آخرین ارسال ها |
نوار پیام ها |
مدیریت پیام ها |
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
اطلاعات نویسنده |
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۱۵ قبل از ظهر
|
|||||
مدیر انجمن حکمت ها
شماره عضویت :
2033
حالت :
ارسال ها :
15
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
6
اعتبار کاربر :
350
پسند ها :
48
تشکر شده : 42
|
حکمت 8 : شگفتى هاى تن آدمي (علمى ، فيزيولوژى انسانى) وَ قَالَ [عليه السلام] اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ . امام علیه السلام فرمود:
از این انسان تعجب کنید که با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!
می پسندم 5 0 5 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر
|
|||||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ۰۴:۰۰ قبل از ظهر
[1]
|
||
حکمت 9 : شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي،سياسى) وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ . امام علیه السلام فرمود:
چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد ، و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند.
می پسندم 5 0 5 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ۰۱:۰۰ بعد از ظهر
[2]
|
||
مدیر انجمن حکمت ها
شماره عضویت :
2033
حالت :
ارسال ها :
15
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
6
اعتبار کاربر :
350
پسند ها :
48
تشکر شده : 42
|
حکمت 10 : روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى) وَ قَالَ [عليه السلام] خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ . امام علیه السلام فرمود:
با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مْرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند.
ویرایش ارسال توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه
در تاریخ : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۲:۱۳ قبل از ظهر می پسندم 4 0 4 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۰۲:۱۲ قبل از ظهر
[3]
|
||
مدیر انجمن حکمت ها
شماره عضویت :
2033
حالت :
ارسال ها :
15
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
6
اعتبار کاربر :
350
پسند ها :
48
تشکر شده : 42
|
حکمت 11 : روش برخورد با دشمن (سياسى ، اخلاقى) وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ . امام علیه السلام فرمود:
اگر بر دشمنت دست يافتى ، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.
می پسندم 4 0 4 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ۱۱:۵۹ بعد از ظهر
[4]
|
||
مدیر انجمن حکمت ها
شماره عضویت :
2033
حالت :
ارسال ها :
15
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
6
اعتبار کاربر :
350
پسند ها :
48
تشکر شده : 42
|
حکمت 12 : آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) وَ قَالَ [عليه السلام] أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ . امام علیه السلام فرمود:
ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد.
می پسندم 3 0 3 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ۰۴:۳۹ قبل از ظهر
[5]
|
||
حکمت 13 : روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ. امام علیه السلام فرمود:
چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.
می پسندم 2 0 2 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ۰۳:۲۱ قبل از ظهر
[6]
|
||
مدیر انجمن حکمت ها
شماره عضویت :
2033
حالت :
ارسال ها :
15
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
6
اعتبار کاربر :
350
پسند ها :
48
تشکر شده : 42
|
حکمت 14 : روش برخورد با خويشاوندان (اخلاقى ، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ . امام علیه السلام فرمود:
كسى را كه نزديكانش واگذارند ، بيگانه او را پذيرا مى گردد.
می پسندم 1 0 1 تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر |
||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۰۶ بعد از ظهر
[7]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14284
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1282
|
نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه » حکمت 8 : شگفتى هاى تن آدمي (علمى ، فيزيولوژى انسانى) وَ قَالَ [عليه السلام] اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ . امام علیه السلام فرمود:
از این انسان تعجب کنید که با پاره اى " پى " مى نگرد ، و با " گوشت " سخن مى گويد . و با " استخوان " مى شنود ، و از " شكافى " نَفس مى كشد!!
