آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ۱۰:۵۲ بعد از ظهر
|
|||||
حکمت 36 : آرزوهاى طولانى و بزهكاري (اخلاقى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ . امام علیه السلام فرمود:
كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است .
می پسندم 6 0 6 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۰۳:۲۷ قبل از ظهر
[1]
|
||
حکمت 37 : ضرورت ترك آداب جاهلي (اخلاقى)
وَ قَالَ [عليه السلام] وَ قَدْ لَقِيَهُ عِنْدَ مَسِيرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِينُ الْأَنْبَارِ فَتَرَجَّلُوا لَهُ وَ اشْتَدُّوا بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ امام علیه السلام فرمود:
( در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند فرمود چرا چنين مى كنيد؟ گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود) به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد ، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، وچه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد ، و چه سودمند است آسايشى كه با آن ، امان از آتش جهنم باشد.
می پسندم 4 0 4 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ ۰۳:۳۵ قبل از ظهر
[2]
|
||
حکمت 38 : ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) وَ قَالَ [عليه السلام] لِابْنِهِ الْحَسَنِ [عليه السلام] يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّى أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَ أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرَّكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ .
امام علیه السلام به فرزندش امام حسن [عليه السلام] فرمود : 1 ـ همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . 2 ـ و بزرگ ترين فقر بى خردى است . 3 ـ و ترسناك ترين تنهايى خود پسندى است . 4 ـ و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست. ب ـ هشدار ها 1 ـ پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. 2 ـ از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد. 3 ـ و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد. 4 ـ و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند.
می پسندم 5 0 5 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ ۰۵:۱۳ قبل از ظهر
[3]
|
||
حکمت 39 : جايگاه واجبات و مستحبات (عبادت ، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ . امام علیه السلام فرمود:
عمل مستحب، انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند.
می پسندم 3 0 3 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ۰۳:۴۸ قبل از ظهر
[4]
|
||
حکمت 40 : راه شناخت عاقل و احمق(اخلاقى)
وَ قَالَ [عليه السلام] لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ امام علیه السلام فرمود:
زبان عاقل در پْشت قلب اوست ، و قلب احمق در پْشت زبانش قرار دارد.
(اين سخنان ارزشمند و شگفتى آور است ، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمى سازد . اما احمق هر چه بر زبانش آيد مى گويد بدون فكر و دقت ، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مى گيرد).
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ ۰۳:۱۵ قبل از ظهر
[5]
|
||
حکمت 41 : راه شناخت عاقل و احمق(اخلاقى)
و قد روى عنه [عليه السلام] هذا المعنى بلفظ آخر و هو قوله امام علیه السلام فرمود:
قلب احمق در دهان او ، و زبان عاقل در قلب او قرار دارد .
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ ۰۳:۱۷ قبل از ظهر
[6]
|
||
حکمت 42 : بيمارى و پاك شدن گناهان (اخلاقى ، معنوى)
وَ قَالَ [عليه السلام] لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِى عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِى الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِى وَ الْأَقْدَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ و درود خدا بر او به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود : خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى ( بيمارى ) موجب كاستن گناهانت قرار داد ، در بيمارى پاداشى نيست اما گناهان را از بين مى برد ، آن ها را چونان برگ پاييزى مى ريزد و همانا پاداش در گفتار به زبان ، و كردار با دست ها و قدم هاست ، و خداى سبحان به خاطر نيت راست ، و درون پاك ، هركس از بندگانش را كه بخواهم وارد بهشت خواهد كرد .
مى گويم : ( راست گفت امام على [عليه السلام] " درود خدا بر او باد " كه بيمارى پاداشى ندارد ، بيمارى از چيزهائى است كه استحقاق عُوُض دارد ، و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بندة خود ، در نا ملايمات زندگى و بيمارى ها و همانند آن ها ، اما اجر و پاداش در برابر كارى است كه بنده انجام مى دهد. پس بين اين دو تفاوت است كه امام [عليه السلام] آن را با علم نافذ و رأى رساى خود ، بيان فرمود .
می پسندم 3 0 3 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸ قبل از ظهر
[7]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 36 : آرزوهاى طولانى و بزهكاري (اخلاقى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ . امام علیه السلام فرمود:
كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است .
