقسام صبر«وقتی که مصیبت آروزی محال می شود»
پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ۰۸:۰۳ قبل از ظهر
[1]
|
|||
می پسندم 10 0 10 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
انواع و اقسام صبر«وقتی که مصیبت آروزی محال می شود»
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱:۰۹ قبل از ظهر
[2]
|
|||
بانو
شماره عضویت :
12
حالت :
ارسال ها :
3166
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
356
دعوت شدگان :
1
اعتبار کاربر :
13846
پسند ها :
3168
تشکر شده : 2569
|
سلام آقا پیمان
ممنونم از مطالب زیباتون امیدوارم بتونیم بهش عمل کنیم و از صابران باشیم می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
انواع و اقسام صبر«وقتی که مصیبت آروزی محال می شود»
یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۲:۵۲ بعد از ظهر
[3]
|
|||
اگر ایمان به مانند بدن آدمی باشد.صبر به منزله ی سر این بدن است.
می پسندم 0
|
||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
انواع ، اقسام ، صبر«وقتی ، که ، مصیبت ، آروزی ، محال ، می ، شود» ، |
|