حجاب در نماز:
پس هم مخاطب مقدس است، هم زایر مقدس است و هم محل زیارت و هم خود نماز. لذا همه از حرمتهای خاص خود بر خوردار هستند. پس ادب تقدس را نیز خودش یاد میدهد و میفرماید: نمازگزار باید کفشهایش را در بیاورد – بدنش پاک باشد – وضو بسازد - لباس نمازگزار باید پاک باشد – سجاده یا محل قیام، رکوع و سجدهاش پاک باشد، مال غیر نباشد، جای غصبی نباشد و ... .
از جمله فرمود: چه مرد و چه زن در بهترین صورت که نماد کمال اوست در مقابل من بایستد. مرد بهترین لباسهایش را بپوشد – بوی خوش استعمال کند – موها و محاسنش را آراسته کند – انگشتر به انگشت بزند و ...، زن نیز آرایش کند و حجاب بگذارد.
بدیهی است که کاملترین صورت انسان، صورت اجتماعی اوست و نه صورت فردی و خصوصیاش. مرد در خانه با پیژامه و پیراهن زیر نیز راه میرود، زن با لباس خواب نیز راه میرود، چه بسا دست و صورتشان تمیز و موهایشان آراسته نباشد و حتی کثیف هم شده باشند، اما بدیهی است که با این وضعیت در اجتماع حضور نمییابند و صورت کامل و زیبایشان وقتی است که در اجتماع حضور مییابند، به ویژه اجتماعی که برای آن حرمت و ارزش ویژهای قایل هستند.
امام حسن مجتبی علیهالسلام خود را برای نماز بسیار آراسته و خوشبو نمود و کسی پرسید حالا چرا این قدر خود را آراسته کردید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. فرمود: خدا دوست دارد بندهی خود را زیبا ببیند.
بدیهی است که اگر منظور از حجاب زن در نماز پوشش از نامحرم بود، نمیفرمود که آرایش به هنگام نماز مستحب است. چرا که آرایش مقابل نامحرم حرام است و حرمت آن به این خاطر نیست که کار بدی است، بلکه به این خاطر است که زن زیباتر و جذابتر میشود و مرد نامحرم را به خود جذب و تحریک میکند. اما خدا میفرماید چه مرد و چه زن، با کاملترین صورت نزد من بایستند.
مخلوق و بندهی برگزیده خدا، با اراده خود، با این شکل باطنی و ظاهری که در مقابل خدا میایستد، در واقع خود را به خدایش عرضه میکند و نشان میدهد که قدردان و شاکر همه نعمات اوست. هم قدر عقل و قلب را میداند و با شناخت صحیح و خلوص نیت نماز میخواند و هم قدر مواهب دنیوی، سلامت جسم و نقش اجتماعیاش را در این کارگاه هستی میداند. نشان میدهد که حقوق الهی را میداند و مجری آنها در زمین است.