آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۰۹ بعد از ظهر
|
|||||||
مدیر انجمن آموزش زبان عربی
شماره عضویت :
1116
حالت :
ارسال ها :
871
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
116
اعتبار کاربر :
4323
پسند ها :
713
تشکر شده : 1006
وبسایت من :
وبسایت من
|
بسم الله الرحمن الرحیم
بحث :چگونگی برخورد با بدحجاب مطهره خانم: ابتدا مراحل امر به معروف و نهي از منكر را ذكر كرده و سپس شيوه آن را بيان مي كنيم: مطهره خانم: دانشمندان اسلامي براي امر به معروف و نهي از منكر چهار مرحله را ذكر كرده اند كه در سيره ائمه (علیهم السّلام) مشاهده مي شود. مطهره خانم: 1ـ اظهار نفرت و خشم: مطهره خانم: گاهي شخصي منكر را انجام و يا معروفي را ترك مي كند ولي آمادگي براي اصلاح دارد كه تنها با اظهار خشم پي به عمل ناپسند خود مي برد معروف محسوب مي شود مطهره خانم: د نمونه اش برخورد پيامبر(صلي الله عليه وآله) با فاطمه(عليها السلام) كه پرده اي در خانه دخترش ديد با اخم كردن فاطمه متوجه شد و پرده را باز كرد و.. مطهره خانم: خب اینجا با اخم کردن به طرف نشون می دیم که کارش درست نیست مطهره خانم: 2ـ امر و نهي گفتاري: مطهره خانم: بايد براي اين فريضه الهي از نعمت زبان و بيان استفاده كرد كه اين مطهره خانم: كه اين گاهي به صورت گفتگوي شخصي است كه مخاطب يك يا چند نفر است گاهي روي سخن با جمع است و گاهي به صورت گفتگوي دو جانبه است مطهره خانم: با گفتار نرم سخن بگویم مطهره خانم: بگوییم مطهره خانم: 3ـ بازداري عملي: مطهره خانم: براي خشكانيدن زمينه منكر و گناه بايد اقدامات عملي انجام بدهيم كه اين زمينه خود گاهي اقتصادي يا فكري است. مطهره خانم: 4ـ نفرت و ناخشنودي قلبي و ترك معاشرت و رابطه: مطهره خانم: اين كار از نظر روحي خيلي تأثير مي گذارد مطهره خانم: . در صدر اسلام افرادي بودند كه پيامبر خدا دستور داده بود با آنان معاشرت نكنند و سخن نگويند و اين خود بهترين كار بود تا خويش را اصلاح كنند. مطهره خانم: اما با شيوه هاي مختلفي مي شود فرد يا افرادي را امر به معروف و نهي از منكر كرد كه به بعضي از آن ها اشاره مي كنيم: مطهره خانم: 1ـ شيوه گفتاري: مطهره خانم: با سخن گفتن مخاطب را متوجه كند كه وظيفه دارد معروف را انجام و منكر را ترك كند مطهره خانم: كه علي هذا در وهله اول از جملات پندآميز و به صورت لين و نرم و... استفاده كند و از خشونت بپرهيزد. مطهره خانم: روي اين جهت خدا به موسي(عليه السلام)دستور مي دهد كه از كلام نرم استفاده كن: "به سوي فرعون برويد كه طغيان پيشه كرده و با قول نرم با او سخن بگوئيد مطهره خانم: قولا لینا مطهره خانم: رسول خدا هم فرمود: با نرمي سخن گفتن ميمنت دارد و خشونت نُحوست مطهره خانم: 2ـ جلب اعتماد: مطهره خانم: در ابتدا دلهاي انسان رو گردان است ولي وقتي كسي در جذب مهارت داشت به آن شخص روي آورده او را پذيرا مي شوند و پس از جلب اعتماد مي توان در آن ها نفوذ كرد. مطهره خانم: باید طرف رو جذب کرد مطهره خانم: مثلا با شیوه ی لباس پوشیدن می تونیم طرف رو جذب کنیم مطهره خانم: خود بنده شیفته ی نحوه ی لباس پوشدن دبیر عربیم شدم و از اونجا دیگه کاملا تغییر دادم مطهره خانم: نحوه پوششم امیرعلی19: نحوه لباس یعنی چی ؟ مطهره خانم: می تونیم طوری لباس بپوشیم که هم با حجاب باشه هم زیبا مطهره خانم: در اين رابطه امام علي(عليه السلام) مي فرمايد: دلهاي مردم وحشي است هر كس قلوب آن ها را جذب كند به او روي خواهند آورد مطهره خانم: اين جلب اعتماد در صورتي حاصل مي شود كه مخاطب را از خود بداند. لقمان وقتي نهي از منكر مي كند تعبير به فرزندم مي كند(يا بني لا تشرك باللّه مطهره خانم: 3ـ اعطاء شخصيت: مطهره خانم: اگر شخصي مرتكب جرم و گناهي شد در وهله اول به صورت پنهاني به او تذكر داده شود تا به شخصيت او لطمه اي وارد نشود. مطهره خانم: 4ـ عقائد مخاطب را محترم شمردن: مطهره خانم: در صدر اسلام مسلمانان به بت پرستان توهين مي كردند آيه نازل شد كه شما مؤمنان بر آنان كه غير خدا را مي خوانند دشنام ندهيد تا مبادا آنها هم از روي دشمني خدا را دشنام دهند مطهره خانم: هر كسي عقيده اش براي او ارزش دارد و بايد محترم شمرده شود. مطهره خانم: 5ـ شيوه ارائه جايگزيني سالم: مطهره خانم: به اين معنا كه شخصي را كه نهي از منكر مي كنيم فراغت او را پر كنيم با ايجاد مراكز فرهنگي و هنري و ورزشي و... با اين روش مي شود جلو بسياري از منكرات را كاهش داد مطهره خانم: شهيد مطهري نقل مي كند كه در يكي از شهرهاي كوچك آمريكا زنان مبتلا به قمار بازي شده بودند ابتدا كشيشها و روزنامه نويسها و... تا توانستند راجع به بدي قمار سخن گفتند ولي اثر نكرد مطهره خانم: د تا آن كه شهردار به فكر افتاد و چند باشگاه و نمايشگاه هنري زنانه داير كرد زنان سرگرم شدند دو سال گذشت و تمام زنان قمار را به كلي فراموش كردند مطهره خانم: 6ـ شيوه مستقيم و غير مستقيم: مطهره خانم: گاهي مستقيماً با مخاطب گفتگو كردن اثر مي بخشد ولي گاهي شرائط زمان يا مكان يا وضعيت اشخاص مورد خطاب اقتضا نمي كند مطهره خانم: كه مخاطب را به طور مستقيم امر و نهي كند بلكه بايد از شيوه غير مستقيم استفاده كرد. مطهره خانم: 7ـ شيوه تدريجي: مطهره خانم: بدين معنا كه در مسائلي كه به اقتضاء شرايط زماني يا فردي لازم است براي تأثير گذاري در مخاطب به تدريج و كم كم پيش برويم و بهره بگيريم مطهره خانم: چون اگر غير از اين باشد يا تأثير ندارد يا اثر منفي مي گذارد مطهره خانم: مثلا شخصي غير مذهبي را اگر بخواهيم به ارزشهاي مذهبي و ديني گرايش بدهيم نمي توان از همان روز اول همه مسائل مربوط به واجبات و... را به او آموخت مطهره خانم: نمونه اش روايت مفصّلي است از امام صادق(عليه السلام) كه خلاصه اش اين است كه مردي مسيحي در همسايگي مرد مسلماني قرار داشت مطهره خانم: همسايه مسلمان، مرد مسيحي را دعوت به اسلام كرد و او مسلمان شد مطهره خانم: پيش از اذان صبح درب خانه او را كوبيد و او را به مسجد برد و تا غروب او را در مسجد نگه داشت روز بعد كه به سراغ او رفت گفت من كار دارم سراغ بيكاري برو.. مطهره خانم: 8ـ ارشاد از نكات مورد اتفاق: مطهره خانم: ارشاد از نكات مورد اتفاق شروع شود و از چيزهايي كه بين ما و شخص مورد اختلاف است پرهيز شود ابتدا صحبت بر محور نقاط مشترك باشد تا بعد از آن به مسائل اختلافي برسيم مطهره خانم: معروف در لغت به معنی شناخته شده(از ماده عرف) و منکر به معنی ناشناس(از ماده انکار) است، و بدین ترتیب کارهای نیک اموری شناخته شده، و کارهایزشت و نا پسند امور نا شناس معرفی شدهاند، چه اینکه فطرت پاک انسانی با دستهاول آشنا و با دوم نا آشنا هستند. مطهره خانم: از پیغمبر اکرمrچنین نقل شده که فرمود: «یک فرد گنهکار، در میان مردم همانند کسی است، که مطهره خانم: کهجمعی سوار کشتی شود، و به هنگامیکه در وسط دریا قرار گیرد تبری بر داشته و بهسوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض کنند مطهره خانم: ، درجواب بگوید: من در سهم خود تصرف میکنم؟