آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
اطلاعات نویسنده |
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲ قبل از ظهر
|
|||||||
بانو
شماره عضویت :
1957
حالت :
ارسال ها :
863
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
124
اعتبار کاربر :
12898
پسند ها :
948
تشکر شده : 1235
|
به نام خدا
با سلام وعرض ادب خدمت شماجناب عالمانه بزرگوار
قبل از هر چیز این تایپیک رو گذاشتم چون فکر کردم شاید بقیه کاربرا هم با همچین سوالی روبرو بشن و بد نیست که یه جواب دندان شکن براش داشته باشند وبتونن طرف مقابلشون رو قانع کنند "شبــهه ای" در مورد ذکر« اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و يا « اَشْهَدُ عَلِىٌّ اَميرُ المُؤمِنين » و يا به ذکر « اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » در اذان واقامه متن اذانی که در عصر رسول خدا(ص ) برای نماز قرائت می شده به این صورت بوده : " الله اکبر , الله اکبر , الله اکبر , الله اکبر , اشهد ان لا اله الا الله , اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمداًرسول الله , اشهد ان محمداً رسول الله . حی علی الصلوه , حی علی الصلوه , حی علی الفلاح , حی علی الفلاح , حی علی خیر العمل , حی علی خیر العمل , الله اکبر , الله اکبر , لا اله الا الله , لا اله الا الله فقیه / ج 1 / ص 188 ؛ وسائل الشیعه / ج 4 / ص 644
مراجع تقلید همه در رساله توضیح المسائل شان نوشتهاند: «اشْهَدُ انَّ عَلِیّاً وَلِیُّ اللّٰهِ» و... جزء اذان و اقامه نیست و گفتن آن به قصد جزئیّت، بدعت و حرام است ولی خوب است بعد از «اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ»، بدون قصد ورود و جزئیت، به قصد قربت و به عنوان ذکر مطلق گفته شود؛ مانند صلوات بعد از«اشهد انّ محمّدا رسول اللّه». برخی مراجع تقلید معتقدند که این عبارت باید طوری گفته شود که شبیه جملات اذان و اقامه نگردد
اینم میدونم تو بعضی روايات ها آمده که هر زمان شخصی شهادت به وحدانيت خدا و نبوت پيغمبر گرامی اسلام داد بلافاصله بعد از آن به ولايت امير مومنان نيزشهادت بده سوال اینه: ذکر «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و يا « اَشْهَدُ عَلِىٌّ اَميرُ المُؤمِنين » و يا « اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » چه موقع به اذان اضافه شد؟ توسط چه کسی به اذان اضافه شد ؟ یعنی بعد از واقعه غدیر به اذان اضافه شده و تو زمان پیغمبر هم بلال حبشی تو اذان میگفته؟
اذان که پخش می شه عامه نمی دونن که این عبارت جز اذان نیست حتی بیشتر موذن ها هم نمیدونن چون کلا همشون یه جور اذان میگن پس اغلب تو جامعه فکر می کند که اذان حقیقی همین اذانیه که گفته میشه پس نهایتا بدعت میشه
گفتن آن به قصد جزئیّت، بدعت و حرام است یعنی چه؟
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||||
|
اطلاعات نویسنده |
سـوال از جنــاب عالمــانـه "شبــهه ای" در مورد ذکر« اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و...
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ۰۶:۰۷ بعد از ظهر
[1]
|
|||
ممنونم.یه شبهه دیگه ای هم که مطرح شده اینه که معنی اشهد ان علیا ولی الله چیه؟
ینی شهادت میدهم که علی سرپرست خداست؟ ولی در زبان عربی به چه معناییه؟دوست یا سرپرست؟ بماند که شبهه های قدیمی رو هم که گذاشتم هنوز جواب ندادین. می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
||||
|
اطلاعات نویسنده |
سـوال از جنــاب عالمــانـه "شبــهه ای" در مورد ذکر« اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و...
پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ۱۲:۰۲ قبل از ظهر
[2]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
1319
حالت :
ارسال ها :
681
محل سکونت : :
زیر سایه ی مرتضی علی هستم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
166
اعتبار کاربر :
6414
پسند ها :
744
تشکر شده : 307
|
جوابتون رو من میدم دوستان
به هيچ وجه بدعت نيست و در تواريخ مملو از اين است که در زمان پيامبر هم گفته مي شد گفتن اشهدان علی ولی الله در اذان از زبان علمای شیعه /1وقتي از آقاي خویي پرسيدن درباري اشهدان عليا ولي الله فرمودند: همانطور كه دين در غدير كامل شد اذان هم با گفتن اشهدا عليا ولب الله كامل ميشود /2 از اقاي قمي بزرگ پرسيدن ايشان فرمودند: ايشان فرمودند توهين است اگر بگويم اشهدا عليا ولي الله جزوه اذان است؟اذان جزوه آن است گفتن اشهدان علی ولی الله در زمان رسول الله /1شخصي به نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم آمده و گفت : اي رسول خدا ؛ ابو ذر در اذان بعد از شهادت به رسالت شهادت به ولايت علي مي دهد ؛ رسول خدا فرمودند : همين است ؛ آيا کلام من را در روز غدير خم فراموش کرديد که « هرکس که من مولاي اويم پس علي مولاي اوست »؟ السلافة في أمر الخلافة، ص 32. /2روایت است وقتی در غدیر مولاعلی معرفی شد سلمان اذان گفت و در آن اشهدا عليا ولي الله آورد عمر و ابوبكر آمدنند و گفتن رسو ال الله سلمان چه ميگويد؟ رسول خدا فرمود درست ميگويند السلافة في أمر الخلافة، ص 32. رسول خدا وحين يوحيا هست یعنی هرچي ميگه وحي است يعني خدا گفته تو اذان بگو ... هر کسی ظرفیت شنیدن هر مطلبی رو نداره و اگه شبهه ای توی ذهنتون اومد اول سعی کنید با مطاله و تحقیق جواب اون رو به دست بیارید و اگر هم جوابی بدست نیاوردید از یه عالم دینی (باسواد) بپرسید و بهتر بود اگه سوالی داشتید توی خصوصی از جناب عالمانه میپرسیدین.. می پسندم 4 0 4 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
سـوال از جنــاب عالمــانـه "شبــهه ای" در مورد ذکر« اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و...
پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ۰۱:۰۳ بعد از ظهر
[3]
|
|||
بانو
شماره عضویت :
1957
حالت :
ارسال ها :
863
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
124
اعتبار کاربر :
12898
پسند ها :
948
تشکر شده : 1235
|
نوشته شده توسط : محمد121 » جوابتون رو من میدم دوستان به هيچ وجه بدعت نيست و در تواريخ مملو از اين است که در زمان پيامبر هم گفته مي شد گفتن اشهدان علی ولی الله در اذان از زبان علمای شیعه /1وقتي از آقاي خویي پرسيدن درباري اشهدان عليا ولي الله فرمودند: همانطور كه دين در غدير كامل شد اذان هم با گفتن اشهدا عليا ولب الله كامل ميشود /2 از اقاي قمي بزرگ پرسيدن ايشان فرمودند: ايشان فرمودند توهين است اگر بگويم اشهدا عليا ولي الله جزوه اذان است؟اذان جزوه آن است گفتن اشهدان علی ولی الله در زمان رسول الله /1شخصي به نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم آمده و گفت : اي رسول خدا ؛ ابو ذر در اذان بعد از شهادت به رسالت شهادت به ولايت علي مي دهد ؛ رسول خدا فرمودند : همين است ؛ آيا کلام من را در روز غدير خم فراموش کرديد که « هرکس که من مولاي اويم پس علي مولاي اوست »؟ السلافة في أمر الخلافة، ص 32. /2روایت است وقتی در غدیر مولاعلی معرفی شد سلمان اذان گفت و در آن اشهدا عليا ولي الله آورد عمر و ابوبكر آمدنند و گفتن رسو ال الله سلمان چه ميگويد؟ رسول خدا فرمود درست ميگويند السلافة في أمر الخلافة، ص 32. رسول خدا وحين يوحيا هست یعنی هرچي ميگه وحي است يعني خدا گفته تو اذان بگو ... هر کسی ظرفیت شنیدن هر مطلبی رو نداره و اگه شبهه ای توی ذهنتون اومد اول سعی کنید با مطاله و تحقیق جواب اون رو به دست بیارید و اگر هم جوابی بدست نیاوردید از یه عالم دینی (باسواد) بپرسید و بهتر بود اگه سوالی داشتید توی خصوصی از جناب عالمانه میپرسیدین.. ممنون از توضیحتون بزرگوار اول تایپیک گفته بودم شاید برای بقیه ی کاربرا هم همچین سوالی پیش بیاد یا باهاش روبرو بشن بتونن جوابشو بدن وگرنه تمام این توضیحاتی که دادید رو وحتی بیشتر از اون رو هم مطالعه کردم ونظر بیشترمراجع رو هم خوندم اینم از نظر بيشتر مراجع آیه الله سيد علي سيستاني مسأله ۹٠۵ ـ «أَشْهَدُ أنَّ عَلِيّاً وَليُّ اللّهِ» جزء اذان و اقامه نيست ، و لى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهَ» به قصد قربت گفته شود . آیه الله مكارم شيرازي مسأله 843ـ «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنى گواهى مى دهم که على ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست.
آیه الله سيد صادق شيرازي
رسال عمليه صفحه 156: اَشْهَدُ اَنَّ عَليَّاً وَلىُّ اللهِ جزو اذان و اقامه نيست ولى خوب است بعد از اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللهِ به قصد قربت گفته شودمسأله 1000: « أشْهَدُ أنَّ عَلِياً وَلىُّ اللّه » جزو اذان و اقامه است. و در بعضى از روايات به آن اشاره شده است. استفتاء شماره 161: شهادت ثالثه جزء اذان و اقامه است به این معنی که بدون آن اذان و اقامه ناقص است. مرحوم آیه الله امام خميني ٩١٩ "اشهد ان عليا ولى الله" جزو اذان و اقامه نيست، ولى خوب است بعداز "اشهد ان محمدا رسول الله" به قصد قربت گفته شود. آیه الله سيد صادق روحاني مسأله 925 ـ مستحب است گفتن اشهد ان امير المؤمنين عليا ولي الله يا اشهد ان عليا اميرالمؤمنين وولي الله در اذان و اقامه، بعد از اشهد ان محمدا رسول الله، بلكه چون در اين ازمنه اين جمله جزء شعائر مذهب تشيع مى باشد و بعضى از فقهاء احتمال وجوب آن را داده اند، ترك نشود. آیه الله علوي گرگاني مسأله 928- «أشْهَدُ أنَّ عَلِيَّاً وَلِيُ اللّهِ» جزء اذان واقامه نيست، ولي خوب است بعد از «أشْهَدُأنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّه»، به قصد قربت گفته شود. آیه الله مظاهري مسئله 729- «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللَّهِ» جزو اذان و اقامه نيست ولى مستحب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَداً رَسُولُ اللَّهِ»، دو مرتبه گفته شود (مستحب در مستحب)، لكن چون فعلاً شعار شيعه است، بايد گفته شود. آیه الله وحيد خراساني مسأله ۹۲۸ ـ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیا وَلِی اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست ، ولى چون ولایت آن حضرت مكمّل دین است ، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمُّداً رَسُولُ اللّهِ» از أفضل قُربات است. آیه الله مجتبى تهرانى مسأله 919- وَ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه جزء اذان و اقامه نيست؛ ولى خوبست بعد از اشهد ان محمدا رسول اللّه، به قصد قربت گفته شود. آیه الله تقي مدرسي استفتاء شماره 153 فقها گفته اند كه شهادت سوم (اشهد ان علياً ولي الله) جزء اذان و اقامه نيست ولي شهادت به رسالت حضرت ختمى مرتبت