آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ ۰۴:۵۰ بعد از ظهر
|
|||||||
عضو
شماره عضویت :
1566
حالت :
ارسال ها :
400
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
195
اعتبار کاربر :
6129
پسند ها :
492
تشکر شده : 612
|
خمس بر چه کسانی واجب است و اینکه اصلا آیا کسانی هستند که پرداخت خمس بر عهده آنان نباشد؟
کشاورزان، کارمندان، کارگران، کاسبها و کسانى که درآمد کسب دارند، باید براى خود حساب سال خمسى داشته باشند و جهت محاسبه خمس، به صورت زیر عمل کنند: هنگامى که از دریافت اولین درآمد البته در آغاز سال خمسى میان مراجع اختلاف نظر هست. (ر.ک: زمان سال خمسى ) یک سال گذشت، آن روز، وقت حساب سال است. هر چه از مؤونه که مورد استفاده قرار مىگیرد و عین آن از بین مىرود (مانند خوراکىها، موادهاى شوینده، وسایل تحصیلى دفتر، خودکار و غیر آنها ) چنانچه تا آخر سال خمسى زیاد بیاید و در بازار ارزشى داشته باشد، باید خمس (یک پنجم ) آن را با قیمت روز بپردازند. چیزهایى از مؤونه که مورد نیاز انسان است و با استفاده عین آن، از بین نمىرود (مانند وسایل زندگى مثل فرش، یخچال، وسیله نقلیه و... )، هر چند سال هم بر آنها بگذرد، خمس به آنها تعلق نمىگیرد. العروه الوثقى، ج 2، باب الخمس، م 67. مثال: کارمندى در پایان خرداد سال 80، اولین حقوق خود را دریافت مىکند ؛ حساب سال او پایان خرداد سال 81 است. در این تاریخ ده کیلو برنج، پنج کیلو لپه، پنج عدد تاید و مبلغ پنجاه هزار تومان زیاد آمده است. او باید یک پنجم هر یک از اجناس بالا را جدا کرده و بابت خمس بپردازد و جایز است قیمت آن را به روز حساب کرده و یک پنجم آن را به صورت پول نقد بدهد. تبصره 1. کسى که شغل ندارد، اگر اتفاقاً معاملهاى کند و سودى ببرد - بعد از آنکه یک سال از وقتى که فایده برده، بگذرد باید خمس مقدارى را که از خرج سالش زیاد آمده بدهد توضیحالمسائل مراجع، م 1765 ؛ نورى، توضیحالمسائل، م 1761 ؛ وحید، توضیحالمسائل، م 1773. تبصره 2. درباره خمس بعضى از درآمدها (مانند حقوق خانواده شهدا، هدیه، جایزه بانکى و... ) میان مراجع تقلید اختلاف نظر هست. در هفت مورد خمس واجب است: منفعت کسب معدن گنج مال حلال مخلوط به حرام جواهرى که با غواصى بدست آید غنیمت جنگى زمینى که کافر ذمى از مسلمان بخرد و بیشترین مورد ابتلاى آن، منفعت کسب است یعنى هرگاه کسى از راه کسب مالى به دست آورد چنانچه از مخارج سال خود و عیالاتش زیاد بیاید باید یک پنجم آن را بدهد. در این رابطه توجه به چند نکته لازم است: 1- لازم نیست عین پول باقى بماند پس اگر با آن کالاهاى مصرفى مثل برنج و امثال آن که هنگام مصرف عین آن از بین مىرود خریدارى کند زمان سررسید سال خمسى هر مقدار از آن که باقى باشد باید مخمس گرداند. 2- لازم نیست پول یا مال مصرفى یکسال تمام کنار بماند بلکه هر کسى که خمس به مالش تعلق مىگیرد باید یک روز را به عنوان سالگشت خمس قرار دهد و همه ساله آنچه در آن روز از قبل مانده و قبلا مخمس نشده هرچند یک روز قبل به دستش آمده یک پنجم آن را بدهد. نحوه پرداخت خمس نیز به اینگونه است که پس از محاسبه مقدار واجب توسط شخصى آگاه به جزئیات مسائل آن را به مرجع تقلید یا نماینده او داده و رسید دریافت مىدارند. براى آگاهى بیشتر ر.ک: رسالههاى عملیه، احکام خمس. *شیخ صدوق می گوید: در یكی از نامه های حضرت رضا علیه السلام آمده است: «إنّ الخمس بعد المۆونة»; «خمس، پس از كسر هزینه هاست.»
*امیرالمۆمنین علیه السلام فرمود:
در بعضى احادیث مىخوانیم:
یاران واقعى اهلبیت علیهم السلام آنگونه ایمان داشتند كه نپرداختن خمس را مساوى با حرام خوردن و قبول نشدن نماز و روزه مىدانستند و در سۆال كتبى خود از آن بزرگواران مىپرسیدند كه خمس را چگونه بپردازیم تا جزو حرام خواران و كسانى كه نماز و روزهشان قبول نیست نباشیم. «4» (و نپرداختن خمس، به منزله خوردن مال یتیم است.) و در حدیثی دیگر مىخوانیم: از سختترین شرائطى كه مردم در قیامت دارند وضعیّت تاركان خمس است.
ویرایش موضوع توسط : آقا حسین
در تاریخ : پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ ۰۴:۵۹ بعد از ظهر
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||||
|
اطلاعات نویسنده |
آیا خمس بر ما هم واجب است؟؟؟
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۱:۵۱ بعد از ظهر
[1]
|
|||
در یک صورت حتی بر کودکان هم واجب است و ان وقتی است که طبق نظر بعضی مراجع که هدیه گرفتن رو واجد خمس میدانند ولی این کودک باید سر سال اگر ان کودک از هدیه استفاده نکرده خمس ان را بپردازد
می پسندم 0
|
||||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
آیا ، خمس ، بر ، ما ، هم ، واحب ، است؟؟؟ ، |
|