، اگر دیگران او را از این عمل خطرناکباز ندارند، طولی نمیکشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده، و یکباره همگی دردریا غرق میشوند». مطهره خانم: پیامبرr با این مثال جالب، منطقی بودن وظیفه امر به معروف و نهی از منکررا مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را یک حق طبیعی که ناشی از پیوندسرنوشتهاست، میداند. مطهره خانم: پس بر همگان مخصوصاً خواص جامعه، که دلسوزی بیشتری به حال افراد واجتماع دارند، توجه به این فریضه الهی که دین مبین اسلام نسبت به آن سفارش وتأکید فراوانی دارد مطهره خانم: خب حالا یک مثال بزنیم برای شیوه ی غیر مستقیم مطهره خانم: گاهی سواربعضی ماشیناکه میشیم آهنگ غیرمجاز باصدای خیلی بلندمیذارن مطهره خانم: اینجا از روش غیر مستقیم استفاده می کنیم مطهره خانم: یک جوری به راننده بفهمانید که از این آهنگ ناراضی هستید، مثلا به اطرافیان بگویید: «این آهنگ های تند باعث سردرد میشه!» طوری که بفهمد. میشود بیایی اقا: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند مطهره خانم: یا مثلا بگویید: «ببخشید، حوصله سروصدا رو ندارم، امکانش هست آهنگ نذارید؟» مطهره خانم: بسیار بسیار محترمانه و حق به جانب گرایانه به او بفهمانید که تاکسی یک مکان عمومی است و او حق چنین کاری را اخلاقا ندارد. یار منتظر: مطهره خانوم بعد راننده بگه دوس دارم به شما چه ماشین خودمه چی مطهره خانم: نه چون تاکسی عمومی هست یار منتظر: خب مطهره خانم: عمومی برای همه هست مطهره خانم: نه شخص خاص مطهره خانم: والسلام جامانده: ممنون جامانده: خیلی مطالب خوبی بود مطهره خانم: خواهش می کنم میشود بیایی اقا: امام علی (علیه السلام) : تمامی اعمال و کارها و حتی جهاد در راه خدا ، در برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره ای در مقابل یک دریای بزرگ و پهناور است . مطهره خانم: امیدوارم استفاده کرده باشید مطهره خانم: صلواتی عنایت کنید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ویرایش موضوع توسط : مطهره سادات
در تاریخ : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۱:۱۰ بعد از ظهر
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||||
|
اطلاعات نویسنده |
بحث :امر به معروف و چگونگی برخورد با بدحجاب؟
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ ۰۷:۳۲ قبل از ظهر
[1]
|
||
عضو
شماره عضویت :
54
حالت :
ارسال ها :
171
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
106
دعوت شدگان :
2
اعتبار کاربر :
630
پسند ها :
224
تشکر شده : 185
|
سلام ممنون از بحثتون خوب بود اما همونطور که بعدا هم اشاره کردین روش اول لبخند زدن و با بیان خوش رفتار کردن هست هم چنان که سیره اصلی ائمه با دیگران همین بوده
اگه این روش عمل نکرد که معمولا هم عمل میکنه سایر روش ها توصیه میشه می پسندم 0 |
||
|
اطلاعات نویسنده |
بحث :امر به معروف و چگونگی برخورد با بدحجاب؟
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۲۹ قبل از ظهر
[2]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
901
حالت :
ارسال ها :
761
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
283
اعتبار کاربر :
8583
پسند ها :
894
تشکر شده : 676
|
همیشه دعا می کردم که خدایا ! روز به روز بر حجاب و حیا و عفاف خواهران و مادرانم بیفزا .
