انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
لیست برنامه ختم قرآن یاران منتظر ..:||:.. پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » نهج البلاغه » حکمت ها » حکمت 8 تا 14



حکمت 8 تا 14

  حکمت 8 : شگفتى هاى تن آدمي (علمى ، فيزيولوژى انسانى) وَ قَالَ [عليه السلام] اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ . امام علیه السلام  فرمود: از این انسان تعجب کنید که  با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!
p;lj 8 jh 14


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد
صفحه 1 از 2 < 1 2 > آخرین »


اطلاعات نویسنده
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۱۵ قبل از ظهر
|


 

حکمت 8 :

شگفتى هاى تن آدمي (علمى ، فيزيولوژى انسانى)

وَ قَالَ [عليه السلام] اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ .

امام علیه السلام  فرمود:

از این انسان تعجب کنید که  با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!

















12 تشکر شده از کاربر حافظ حکمت های نهج البلاغه برای ارسال مفید :
مهدی313 , محمدELE , کوثر , sadaf , صبا , یازهرااا , شیدای شهادت , فاطمه 1 , بهار14 , تلاطم خاموش , پسرآفتاب , ye adam ,



  می پسندم 5     0  5 
 
 
تعداد پسند های ( 5 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر


    * پاسخ با بیشترین پسند
  1. پسندها :5 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  2. پسندها :4 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  3. پسندها :4 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  4. پسندها :4 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
  5. پسندها :3 برای اطلاع از پاسخ با بیشترین پسند ،دراین موضوع کلیک کنید
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۰۴:۰۰ قبل از ظهر نمایش پست [1]
عضو
rating
شماره عضویت : 1
حالت :
ارسال ها : 2117
محل سکونت : : مشهد
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1242
دعوت شدگان : 13
اعتبار کاربر : 28299
پسند ها : 3480
محل سکونت : mashhad.jpg
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (9).jpg
تشکر شده : 4639
وبسایت من : وبسایت من




 

 حکمت 9 :

شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي،سياسى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ .

امام علیه السلام  فرمود:

چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد ، و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند.




  می پسندم 5     0  5 
 
 
تعداد پسند های ( 5 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ۰۱:۰۰ بعد از ظهر نمایش پست [2]


 

 حکمت 10 :

روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [عليه السلام] خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ .

امام علیه السلام  فرمود:

 با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مْرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند.




ویرایش ارسال توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه
در تاریخ : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۲:۱۳ قبل از ظهر



  می پسندم 4     0  4 
 
 
تعداد پسند های ( 4 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۲:۱۲ قبل از ظهر نمایش پست [3]


 

 حکمت 11 :

روش برخورد با دشمن (سياسى ، اخلاقى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ .

امام علیه السلام  فرمود:

 اگر بر دشمنت دست يافتى ، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.




  می پسندم 4     0  4 
 
 
تعداد پسند های ( 4 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۵۹ بعد از ظهر نمایش پست [4]


 

 حکمت 12 :

آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى)

وَ قَالَ [عليه السلام] أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ .

امام علیه السلام  فرمود:

ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد.




  می پسندم 3     0  3 
 
 
تعداد پسند های ( 3 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ۰۴:۳۹ قبل از ظهر نمایش پست [5]
عضو
rating
شماره عضویت : 1
حالت :
ارسال ها : 2117
محل سکونت : : مشهد
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1242
دعوت شدگان : 13
اعتبار کاربر : 28299
پسند ها : 3480
محل سکونت : mashhad.jpg
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (9).jpg
تشکر شده : 4639
وبسایت من : وبسایت من




 

 حکمت 13 :

روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.

امام علیه السلام  فرمود:

چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.




  می پسندم 2     0  2 
 
 
تعداد پسند های ( 2 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۳:۲۱ قبل از ظهر نمایش پست [6]


 

 حکمت 14 :

روش برخورد با خويشاوندان (اخلاقى ، معنوى)

وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ .

امام علیه السلام  فرمود:

كسى را كه نزديكانش واگذارند ، بيگانه او را پذيرا مى گردد.