آرزوهای طولانی موجب توجه و روی آوردن به دنیا و در نتیجه غفلت از آخرت و فراموشی آن و موجب پدید آمدن عمل و رفتار نادرست می شود . گوشه ای ازواقعه تاریخی : عمربن سعد بن قاص فرزند کسی بود که سابقه طولانی در اسلام داشت و از صحابه معروف پیامبر بود . عمر حقیقت را خوب می دانست و راه حق و باطل را می شناخت ولی آرزوی رسیدن به حکومت ری او را به راهی کشانید که مرتکب بدترین رفتار انسانی در طول تاریخ شد و امام معصوم و اصحاب او و فرزندان رسول خدا صل الله علیه و آله را به شهادت رساند و زنان و کودکانشان را به اسارت گرفت و عذاب ابدی را برای خود فراهم ساخت . می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۳:۰۴ بعد از ظهر
[8]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 37 : ضرورت ترك آداب جاهلي (اخلاقى)
وَ قَالَ [عليه السلام] وَ قَدْ لَقِيَهُ عِنْدَ مَسِيرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِينُ الْأَنْبَارِ فَتَرَجَّلُوا لَهُ وَ اشْتَدُّوا بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ امام علیه السلام فرمود:
( در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند فرمود چرا چنين مى كنيد؟ گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود) به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد ، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، وچه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد ، و چه سودمند است آسايشى كه با آن ، امان از آتش جهنم باشد.
کار مولا چو به پیکار کشید
در ره شام به انبار رسید بر علی چشم دهاقین افتاد همه شوق و شعف در فریاد می دویدند به پیشش چالاک پای کوبان همه اندر سر خاک گفت مولا به دهاقین کاین چیست؟ همه گفتند که یک رسم شهی است گفت این کار ندارد سودی که تن خویش از آن فرسودی خویش را رنجه به دنیا سازید با شقاوت سوی عقبا تازید چه زیانبار بود آن سختی که به دنبال کشید بدبختی چه خوش آن راحت بی درد و وبال که امان آورد از وزر و وبال
دوری از رسوم غلط:
امام در این حکمت مردم را از سنتها و رسوم غلط بر حذر می داردرسومی که برای غیر خدا انجام میگیرد و نه فایده دنیوی دارد و نه سود اخروی...بلکه فقط زحمتی برای خودشان است و بس. این حکمت شامل موضوعات زیر میشود :
نکات :
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۵۷ قبل از ظهر
[9]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 38 : ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) وَ قَالَ [عليه السلام] لِابْنِهِ الْحَسَنِ [عليه السلام] يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّى أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَ أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرَّكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ .
امام علیه السلام به فرزندش امام حسن [عليه السلام] فرمود : 1 ـ همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . 2 ـ و بزرگ ترين فقر بى خردى است . 3 ـ و ترسناك ترين تنهايى خود پسندى است . 4 ـ و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست. ب ـ هشدار ها 1 ـ پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. 2 ـ از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد. 3 ـ و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد. 4 ـ و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند.
عاقبت خود پسندی : عجب موجب خود برتر بینی شخص نسبت به دیگران است و انسان هم نزد خداوند پست و طرد و منفور می شود و هم نزد مردم چرا که خداوند از تمام رفتارهای خوب و بد آگاه است و مقام او را بهتر می داند و مردم نیز از کسی که به آنها به دیده تحقیر می نگرد گریزان اند . پس عجب، بدترین تنهایی ها و وحشتها را به دنبال دارد.