را كامل مى كند و امروزه شعار شيعيان شده است. بنابراين اولى آن است كه به قصد رجاء مطلوبيت گفته شود. آیه الله سيد محمد حسيني شاهرودي مسأله 928) أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللّه جزء اذان و اقامه نيست. ولى خوبست بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ، به قصد قربت گفته شود. آیه الله عبدالكريم موسوي اردبيلي پاسخ : گفتن شهادت ثالثه در اذان و اقامه، به عنوان جزئيت جايز نيست؛ ولى گفتن در اذان و اقامه، به قصد قربت مطلقه، خوب است. آیه الله سبحاني مسأله 775)أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللّه جزو اذان و اقامه نيست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ، به قصد قربت مطلقه و زينت اذان و اقامه گفته شود. آیه الله صافي گلپايگاني مسأله928. «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِيُّ الله»جزو اذان و اقامه نيست، ولي خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله»، به قصد قربت گفته شود. آیه الله خامنه اي س 456: گفتن «أشهد أنّ علياً ولي الله» به عنوان شعار تشيع خوب و مهم است و بايد به قصد قربت مطلقه گفته شود، ولى جزو اذان و اقامه نيست. آیه الله نوري همداني (مساله 920) اشهدً انّ علياً وليً اللهِ جزء اذان و اقامه نيست ولي خوب است بعد از اشهدً انّ محمداً رسولُ اللهِ، به قصد قربت گفته شود. و چون در امثال زمان ما، شعا ر تشيع محسوب مي شود در هر جا که اظهار اين شعار مستحسن و لازم باشد، گفتن آن هم مستحسن و لازم است. مرحوم آیه الله بروجردي مسأله 928- «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیاً وَلِی اللهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللهِ» به قصد قربت گفته شود. مرحوم آیه الله سيد محمد شيرازي مسأله 1000: (أشْهَدُ أنَّ عَلِياً وَليُّ الله) جزو اذان و اقامه است. و در رواياتى به آن اشاره شده كه در (الفقه) بيان نموده ايم. مرحوم آیه الله بهجت اذان و اقامه مسأله« 36 » بعيد نيست مستحب بودن اقرار به ولايت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليه السلام در اذان مستحبى، در صورتى كه به نيّت مطلوب بودن گفته شود ، به عبارات مختلفى كه در « نهايه » و « فقيه » و « احتجاج » نقل شده است كه « اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » و يا « عَلِىٌّ اَميرُ المُؤمِنين » و يا به عبارت « اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِىُّ اللّه » باشد ، و اما اقرار به ولايت اگر چه در غير اذان باشد خوب است ، پس احتياج به دليل مخصوص ندارد؛ و كاملترين عبارتى كه در اينجا گفته مى شود آن است كه اقرار به خليفه بودن يا وصى بودن حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام و ائمه طاهرين عليهم السلام در آن باشد. مرحوم آیه الله ميرزا جواد تبريزي مـسـالـه 928 : اشهد ان عليا ولى اللّه جزو اذان و اقامه نيست , ولى خوب است بعد از اشهد ان محمدا رسول اللّه به قصد قربت گفته شود. مرحوم آیه الله فاضل لنكراني از همه شما بزرگواران عذر میخوام بابت این شبهه ای که تو انجمن گذاشتم ووقتتون رو گرفتم
ویرایش ارسال توسط : یازهرااا
در تاریخ : پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ۰۲:۳۴ بعد از ظهر می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
برچسب ها
|
سـوال ، از ، جنــاب ، عالمــانـه ، "شبــهه ، ای" ، در ، مورد ، ذکر« ، اَشْهَدُ ، اَنَّ ، عَلِيّا ، وَلِىُّ ، اللّه ، و... ، |
|