از چند چیز ساده پیه ، گوشت، استخوان و منفذی کوچک که به دست سازنده ای بزرگ و تدبیرگری حکیم آفریده شده ، کارهایی بزرگ ساخته است . سادگی جنس این اعضا بر بی اهمیتی دلالت ندارد بلکه آنها ابزارهای ادراکات حسی آدمی هستند . عظمت و ارزش این وسایل ارتباطی وقتی معلوم میشود که توان یکی از آنها کم یا در انجام دادن کارهایشان خلل ایجاد شود و قدرت خود را کاملا از دست دهند. عملکرد این اعضای کوچک ، بزرگ تر از کار یک فرستنده بزرگ رادیویی و گیرنده تصاویر است. ما چگونه ادراک میکنیم؟ دانشمندان متحیرند که انسان چگونه تصویری را که بر روی شبکیه چشم می افتد تحلیل و بررسی و درک میکند و یا وقتی ارتجاعات مختلف و امواج کوبنده بر پرده صماخ گوش اثر میگذارند، چگونه مغز و روح آنها را از هم تشخیص می دهد و میتواند بفهمد که آنها چه هستند و چه میگویند. جالب تر آنکه بدن انسان بدون اراده مستقیم او می تواند در حال خواب و در همه حالات بیداری ، کار رساندن هوا به بدن را انجام دهد. دانشمندان تبدیل تصاویر و صداها و یا تبدیل تحلیلات مغز را به سخن و گفته ها به وسیله سیستم عصبی بدن می دانندولی باز هم چگونگی آن مشخص نگشته است. عظمت تمام کارها با وجود کوچکی و ظرافت ابزارهای آنها به انسان میگوید که او بسیار ظریف و ضعیف است پس باید از مرکب غرورش پایین آید. انسان ضعیف آفریده شده است(سوره آل عمران آیه 28)
شگفت آرید بر انسانی که پیهی بود بینا /سخن گوید لحمی، بشنود با استخوانی نغمه دنیا
برآرد دم ز یک سوراخ مبهم بر سر بینی/ که گر بندد برآید جان شیرینش ز سر تا پا
می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۱۰ بعد از ظهر
[8]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14284
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1282
|
نوشته شده توسط : admin » حکمت 9 : شناخت ره آورد اقبال و ادبار دنيا (اجتماعي،سياسى) وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ . امام علیه السلام فرمود:
چون دنيا به كسى روى آورد ، نيكى هاى ديگران را به او عاريت دهد ، و چون از او روى برگرداند خوبى هاى او را نيز بربايند.
چو دنیا رو کند با کس دهد خوبیش از هر کس / چو برگردد برد زیبایی و سازد ِورا چون خس
مفهوم آن است که عقل برخی در چشمانشان است و به سبب داشتن دیدگاه مادی هر گاه مال و مقام و محاسن دنیوی به کسی رو کند صفات او را هر چند پست باشد عالی می پندارند و هر زمان دنیا به کسی پشت نماید خوبیهای او را هم بد می انگارند.گاهی مردم کسی را که اسراف میکند اهل جود و کرم می پندارند ، شخص گستاخ را شجاع میدانند و حتی نادان را عالم و بی حیا را عفیف می نامند نمونه ها ی امروز ی این رفتار در آمریکا و دنیای غرب است که ثروت و قدرت مردمانشان را خوب و با فرهنگ و ممالکشان را بهشت برآورده شدن آرزوها جلوه داده اند. می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۱۷ بعد از ظهر
[9]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14284
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1282
|
نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه » حکمت 10 : روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى) وَ قَالَ [عليه السلام] خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ . امام علیه السلام فرمود:
با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مْرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند.
به مردم در آمیز با مهر و یاری/ که مرده ات گریه آرند و زاری
همیشه نمیتوان همه مردم را راضی کرد ولی با خوش رفتاری می توان آنها را تحت تاثیر قرار داد .و گر زنده مانی چو پروانه گردت / برآیند و سوزند از شرمساری شیوه مدارا با مردم و مردم داری امامان بسیار جالب توجه است: چنین رفتاری درباره حضرت سید الشهدا علیه السلام نیز نقل شده است. شخصی از اهل شام که به مدینه آمده بود چشمش به مردی افتاد که در کناری نشسته بود. پرسید این مرد کیست؟ گفته شد حسین بن علی بن ابی طالب است. بر اثر تبلیغات فراوان معاویه که در شام بر ضد اهل بیت علیه السلام صورت گرفته بود ، آن مرد همین که امام را شناخت هر چه می توانست دشنام نثار امام حسین علیه السلام کرد....همین که هر چه در دل داشت بر زبان آورد و عقده اش گشوده شد امام بدون هیچ ناراحتی و خشمی نگاهی پر مهر و عطوفت به او کرد و پس از خواندن چند آیه درباره حسن خلق و عفو و اغماض به او فرمود: ما برای هر نوع کمک و خدمت به تو آماده ایم ... آن گاه فرمود : اگر به پول و پوشاک نیاز داری می توانیم به تو کمک کنیم و در خانه خود از تو پذیرایی نماییم......مرد شامی با دیدن این همه مهر، چنان منقلب شد که گفت : آرزو داشتم در آن وقت من به زمین فرو می رفتم و این چنین گستاخی نمی کردم . تا آن ساعت کسی از حسین و پدرش مبغوض تر نبود اما پس از آن زمان ، کسی نزد من از او و پدرش محبوب تر نیست. می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۶:۴۶ بعد از ظهر
[10]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14284
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1282
|
نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه » حکمت 11 : روش برخورد با دشمن (سياسى ، اخلاقى) وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ . امام علیه السلام فرمود:
اگر بر دشمنت دست يافتى ، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.