بزرگان نکردند در خود نگاه
خدابینی از خویشتن بین ،مخواه چگونه حسن خلق داشته باشیم ؟ پایه های حسن خلق صبر و شکیبایی، مرافقت و مدارا،سعه صدر و تحمل، و دوری نمودن از چیزهایی است که بزرگان و جوانمردان از آنها ناپسند می دانند. بهترین چیزها خُلق نیکوست خَلق،خُلق نیک را دارند دوست
هر که خلق از خُلق او خشنود نیست
هیچ قدرش بر در معبود نیست
همنشینی با بدان :
با بدان کم نشین که صحبت بد
گرچـــــه پاکی،تو را پلید کند آفتـــــــــــاب بدین بلندی را ذره ای ابر ناپـــــــــدید کند
دروغگو مانند سراب است :
علت این است که دروغگو کار محال را ممکن و کار ممکن را محال می نمایاند ، نیست را هست وهست را نیست جلوه می دهد، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهد پس دوست خود را به خطا می اندازد. پند حکیمانه لقمان : پسرم!دنیا دریای عمیقی است که گروه بسیاری در آن غرق شدند. کشتی تو در این دریا باید تقوای الهی و زاد و توشه ات ایمان باشد. بادبان این کشتی توکل و ناخدای آن عقل است راهنمای آن علم و سکان آن صبر است. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ۰۶:۴۶ بعد از ظهر
[10]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 39 : جايگاه واجبات و مستحبات (عبادت ، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ . امام علیه السلام فرمود:
عمل مستحب، انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند.
مستحب گر شد زیان واجبی بر ثواب آن همی باید عزا ذکر شب مقبول حق کی می شود؟ کز نماز شب چو شد صبحت قضا در اسلام اولین گام برای تقرب به خداوند واجبات است و آنگاه مستحبات. اما اگر عمل به مستحبات موجب کوتاهی در انجام دادن واجبات یا درست انجام ندادن آنها شود دیگر آن مستحب ارزش و اثری ندارد. ضرر به واجبات یعنی چه ؟
غذای اصلی روح : تمامیت دین به دو چیز است : انجام دادن واجب و ترک کردن حرام. اما مستحبات نقش مکمل غذایی را دارند که وجودشان انرژی بیشتری به روح می دهند و نبود آنها زیانی را متوجه انسان نمی کند. سخن عارف : عارف و عالم ربانی آیت الله بهجت می گوید: بندگی خدا در انجام واجب و ترک حرام است و اگر چیزی مهم تر از آن دو انسان را به کمال می رساند،خداوند به آن دستور می فرمود. شاعر عرب می گوید: شیخ یری الصلوات الخمس نافلة و یستحیل دم الحجاج فی الحرم
مفهوم شعر آئن است که برخی نمازهای مستحبی و نافله و پنج گانه را ترک نمی کنند ولی خون حاجیهای حرم خدا را حلال می شمارند!
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ۰۷:۱۰ بعد از ظهر
[11]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 40 : راه شناخت عاقل و احمق(اخلاقى)
وَ قَالَ [عليه السلام] لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ امام علیه السلام فرمود:
زبان عاقل در پْشت قلب اوست ، و قلب احمق در پْشت زبانش قرار دارد.
(اين سخنان ارزشمند و شگفتى آور است ، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمى سازد . اما احمق هر چه بر زبانش آيد مى گويد بدون فكر و دقت ، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مى گيرد).
قلب احمق جمله باشد در دهان از حماقت این یکی باشد نشان چون زبانش حکمران قلب اوست بی تأمل همچنان در گفتگوست عاقلان را چون به قلب است این زبان حرف چون اصلاح شد آید دهان خردمند با اندیشه اش تمام جوانب را در نظر میگیرد آنگاه حرف میزند اما بی خرد نسنجیده سخن می گوید در حدیثی آمده است : اصل و ریشه دین عقل است . مومن عاقل است و عقل زبان عاقل را کنترل می کند ولی منافق احمق است ....ایمان جمع نمی شود مگر با عقل . پادشاهی گفت من به عاقلی که به من پشت کرده باشد امیدوارتر از احمقی هستم که به من روی آورده است. دو خواستگار : دو مرد از دخترحکیم یونان خواستگاری کردند که یکی از آن دو توانگر بود و دیگری فقیر . او دخترش را به فقیر داد. اسکندر از او سبب این کار را پرسید . گفت : آن توانگر احمق بود بیم آن داشتم که فقیر شود و آن فقیر عاقل بود و امیدوار شدم که توانگر شود. مرد نادان و آسیابان : احمقی به دروازه دمشق بر در دکان آسیابانی منتظر برادرش بود . خر آسیابان را دید که بر گرد سنگ آسیاب می گشت و بر گردنش زنگوله ای آویزان است. به آسیابان گفت: چرا بر گردن این خر زنگوله بسته ای ؟ جواب داد: برای اینکه اگر در حال استراحت باشم صدای زنگوله را نشنوم می فهمم حیوان ایستاده و با یک فریاد به حرکتش در میاورم . پرسید : اگر خر به جای خود ایستاد و گردنش را تکان داد چه ؟ آسیابان جواب داد: خر من که عقل حضرتعالی را ندارد تا استدلال کند.
