انجمن یاران منتظر

ختم قرآن



آخرین ارسال ها
پروژه کرونا(COVID 19) ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین امسال اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. تا حالا به لحظه تحویل سال 1450 فکر کردید!!؟؟ ..:||:.. Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ سفره هفت سین سال 1395 اعضای انجمن یاران منتظر Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ..:||:.. اگر بفهمید بیشتر از یک هفته دیگر زنده نیستید، چی کار می کنید؟! ..:||:.. **متن روز پدر و روز مرد** ..:||:.. الان چتونه؟ ..:||:.. 🔻هدیه‌ تحقیرآمیز کِندی ..:||:.. ღ ღ ღتبریک ازدواج به دوست خوبم هستی2013 جان عزیز ღ ღ ღ ..:||:.. اینجا گناه ممنوع ..:||:..

نوار پیام ها
( یسنا : ▪️خــداحافظ مُــــحَرَّم 😭 نمى دانم سال دیگر دوباره تو را خواهم دید یا نه؟!... 🖤اما اگر وزیدى و از سَرِ کوى من گذشتى، سلامَم را به اربابم برسان... ◾️ بگو همیشه برایَت مشکى به تَن مى کرد و دوست داشت نامَش با نام تو عجین شود!... ◾️بگو گرچه جوانى مى کرد، اما به سَرِ سوزنى ارادتش هم که شده، تو را از تَهِ دل دوست داشت... ◼️با چاى روضه تو و نذری ات، صفا مى کرد و سَرَش درد مى کرد براى نوکرى... 🏴 مُحَرَّم جان؛ تو را به خدا مى سپارم... و دلم شور مى زند براى \"صَفر\"ى که دارد از \"سَفَر\" مى رسد... # )     ( سینا : حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها): «ما جَعَلَ اللّه ُ بَعدَ غَدیرِخُمٍّ مِن حُجَّةٍ و لاعُذرٍ؛ خداوند پس از غدیرخم برای کسی حجّت و عذری باقی نگذاشت.» «دلائل الإمامَه، ص 122» )     ( فاطمه 1 : ای روح دو صد مسیح محتاج دَمَت زهرایی و خورشید غبار قدمت کی گفته که تو حرم نداری بانو؟ ای وسعت دل‌های شکسته، حَرَمت. (شهادت حضرت زهرا تسلیت باد) )     ( programmer : امام علی (ع):مردم سه گروهند: (1) دانشمندی خدایی، (2) دانش آموزی بر راه رستگاری (3) و پشه های دستخوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، که از پی هر جنبنده و هر صدا می روند، و با وزش هر بادی، حرکت می کنند، نه از پرتو دانش، روشنی یافتند، و نه به پناهگاه استواری پناه گرفتند. )     ( programmer : امام علی ع : عاقل ترین مردم کسی است که عواقب کار را بیشتر بنگرد. )     ( programmer : امام علی (ع):دعوت کننده ای که فاقد عمل باشد مانند تیر اندازی است که کمان او زه ندارد. )     ( programmer : امام علی(ع): در فتنه ها همچون بچه شتر باش که نه پشت دارد تا بر آن سوار شوند و نه پستانی که از آن شیر بدوشند )     ( سینا : هزارها سال از هبوط آدم بر سیاره‌ی زمین گذشته است و هنوز نبرد فی ما بین حق و باطل بر پهنه‌ی خاك جریان دارد، اگرچه دیگر دیری است كه شب دیجور ظلم از نیمه گذشته است و فجر اول سر رسیده و صبح نزدیك است. )     ( programmer : فتنه مثل یک مه غلیظ، فضا را نامشخص میکند؛ چراغ مه‌شکن لازم است که همان بصیرت است....(مقام معظم رهبری) )     ( سینا : یاران! شتاب كنید ، قافله در راه است . می گویند كه گناهكاران را نمی پذیرند ؟ آری ، گناهكاران را در این قافله راهی نیست ... اما پشیمانان را می پذیرند )     ( سینا : برای حفظ سلامتی، این دعا را هر صبح و شب بخوانید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ**اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! )     ( فاطمه 1 : ای بهترین بهانه خلقت ظهور کن صحن نگاه چشم مرا پر ز نور کن +++ چشمم به راه ماند بیا و شبی از این پس‌کوچه‌های خاکی قلبم عبور کن +++ آقا بیا و با قدمی گرم و مهربان قلب خراب و سرد مرا گرم شور کن )     ( سینا : دود می خیزد ز خلوتگاه من کس خبر کی یابد از ویرانه ام ؟ با درون سوخته دارم سخن کی به پایان می رسد افسانه ام ؟ )    
مدیریت پیام ها