دنبال علت این بی تفاوتی ها می گشتم تا اینکه امروز سخنی از امیرالمومنین علیه السلام به چشمم نشست و علت فرار و گریز های جوانان را متوجه شدم ، آنجا که حضرت می فرمایند «اول و ابتداى دین خداشناسى است» یعنی اگر خداشناسی درست نباشد ، نه نبوت ثمر می دهد و نه معاد انسان را به مقصد می رساند. مشکلی که جوانان امروزه ی ما دارند این است که ریشه های اعتقاداتشان ، ضعیف است چرا که اگر اعتقادات عمیق و محکم باشد ، دینداری هم محکم می شود و شیرین اما اگر این ها ثابت نشده باشد ، دینداری هم خشک و خسته کننده دیده می شود. بقول استاد صفایی : اگر فقط چادر سر کسی گذاشتیم بدون اینکه او را از درون پر کرده باشیم یقینا در محیطی دیگر سرد می شود.مادام که تلقى ما از خویش عوض نشود، حجاب هیچ مفهومى نخواهد داشت و چیزى جز کفن سیاه و قبرستان خانه و مرگِ نشاط زندگى و نابودىِ شادى ها، عنوان نخواهد گرفت و هزار عذر، خواهى داشت که خودت را از آن آزاد کنى. حجاب؛ یعنى...دقّت در برخورد، که آلوده نشوى و آلوده نسازى؛ که اسیر نشوى و اسیر ننمایى. حجاب، فقط این نیست که زن خود را بپوشاند؛ که زن و مرد، هر دو باید در این دنیایى که راه است و میدان حرکت است و کلاس و کوره است؛ سنگ راه نباشند و دیگران را در خود اسیر نسازند و چشمها و دلها را نگه ندارند و در دنیا نمانند. حجاب تنها مخصوص زن نیست که مردها هم باید حساب شده حرکت کنند و گرد و خاک بالا نیاورند و دلها را به خود گره نزنند، که هر کس در سر راه دلها بنشیند، او راهزن است و طاغوت. و این مسأله در آن وسعت مطرح مى شود که حتى زن و شوهر را هم مى گیرد، که هیچ یک نباید بر دیگرى حکومت کنند و هیچکدام نباید صاحب دل این و آن باشند، که دلدار دیگرى است. و هر کس خلق را در خود نگه دارد و باتلاق استعدادهاى عظیم او شود او هم طاغوت است. مقدار حجاب و پوشش، با در دست داشتن این بینش و این ملاک، روشن مى شود که همیشه یک شکل و یک مقدار ندارد. تو در برابر آتش سوزانى که حتى کفشها و دمپایى ها تحریکش مى کنند و تمام وجودش را مى سوزانند، وضعى خواهى داشت که در برابر سلمان و یا وجود سازمان گرفته ى دیگر ندارى. در برابر آنها که در دلشان مرضها و آتشهاست، حتى صداى تو و رفت و آمد تو کنترل مى شود و پوشیده مى گردد.(روابط متکامل زن و مرد، ص: 45) امیدوارم این دید و باور در همه ی جوانان عزیز نهادینه شود تا اینکه از صمیم قلب ، بنده ی فرمانهای الهی شوند... سید مرتضی جعفری می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
بحث ، :چگونگی ، برخورد ، با ، بدحجاب ، |
|