زبان خردمند اندر پس دل
از این رو نگوید سخنهای باطل سخنهای باطل ز احمق تراود که پشت زبان ،قلب او هست کامل می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 36 تا 42
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ ۰۷:۳۳ بعد از ظهر
[12]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14272
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1280
|
نوشته شده توسط : admin »
حکمت 42 : بيمارى و پاك شدن گناهان (اخلاقى ، معنوى)
وَ قَالَ [عليه السلام] لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِى عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِيهِ وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِى الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَيْدِى وَ الْأَقْدَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَ السَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ و درود خدا بر او به يكى از يارانش كه بيمار بود فرمود : خدا آنچه را كه از آن شكايت دارى ( بيمارى ) موجب كاستن گناهانت قرار داد ، در بيمارى پاداشى نيست اما گناهان را از بين مى برد ، آن ها را چونان برگ پاييزى مى ريزد و همانا پاداش در گفتار به زبان ، و كردار با دست ها و قدم هاست ، و خداى سبحان به خاطر نيت راست ، و درون پاك ، هركس از بندگانش را كه بخواهم وارد بهشت خواهد كرد .
مى گويم : ( راست گفت امام على [عليه السلام] " درود خدا بر او باد " كه بيمارى پاداشى ندارد ، بيمارى از چيزهائى است كه استحقاق عُوُض دارد ، و عوض در برابر رفتار خداوند بزرگ است نسبت به بندة خود ، در نا ملايمات زندگى و بيمارى ها و همانند آن ها ، اما اجر و پاداش در برابر كارى است كه بنده انجام مى دهد. پس بين اين دو تفاوت است كه امام [عليه السلام] آن را با علم نافذ و رأى رساى خود ، بيان فرمود .
علی گفت: با یار بیمار خویش خدایت ببخشد ز تیمار خویش ندارد مرض،اجر،از سوء بخت بریزد گناهان،چو برگ از درخت بود اجر در،گفته های زبان و یا کار با،دست و پا ای فلان خداوند سبحان برد در بهشت هر آن بنده خواهد،نکو سرنوشت به پندار نیک و نهاد نکو که رمز بهشت اند ، بی گفتگو
اجر به چه معناست ؟
اجر به معنای پاداش و مزد و اجرتی است که کسی برای اجیر و امجام دهنده کاری پسندیده پرداخت می کند . پس برای دریافت اجر و پاداش باید انسان کاری را انجام دهد. لطف خداوند: گناهان عقوبت سازند و آن کس که معصیت مولا و صاحب نعمت خود را نموده است باید به نحوی اثر سوء عمل خود را ببیند این از لطف خداست که اثر شدید اخروی را با درد و رنج گذرا و قابل تحمل این دنیا رفع می کند. فرق عِوَض و پاداش : عوض به معنای رنج دنیا در مقابل رنج آخرت است و پاداش یعنی عمل نیک دنیا که خداوند در مقابل آن نعمت و رضوان خود را در آخرت نصیب نیکوکار می کند. آیا راه بهشت فقط عمل است؟ خیر،بلکه برخی از کسانی که درست نیت اند و ثانیا شایستگی باطن دارند و در آخر اگر خداوند بخواهد به بهشت می روند. اثر بیماری در رفتار: بر اثر بیماری حالت انکسار و تنبیه و توجه پدید می آید و از این رو پشیمانی از معصیت و عزم بر ترک گناه و حال توبه در انسان به وجود می آید. از آنجا که بیماری با ضعف قوای عمومی همراه است شهوت و غضب را که دو عامل سقوط انسان هستند تضعیف می کند. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
موضوعات مشابه | ||||
عنوان موضوع | نویسنده | پاسخ | بازدید | آخرین پاسخ |
حکمت 36 تا 42 |
یازهرااا |
0 | 1 | یازهرااا |
برچسب ها
|
حکمت ، تا ، |
|