اگر این اولین بازدید شما از انجمن یاران منتظراست ، میبایست برای استفاده از کلیه امکانات انجمن عضو شوید و یا اگر عضو انجمن می باشید وارد شوید .


انجمن یاران منتظر » انجمن سوال جواب ها » پرسش وپاسخ مسائل دینی » چرا امام حسین(علیه السلام) با علم به شهادتشان به کربلا رفتند؟



چرا امام حسین(علیه السلام) با علم به شهادتشان به کربلا رفتند؟

چرا امام حسین(علیه السلام) با علم به شهادتشان به کربلا رفتند؟ واقعه ی عاشورا ، با همه ی بزرگی مصیبت و بی هماوردی فجایعی که بر بزرگترین انسانهای تاریخ داشت، درسهای فراوانی دارد. توجه به این مسئله که در کنار شور حسینی نباید شعور حسینی فراموش شود و از قطره قطره اشکهایی که بر اباعبدالله (علیه السلام) ریخته می شود باید درس گرفت و در زندگی به کار بست، خود از درسهای عاشوراست. در میان معاصرین یکی از بزرگترین اندیشمندانی که توجه ویژه ای به این مسئله داشته اند
]vh hlhl psdk(ugdi hgsghl) fh ugl fi aihnjahk fi ;vfgh vtjkn?


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد

اطلاعات نویسنده
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ ۰۷:۴۷ بعد از ظهر
بانو
rating
شماره عضویت : 47
حالت :
ارسال ها : 6234
جنسیت :
تعداد بازدیدکنندگان : 1178
دعوت شدگان : 16
اعتبار کاربر : 92775
پسند ها : 4933
حالت من :  Sepasgozar.gif
تصویر مورد علاقه من : images/mms/yaran (13).jpg
تشکر شده : 14911
وبسایت من : وبسایت من


مدال ها:6
بهترین ارسال کننده
بهترین ارسال کننده
مدال 2 سالگی عضویت
مدال 2 سالگی عضویت
نفر اول مسابقه
نفر اول مسابقه
کاربر با ارزش
کاربر با ارزش
ستارهء انجمن
ستارهء انجمن
کاربران برتر
کاربران برتر

|

چرا امام حسین(علیه السلام) با علم به شهادتشان به کربلا رفتند؟

واقعه ی عاشورا ، با همه ی بزرگی مصیبت و بی هماوردی فجایعی که بر بزرگترین انسانهای تاریخ داشت، درسهای فراوانی دارد. توجه به این مسئله که در کنار شور حسینی نباید شعور حسینی فراموش شود و از قطره قطره اشکهایی که بر اباعبدالله (علیه السلام) ریخته می شود باید درس گرفت و در زندگی به کار بست، خود از درسهای عاشوراست. در میان معاصرین یکی از بزرگترین اندیشمندانی که توجه ویژه ای به این مسئله داشته اند مرحوم علامه محمد تقی جعفری(ره) بودند که مجموع سخنرانی ها و مطالب ایشان در این خصوص در کتاب "حسین، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت" منتشر شده است.

فرآوری: محدثه السادات حسینی- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
 

به نام خدا
در علم امام حسین (علیه السلام) به شهادتشان شک و شبهه ای وجود ندارد، اما ایشان معنای حیات و مرگ را به طور دقیق درک کرده بودند و مرگ باعزت را بر حیات با ذلت ترجیح می دادند. پس برحسب انجام وظیفه و زنده نگه داشتن آرمان های الهی به کربلا رفتند.
یکی از مسائل مهم و شبهات مطرح شده راجع به مباحث واقعه عاشورا این است که طبق ادله یقینی بر ما مسلم شده که امام نسبت به شهادتشان در واقعه عاشورا آگاهی و علم داشتند اما چگونه باوجوداین علم به این سرزمین قدم نهادند.
استدلال این افراد چنین است که: تصمیم و اقدام امام برای ورود به این حادثه با توجه به اطلاع ایشان از شهادتشان عملی مشروع نیست. آن ها حیات دنیوی را مطلوب مطلق خود می دانند و بر این باورند که با توجه به اهمیت حیات وزندگی، انجام عملی که در آن احتمال خطر مرگ وجود داشته باشد نامعقول بوده و شرعی نیست چه رسد که امام به شهادت خودآگاه بودند. به منظور پاسخ به این سؤال مهم بررسی چند مسئله ضروری است.