شکر نعمت نعمتت افزون کند /کفر نعمت از کفت بیرون کند
از آنجا که قدرت و تسلط بر دشمن نعمتی از جانب خداست و تشکر از منعم واجب است ، شکرانه نعمت قدرت هم واجب خواهد بود و چون شکر نعمت برخورداری از قدرت با عفو ملازم است پس عفو واجب می باشد . حکم اسلامی عفو اسیران و نکشتن آنها از همین باب است.
کفران نعمت قدرت، انتقام جویی ست و به همان اندازه مذموم است و حتی موجب از دست رفتن این نعمت می شود ( طبق سوره ابراهیم آیه 7). صرف نظر کردن از دشمن وقتی سودمند است که آزادی اش به صلاح جامعه باشد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند: منادی در روز قیامت صدا میزند: هر که اجر و پاداشی بر خدا دارد بایستد، و نمی ایستند مگر گذشت کنندگان . همچنین در سوره شورا آیه 40 نوشته شده: پس هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او با خداست. در کجا نمی توان عفو کرد؟ مورد عفو جایی ست که حقوق شخصی در میان باشد اما در زمانی که باید حدود الهی اجرا و حقوق مردم پرداخت شود و قوانین دین برقرار گردد، نمیتوان ذره ای در آن قصور نمود. مگر اینکه حفظ مصالح دیگری در میان باشد که آن هم فقط به تشخیص و اذن امام مسلمانان یا حاکم شرع عادل امکان پذیر است. می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۷:۱۲ بعد از ظهر
[11]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14284
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1282
|
نوشته شده توسط : حافظ حکمت های نهج البلاغه » حکمت 12 : آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى) وَ قَالَ [عليه السلام] أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ . امام علیه السلام فرمود:
ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد.
اخوان به معنای برادران دینی ( طبق سوره حجرات آیه 10 ) و یا دوستان راستین است . منظور آن برقراری ارتباط با مردم از طریق مکارم اخلاق برای به دست آوردن دوستانی مناسب و برادران دینی لایق از میان آنهاست. دوستانی که حد برادری را نگه دارند و در حفظ حقوق اخوت پایدار باشند . اصولا حقیقت دوستی راستین، جز حالت برادری نیست و دوستان خوب برای هم مانند برادران دلسوز هستند. گفته اند : دوست تو همچون وصله ای برای پیراهن توست بنگر که پیراهنت را با چه وصله میکنی. همان گونه که بین وصله و خود لباس در رنگ و جنس باید همخوانی داشته باشد ، بین ما و دوستانمان هم باید سنخیت باشد و قبل از هر چیز آنها را ارزشسابی نمود. در دوست یابی حسن معاشرت اهمیت زیادی دارد .چ بسا سبقت گرفتن در سلام و تحنیت بر دیگران ، دیدار با آنها به هنگام سلامت و عیادتشان در زمان بیماری ، موجب یافتن دوستانی صمیمی شود. همان گونه که مال به دست آمده باید نگهداری شود ....دوست نیز با حسن رابطه و حفظ روابط باید نگهداری شود. امام صادق علیه السلام : برای هر چیزی زیوری است و زیور مرد، دوستان اوست.( شرح زمانی جلد4 ص16) می پسندم 0
|
|||
|
اطلاعات نویسنده |
حکمت 8 تا 14
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۷:۳۹ بعد از ظهر
[12]
|
|||
عضو
شماره عضویت :
2179
حالت :
ارسال ها :
1483
محل سکونت : :
هر جا خدا بگه اونجام....بچشم
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان :
379
اعتبار کاربر :
14284
پسند ها :
1053
تشکر شده : 1282
|
نوشته شده توسط : admin » حکمت 13 : روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى) وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ. امام علیه السلام فرمود:
چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.
حضرت علی علیه السلام در این حکمت نمی فرمایند با شکر نکردن نعمتها از دستتان می رود بلکه می فرمایند اگر کم شکر کنید نعمتهای بعدی نمی رسند. سخن از شکر نکردن و کم شدن نعمتها نیست بلکه سخن از زیاد نشدن نعمت به سبب کم شکر نمودن است. پس عامل نزول نعمتها خود بندگان هستند چونمخازن نعمتهای الهی تمام شدنی نیست و هم فیض الهی که خداوند کریم ، بخشنده و فیاض است. اگر شکر گذاری کنید بر شما خواهم افزود (سوره ابراهیم آیه 7). موانع نزول نعمت: 1. کفران نعمت 2.گناهان برخی معاصی اثر خاصی دارند و موجب تغییر نعمت می شوند ...تظاهر به نداشتن و فقر؛پست و کوچک شمردن نعمت و برتری جستن بر مردم از این گناهان است. نکته دیگر آنکه هر نعمتی شکر مخصوص به خود و متناسب با همان نعمت را دارد. می پسندم 0
|
|||
|
امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد |
|
برچسب ها
|
حکمت ، تا ، |
|