  می پسندم 1     0  1 
 
 
تعداد پسند های ( 1 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۰۶ بعد از ظهر نمایش پست [7]
عضو
rating
شماره عضویت : 2179
حالت :
ارسال ها : 1483
محل سکونت : : هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 379
اعتبار کاربر : 14272
پسند ها : 1053
حالت من :  Shad.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (14).jpg
تشکر شده : 1280



نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه »


 

حکمت 8 :

شگفتى هاى تن آدمي (علمى ، فيزيولوژى انسانى)

وَ قَالَ [عليه السلام] اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ .

امام علیه السلام  فرمود:

از این انسان تعجب کنید که  با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!




از چند چیز ساده پیه ، گوشت، استخوان و منفذی کوچک که به دست سازنده ای بزرگ و تدبیرگری حکیم آفریده شده ، کارهایی بزرگ ساخته است . سادگی جنس این اعضا بر بی اهمیتی دلالت ندارد بلکه آنها ابزارهای ادراکات حسی آدمی هستند . عظمت و ارزش این وسایل ارتباطی وقتی معلوم میشود که توان یکی از آنها کم یا در انجام دادن کارهایشان خلل ایجاد شود و قدرت خود را کاملا از دست دهند. عملکرد این اعضای کوچک ، بزرگ تر از کار یک فرستنده بزرگ رادیویی و گیرنده تصاویر است.
ما چگونه ادراک میکنیم؟
دانشمندان متحیرند که انسان چگونه تصویری را که بر روی شبکیه چشم می افتد تحلیل و بررسی و درک میکند و یا وقتی ارتجاعات مختلف و امواج کوبنده بر پرده صماخ گوش اثر میگذارند، چگونه مغز و روح آنها را از هم تشخیص می دهد و میتواند بفهمد که آنها چه هستند و چه میگویند.
جالب تر آنکه بدن انسان بدون اراده  مستقیم او می تواند در حال خواب و در همه حالات بیداری ، کار رساندن هوا به بدن را انجام دهد. دانشمندان تبدیل تصاویر و صداها و یا تبدیل تحلیلات مغز را به سخن و گفته ها به وسیله سیستم عصبی بدن می دانندولی باز هم چگونگی آن مشخص نگشته است.
عظمت تمام کارها با وجود کوچکی و ظرافت ابزارهای آنها به انسان میگوید که او بسیار ظریف و ضعیف است پس باید از مرکب غرورش پایین آید.
انسان ضعیف آفریده شده است(سوره آل عمران آیه 28)


شگفت آرید بر انسانی که پیهی بود بینا /سخن گوید لحمی، بشنود با استخوانی نغمه دنیا
برآرد دم ز یک سوراخ مبهم بر سر بینی/ که گر بندد برآید جان شیرینش ز سر تا پا











  می پسندم        0 
















امضای کاربر : ye adam

خداروشکر



Thank GOD





 

گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۱۰ بعد از ظهر نمایش پست [8]
عضو
rating
شماره عضویت : 2179
حالت :
ارسال ها : 1483
محل سکونت : : هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 379
اعتبار کاربر : 14272
پسند ها : 1053
حالت من :  Shad.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (14).jpg
تشکر شده : 1280



نوشته شده توسط : admin »


 

 حکمت 9 :

شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي،سياسى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ .

امام علیه السلام  فرمود:

چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد ، و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند.





چو دنیا رو کند با کس دهد خوبیش از هر کس / چو برگردد برد زیبایی و سازد  ِورا چون خس
 
مفهوم آن است که عقل برخی در چشمانشان است و به سبب داشتن دیدگاه مادی هر گاه مال و مقام و محاسن دنیوی به کسی رو کند صفات او را هر چند پست باشد عالی می پندارند و هر زمان دنیا به کسی پشت نماید خوبیهای او را هم بد می انگارند.
گاهی مردم کسی را که اسراف میکند اهل جود و کرم می پندارند ، شخص گستاخ را شجاع میدانند و حتی نادان را عالم و بی حیا را عفیف می نامند نمونه ها ی امروز ی این رفتار در آمریکا و دنیای غرب است که ثروت و قدرت مردمانشان را خوب و با فرهنگ و ممالکشان را بهشت برآورده شدن آرزوها جلوه داده اند.