بررسی مفهوم حیات

بزرگ ترین ایراد و ضعف افرادی که چنین شبهه ای را وارد نموده اند، عدم شناخت معنای صحیح زندگی است.
انسان هایی که زندگی مادی و جهان هستی را، زندگی اصلی انسان می دانند و توجهی به این مطلب ندارند که خوردن و آشامیدن و اشباع غرایز طبیعی، حقایق زندگی انسان و هدف خلقت او نیست. آنچه موجب عظمت انسان می شود و تمام امتیازات معنوی و کمالات روحانی انسان، خود دلیل این مطلب است که حقیقت زندگی و مطلوب انسان، زندگی مادی صرف نیست.
دین مبین اسلام نیز حیات معقول را حیات مدنظر انسان می داند وزندگی طبیعی و مادی را مقدمه ای برای دستیابی به حیات معقول بیان نموده است. حیات معقول حیاتی است که در تمام امور آن خداوند در نظر انسان است و انسان خود را موظف می سازد تا در تمام مراحل زندگی آنچه را خداوند بر او مقرر ساخته در نظر بگیرد و بر اساس این وظایف عمل کند. زندگی مادی مقدمه ورود به حیات معقول است چراکه انسان باید از حیات طبیعی عبور کند و این امر را درک کند که رفع نیازهای این حیات هدف او نیست. هدف او رشد و تکامل در مسیر الهی و دستیابی به انسانیت از مسیر صحیح است. عدم توجه به حیات معقول سبب می شود که انسان حیات مادی صرف را مطلوب مطلق خود بداند.
امام حسین (علیه السلام) مرگ درراه خدا یا به تعبیر خود ایشان مرگ باعزت را در مقابل حیات مادی صرف انتخاب نموده و چنین فرمودند که:
« من مرگ را جز سعادت وزندگی با ستمکاران را جز دل تنگی و اضطراب و ملالت نمی بینم.»

یکی از دلایل مهم قیام امام نیز همین مسئله بود. اینکه مردم معنای زندگی حقیقی را درک نکرده بودند و عده ای همه چیز را قربانی قدرت خود می کردند. امام حسین (علیه السلام) قیام نمود و در مقابل این خودخواهی ها ایستاد تا به مردم بگوید حیات انسان فقط در همین زندگی مادی خلاصه نمی شود که در آن غوطه ور شویم و مسیرمان را گم کنیم بلکه حیات دیگری نیز وجود دارد که انسان در آن جاودان است و این زندگی مقدمه ای است برای دستیابی به حیات اصیل انسانی.

بررسی مفهوم مرگ

مسئله مهم بعدی که در پاسخ این سؤال باید بیان شود، این افراد به غیراز اشتباه در درک معنای حیات، تصور صحیحی از معنا و مفهوم مرگ نیز ندارند. آن ها مرگ را به منزله انتها و آخر حیات یک انسان می دانند و از این امر مهم غفلت ورزیده اند که مرگ مکمل زندگی است. مانند میوه که مکمل و نتیجه شکوفه و شاخه های درخت است، مرگ هم میوه زندگی است.

چنین نبود که مرگ انتهای زندگی امام ویارانشان باشد، بلکه به واسطه شهادت آن ها زندگیشان کامل شد و نتیجه داد. چراکه آن ها می دانستند زندگی فقط در این دنیا خلاصه نمی شود و جهان دیگری وجود دارد که نتیجه اعمال این دنیای خود را در آن می بینند. درواقع آن ها می دانستند که مرگ نوع دیگری از حیات و معنای اصلی زندگی است، زیرا معنای صحیح حیات را درک کرده بودند و مرگ را نهایت حیات و آخر آن نمی دانستند.