 


  می پسندم        0 
















امضای کاربر : ye adam

خداروشکر



Thank GOD





 

گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۱۷ بعد از ظهر نمایش پست [9]
عضو
rating
شماره عضویت : 2179
حالت :
ارسال ها : 1483
محل سکونت : : هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 379
اعتبار کاربر : 14272
پسند ها : 1053
حالت من :  Shad.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (14).jpg
تشکر شده : 1280



نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه »


 

 حکمت 10 :

روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى)

وَ قَالَ [عليه السلام] خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ .

امام علیه السلام  فرمود:

 با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مْرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند.





به مردم در آمیز با مهر و یاری/ که مرده ات گریه آرند و زاری
و گر زنده مانی چو پروانه گردت / برآیند و سوزند از شرمساری

 
همیشه نمیتوان همه مردم را راضی کرد ولی با خوش رفتاری می توان آنها را تحت تاثیر قرار داد .
شیوه مدارا با مردم و مردم داری امامان بسیار جالب توجه است:
چنین رفتاری درباره حضرت سید الشهدا علیه السلام نیز نقل شده است.
شخصی از اهل شام که به مدینه آمده بود چشمش به مردی افتاد که در کناری نشسته بود. پرسید این مرد کیست؟
گفته شد حسین بن علی بن ابی طالب است.
بر اثر تبلیغات فراوان معاویه که در شام بر ضد اهل بیت علیه السلام صورت گرفته بود ، آن مرد همین که امام را شناخت هر چه می توانست دشنام نثار امام حسین علیه السلام کرد....همین که هر چه در دل داشت بر زبان آورد و عقده اش گشوده شد
امام بدون هیچ ناراحتی و خشمی نگاهی پر مهر و عطوفت به او کرد و پس از خواندن چند آیه درباره حسن خلق و عفو و اغماض به او فرمود: ما برای هر نوع کمک و خدمت به تو آماده ایم ...
آن گاه فرمود : اگر به پول و پوشاک نیاز داری می توانیم به تو کمک کنیم و در خانه خود از تو پذیرایی نماییم......مرد شامی با دیدن این همه مهر، چنان منقلب شد که گفت : آرزو داشتم در آن وقت من به زمین فرو می رفتم و این چنین گستاخی نمی کردم . تا آن ساعت کسی از حسین و پدرش مبغوض تر نبود اما پس از آن زمان ، کسی نزد من از او و پدرش محبوب تر نیست.







  می پسندم        0 
















امضای کاربر : ye adam

خداروشکر



Thank GOD





 

گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۴۶ بعد از ظهر نمایش پست [10]
عضو
rating
شماره عضویت : 2179
حالت :
ارسال ها : 1483
محل سکونت : : هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 379
اعتبار کاربر : 14272
پسند ها : 1053
حالت من :  Shad.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (14).jpg
تشکر شده : 1280



نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه »


 

 حکمت 11 :

روش برخورد با دشمن (سياسى ، اخلاقى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ .

امام علیه السلام  فرمود:

 اگر بر دشمنت دست يافتى ، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.





شکر نعمت نعمتت افزون کند /کفر نعمت از کفت بیرون کند
 
از آنجا که قدرت و تسلط بر دشمن نعمتی از جانب خداست و تشکر از منعم واجب است ، شکرانه نعمت قدرت هم واجب خواهد بود و چون شکر نعمت برخورداری از قدرت با عفو ملازم است پس عفو واجب می باشد . حکم اسلامی عفو اسیران و نکشتن آنها از همین باب است.
کفران نعمت قدرت، انتقام جویی ست و به همان اندازه مذموم است و حتی موجب از دست رفتن این نعمت می شود ( طبق سوره ابراهیم آیه 7).
صرف نظر کردن از دشمن وقتی سودمند است که آزادی اش به صلاح جامعه باشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند:
منادی در روز قیامت صدا میزند: هر که اجر و پاداشی بر خدا دارد بایستد، و نمی ایستند مگر گذشت کنندگان .
همچنین در سوره شورا آیه 40  نوشته شده: پس هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او با خداست.
در کجا نمی توان عفو کرد؟
مورد عفو جایی ست که حقوق شخصی در میان باشد اما در زمانی که باید حدود الهی اجرا و حقوق مردم پرداخت شود و قوانین دین برقرار گردد، نمیتوان ذره ای در آن قصور نمود. مگر اینکه حفظ مصالح دیگری در میان باشد که آن هم فقط به تشخیص و اذن امام مسلمانان یا حاکم شرع عادل امکان پذیر است.

 





 


  می پسندم        0 
















امضای کاربر : ye adam

خداروشکر



Thank GOD





 

گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۷:۱۲ بعد از ظهر نمایش پست [11]
عضو
rating
شماره عضویت : 2179
حالت :
ارسال ها : 1483
محل سکونت : : هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 379
اعتبار کاربر : 14272
پسند ها : 1053
حالت من :  Shad.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (14).jpg
تشکر شده : 1280



نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه »


 

 حکمت 12 :

آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى)

وَ قَالَ [عليه السلام] أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ .

امام علیه السلام  فرمود:

ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد.




اخوان به معنای برادران دینی ( طبق سوره حجرات آیه 10 ) و یا دوستان راستین است .
منظور آن برقراری ارتباط با مردم از طریق مکارم اخلاق برای به دست آوردن دوستانی مناسب و برادران دینی لایق از میان آنهاست.
دوستانی که حد برادری را نگه دارند و در حفظ حقوق اخوت پایدار باشند . اصولا حقیقت دوستی راستین، جز حالت برادری نیست و دوستان خوب برای هم مانند برادران دلسوز هستند.
گفته اند : دوست تو همچون وصله ای برای پیراهن توست بنگر که پیراهنت را با چه وصله میکنی. همان گونه که بین وصله و خود لباس در رنگ و جنس باید همخوانی داشته باشد ، بین ما و دوستانمان هم باید سنخیت باشد و قبل از هر چیز آنها را ارزشسابی نمود.
در دوست یابی حسن معاشرت اهمیت زیادی دارد .چ بسا سبقت گرفتن در سلام و تحنیت بر دیگران ، دیدار با آنها به هنگام سلامت و عیادتشان در زمان بیماری ، موجب یافتن دوستانی صمیمی شود.
همان گونه که مال به دست آمده باید نگهداری شود ....دوست نیز با حسن رابطه و حفظ روابط باید نگهداری شود.
امام صادق علیه السلام : برای هر چیزی زیوری است و زیور مرد، دوستان اوست.( شرح زمانی جلد4 ص16)




  می پسندم        0 
















امضای کاربر : ye adam

خداروشکر



Thank GOD





 

گزارش پست !

اطلاعات نویسنده
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۷:۳۹ بعد از ظهر نمایش پست [12]
عضو
rating
شماره عضویت : 2179
حالت :
ارسال ها : 1483
محل سکونت : : هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 379
اعتبار کاربر : 14272
پسند ها : 1053
حالت من :  Shad.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (14).jpg
تشکر شده : 1280



نوشته شده توسط : admin »


 

 حکمت 13 :

روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى)

وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.

امام علیه السلام  فرمود:

چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.




حضرت علی علیه السلام در این حکمت نمی فرمایند با شکر نکردن نعمتها از دستتان می رود بلکه می فرمایند اگر کم شکر کنید نعمتهای بعدی نمی رسند.
سخن از شکر نکردن و کم شدن نعمتها نیست بلکه سخن از زیاد نشدن نعمت به سبب کم شکر نمودن است.
پس عامل نزول نعمتها خود بندگان هستند چونمخازن نعمتهای الهی تمام شدنی نیست و هم فیض الهی که خداوند کریم ، بخشنده و فیاض است.
اگر شکر گذاری کنید بر شما خواهم افزود (سوره ابراهیم آیه 7).
موانع نزول نعمت:
1. کفران نعمت
2.گناهان

برخی معاصی اثر خاصی دارند و موجب تغییر نعمت می شوند ...تظاهر به نداشتن و فقر؛پست و کوچک شمردن نعمت و برتری جستن بر مردم از این گناهان است.
نکته دیگر آنکه هر نعمتی شکر مخصوص به خود و متناسب با همان نعمت را دارد.




 


  می پسندم        0 
















امضای کاربر : ye adam

خداروشکر



Thank GOD





 

گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد
صفحه 1 از 2 < 1 2 > آخرین »



برچسب ها
حکمت ، تا ،

« حکمت 1 تا 7 | حکمت 15 تا 21 »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 06:55 بعداز ظهر