طبق ادله یقینی بر ما مسلم شده که امام نسبت به شهادتشان در واقعه عاشورا آگاهی و علم داشتند اما چگونه باوجود این علم به این سرزمین قدم نهادند.

همین دیدگاه امام ویاران باوفایشان سبب می شود مرگ آن ها را که به خاطر رضای خدا و زنده نگه داشتن دین اسلام و ارزش های الهی بود را شهادت می دانیم نه یک مرگ معمولی.
شهادت به معنای پایان دادن به جریان حیات در کمال هوشیاری و آزادی با این هدف که با شهادت از ارزش ها و حقیقت حیات انسان دفاع شود درحالی که تکامل و هدفی که خداوند برای انسان در نظر گرفته است مدنظر افراد باشد.
آیا بازهم می توان گفت حرکت امام به سمت کربلا با در نظر گرفتن علم ایشان به شهادتشان در این واقعه، حرکتی نامشروع و غیرمنطقی بود؟ امام به کربلا رفت تا از ارزش ها و انسانیت دفاع کند و معنای صحیح حیات و مرگ را به انسان ها بفهماند.

علم امامان معصوم (علیهم السلام) علم مطلق نیست.

این مطلب بسیار مهم بوده و درواقع اصل پاسخ به این شبهه است. بر اساس ادله تاریخی و آیات قرآن کریم بهره مندی امامان معصوم از علم غیب بر ما اثبات شده است، اما باید بررسی نمود که این علم چه نوع علمی است؟ آیا از نوع علم مطلق است؟ خیر علم ائمه (علیهم السلام) موهبتی از جانب خداوند است که به آن ها عطاشده است، اما این علم مطلق نیست. علم مطلق مختص خداوند است. فقط خداوند است که بر تمام امور آگاه است و البته توانایی تغییر امری را دارد.این مطلب در آیات قرآن بیان شده است.
«یمْحُو اللَّهُ مَا یشَاءُ وَیثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ»(سوره رعد، آیه 39)
(خدا آنچه را که بخواهد محو یا اثبات می کند و اصل کتاب نزد اوست.)
امام حسین(علیه السلام) به واسطه علمی که از سوی خداوند داشتند از شهادت خودآگاه بودند، اما چون علم ایشان علم مطلق نبود پس احتمال می دادند که شاید مشیت و خواست خداوند تغییر کند و مثلاً در لحظه آخر لشگریان یزید را نابود کند و امام به شهادت نرسند. چراکه خداوند توانایی و علم تغییر آنچه برای انسان مقدر شده را دارد و این علم و توانایی مختص خداوند است و حتی پیامبران و امامان نیز از این علم بهره مند نیستند. پس امام مأمور به انجام وظیفه الهی خود یعنی دفاع از دین و انسانیت بودند و نمی توانستند به این علت که از شهادت خودآگاهی دارند از این تکلیف الهی سرباز زده و به کربلا نروند.

خدایا! پروردگارا! ما را در فراگیری درس های عاشورا و درک و عمل به آن موفق بدار. آمین


منبع:
امام حسین شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، محمد تقی جعفری















11 تشکر شده از کاربر قمرخانم برای ارسال مفید :
ایلیا110 , مدافع حرم313 , عقیق , محمدELE , غم هجران , محمد121 , حریم قدس , الما , انتظار , programmer , admin ,



  می پسندم 8     0  8 
 
 
تعداد پسند های ( 8 ) از این کاربر
تعداد آنلایک ها ( 0 ) از این کاربر

















امضای کاربر : قمرخانم

گزارش پست !


امکان افزودن پاسخ به این موضوع وجود ندارد امکان افزودن موضوع در این بخش وجود ندارد



« آیا دختربچه ها را قبل از رسیدن به سن بلوغ باید ملزم به رعایت حجاب کرد؟ | اگر کاندیدایی که تبلیغش کردیم، رأی نیاورد، لطمه به «دین» و «حوزه» نمی‌خورد؟ »

 











انجمن یاران منتظر

چت روم یاران منتظر

چت روم و انجمن مذهبی امام زمان



هم اکنون 09:51 بعداز ظهر